Command Palette

Search for a command to run...

Fradrag og beskatning af el-bil opladning

Dato

13. september 2022

Sagsnr

22-0300835

Emne

Skat + Afgift + Moms og lønsumsafgift

Type

Bindende svar

Henvisning

Dokument

En virksomhed, der ønsker at fremme en grøn profil, planlægger at investere i ladestandere på sit domicil for at tilbyde gratis opladning af elbiler til egne medarbejdere, kunder, leverandører og andre samarbejdspartnere. Skatterådet har taget stilling til de skatte-, afgifts- og momsmæssige konsekvenser af dette initiativ.

Faktiske Forhold

Virksomheden har indkøbt elbiler til egen drift, herunder både firmabiler til medarbejdere (nogle beskattet af fri bil) og biler udelukkende til erhvervsmæssig brug (varebiler under 3 ton). Ladestanderen vil blive placeret på virksomhedens adresse og drives for dens egen regning og risiko. Udover egne elbiler vil medarbejdernes private elbiler samt kunders, leverandørers og samarbejdspartneres elbiler kunne oplades gratis. Registrering af opladning for medarbejdere med fri bil sker via individuelle brikker, mens øvrige brugere låner en fælles brik, hvor forbrugerens navn, bilens nummerplade og elforbrug registreres manuelt af økonomiafdelingen.

Skatterådets Afgørelse

Skatterådet har besvaret spørgsmålene som følger:

SpørgsmålSkatterådets Svar
1. Fradrag for udgifter til gratis opladning af medarbejdernes private el-biler som driftsomkostning?Ja
2. Fradrag for udgifter til gratis opladning af kunders, leverandørers og andre samarbejdspartneres el-biler som driftsomkostning?Ja, se dog begrundelse
3. Gratis opladning af medarbejdernes private el-biler uden beskatning af medarbejderne?Nej
4. Hvis spørgsmål 3 er nej, beskattes medarbejderne af gratis opladninger ud fra markedsprisen?Ja
5. Hvis spørgsmål 4 er ja, udgør markedsprisen spørgers omkostning til strømmen efter fradrag af elafgift og moms?Nej
6. Gratis opladning af kunders, leverandørers og andre samarbejdspartneres el-biler uden beskatning af modtagerne?Ja
7. Godtgørelse for elafgiften af elektricitet til gratis opladning af medarbejdernes private el-biler?Ja, se dog begrundelse
8. Godtgørelse for elafgiften af elektricitet til gratis opladning af kunders, leverandørers og andre samarbejdspartneres el-biler?Ja, se dog begrundelse
9. Fradragsret for moms af udgifter til opladning af spørgers personbiler?Nej
10. Fradragsret for moms af udgifter til opladning af spørgers varebiler under 3 ton?Ja
11. Gratis opladning af medarbejdernes private personbiler uden momsmæssige konsekvenser for spørger?Nej
12. Gratis opladning af kunders, leverandørers og andre samarbejdspartneres private personbiler uden momsmæssige konsekvenser for spørger?Nej
13. Er den foreslåede registreringsmetode tilstrækkelig dokumentation?Afvises

Skattemæssig Behandling af Udgifter

Virksomheden kan fratrække udgifter til gratis opladning af medarbejdernes private elbiler som en driftsomkostning, da det anses for et lønaccessorium og dermed en fradragsberettiget lønudgift i henhold til Statsskatteloven § 6, stk. 1. Udgifter til gratis opladning af kunders, leverandørers og andre samarbejdspartneres elbiler kan også fratrækkes, men kun som repræsentationsudgifter med begrænset fradragsret på 25 %, jf. Ligningsloven § 8, stk. 4. Dette skyldes, at ydelsen har karakter af kommerciel gæstfrihed over for en afgrænset kreds og ikke kan kvalificeres som en reklameudgift.

Beskatning af Modtagere

Gratis opladning af medarbejdernes private elbiler er som udgangspunkt et skattepligtigt personalegode, jf. Statsskatteloven § 4 og Ligningsloven § 16. Godet er ikke omfattet af personaleplejefritagelsen, da det anses for brugt uden for arbejdspladsen, jf. . Det falder heller ikke ind under bagatelgrænsen for arbejdsrelaterede personalegoder, da kørsel mellem hjem og arbejde er af privat karakter. Godet kan dog være omfattet af bagatelgrænsen for mindre personalegoder (1.200 kr. i 2022), jf. Cirkulære om ligningsloven § 12.4.2. Hvis værdien overstiger denne grænse, beskattes medarbejderen af hele værdien, som fastsættes til markedsprisen. Markedsprisen udgør ikke arbejdsgivers omkostning efter fradrag af elafgift og moms. Medarbejdere, der beskattes af fri bil, skal ikke beskattes yderligere af elforbruget til den frie bil, da dette indgår i fri bil-beskatningen.

Kunder, leverandører og andre samarbejdspartnere skal ikke beskattes af værdien af den gratis opladning af deres elbiler. Dette skyldes, at ydelsen anses for en repræsentationsydelse af mindre værdi, der ydes i forbindelse med forretningsmæssigt ærinde, og som ikke overstiger modtagerens private interesse, jf. .

Elafgiftsgodtgørelse

Virksomheden kan ikke få godtgørelse for elafgiften efter de generelle regler i Elafgiftsloven § 11, stk. 1 og Elafgiftsloven § 11, stk. 5, da der ikke er fradragsret for den indgående moms af elektriciteten. Dog kan virksomheden få godtgørelse for elafgiften af den elektricitet, der anvendes til gratis opladning af både medarbejdernes private elbiler og kunders/leverandørers elbiler i henhold til særordningen, jf. Særordningen § 21, stk. 1. Denne særordning giver adgang til godtgørelse, når ladestanderen drives for virksomhedens regning og risiko, uanset den manglende momsfradragsret, jf. Særordningen § 21, stk. 2. Virksomheden anses som forbruger af elektriciteten i henhold til særordningen, da opladningen sker erhvervsmæssigt.

Momsfradrag

Virksomheden har ikke fradragsret for moms af udgifter (elektricitet og anskaffelse, drift og vedligeholdelse af ladestander) til opladning af egne personbiler, jf. Momsloven § 42, stk. 1. Elektricitet anses som en vare, jf. Momsloven § 4, stk. 2. Der er derimod fuld fradragsret for moms af udgifter til opladning af virksomhedens varebiler med en tilladt totalvægt på ikke over 3 ton, jf. Momsloven § 41, stk. 2. Virksomheden kan ikke tilbyde gratis opladning af medarbejdernes private personbiler eller kunders/leverandørers private personbiler uden momsmæssige konsekvenser, da der ikke er fradragsret for moms af udgifter til drift af personmotorkøretøjer.

Dokumentationskrav

Skatterådet afviser at besvare spørgsmålet om, hvorvidt den foreslåede registreringsmetode (fælles brik med individuel registrering af navn, nummerplade og elforbrug) er tilstrækkelig dokumentation for hver brugers elforbrug. Dette skyldes, at Skatterådet kun har kompetence til at besvare spørgsmål om den skattemæssige virkning af en disposition og ikke om faktisk forvaltningsvirksomhed eller tilstrækkeligheden af dokumentation, jf. Skatteforvaltningsloven § 21, stk. 4 og .

Lignende afgørelser