Command Palette

Search for a command to run...

Sagen vedrører en klage fra en gruppe omboende over Ringkøbing-Skjern Kommunes afgørelse af 23. februar 2018. Kommunen besluttede, at en udvidelse af et biogasanlæg ikke krævede en miljøvurdering (VVM) eller en § 25-tilladelse.

Projektets omfang

Projektet omfattede en udvidelse af et eksisterende biogasanlæg, herunder:

  • Forøgelse af den modtagne biomasse fra 56.000 til 75.000 tons om året.
  • Etablering af en ny, isoleret lagertank på 4.600 m³.
  • En stigning i antallet af daglige transporter til og fra anlægget fra ca. 8 til ca. 12.
  • Etablering af en ny opbevaringstank til glycerin.

Kommunens afgørelse

Ringkøbing-Skjern Kommune vurderede, at projektet var en ændring af et eksisterende anlæg, som er omfattet af Miljøvurderingslovens bilag 2, punkt 13 a. Efter en screening konkluderede kommunen, at udvidelsen ikke ville medføre væsentlige miljøpåvirkninger. Kommunen lagde vægt på, at den øgede trafik var begrænset, og at spildevands- og grundvandsforhold var reguleret i den eksisterende miljøgodkendelse.

Klagerens synspunkter

Klagerne anførte, at udvidelsen ville medføre en væsentlig belastning af vejnettet og forringe trafiksikkerheden. De mente desuden, at redegørelsen for håndtering af spildevand og regnvand var utilstrækkelig, især da anlægget er placeret i et område med særlige drikkevandsinteresser. Endelig udtrykte klagerne bekymring for, at udvidelsen kort efter etableringen var en bevidst handling for at omgå reglerne om miljøvurdering.

Miljø- og Fødevareklagenævnet gav ikke medhold i klagen og stadfæstede Ringkøbing-Skjern Kommunes afgørelse. Udvidelsen af biogasanlægget krævede dermed ikke en miljøvurdering.

Nævnets retlige prøvelse

Nævnet begrænsede sin prøvelse til retlige spørgsmål og behandlede ikke klagepunkter vedrørende tilsyn med det eksisterende anlæg, såsom støj- og lugtgener. Disse spørgsmål henhører under kommunens tilsynsforpligtelse i henhold til Miljøvurderingslovens § 46.

Vurdering af VVM-pligt

Nævnet fandt, at kommunen korrekt havde vurderet, at projektet ikke var omfattet af den obligatoriske VVM-pligt. Udvidelsen af kapaciteten på 52 tons/dag var under tærskelværdien på 100 tons/dag, som er fastsat i Miljøvurderingslovens bilag 1, punkt 10. Projektet skulle derfor behandles som en ændring af et eksisterende anlæg og screenes for VVM-pligt.

Vurdering af kommunens screening

Nævnet fandt ikke grundlag for at tilsidesætte kommunens screeningsafgørelse truffet efter Miljøvurderingslovens § 21. Kommunen havde foretaget en tilstrækkelig vurdering af de potentielle miljøpåvirkninger fra øget trafik og håndtering af spildevand. Nævnet bemærkede, at en screeningsafgørelse er en foreløbig vurdering, og at eventuelle nødvendige vilkår for at beskytte miljøet kan fastsættes i en efterfølgende tilladelse eller miljøgodkendelse.

Lignende afgørelser