Command Palette

Search for a command to run...

Sø- og Handelsretten: Erstatningsansvar for tab af containergods som følge af Mol Comforts forlis

Dato

18. januar 2016

Eksterne links

Læs hele sagen

Dokument

Dommere

Retsformand Claus Forum PetersenClaus NikolajsenFlemming IpsenKarsten Riis AndersenOle Sehested

Parter

Tryg Forsikring A/S (advokat Jesper Windahl)
modDHL Global Forwarding (Denmark) A/S (advokat Michael Villadsen)

Sagen omhandlede et erstatningskrav fra Tryg Forsikring A/S mod DHL Global Forwarding (Denmark) A/S som følge af forliset af containerskibet "Mol Comfort" den 17. juni 2013. Tryg Forsikring A/S var indtrådt i sin forsikringstager, Linak A/S's, krav, efter at Linak A/S's containerforsendelser gik tabt ved forliset.

Baggrund for Forliset

Skibet "Mol Comfort" forliste på vej fra Singapore til Jeddah efter at have fået en revne i bunden og brækket i to dele. Japanske undersøgelsesrapporter (Interim Report, Final Report og ClassNK's rapport) pegede på flere mulige årsager til forliset, herunder:

  • Buckling deformations: Der var konstateret deformationer i bunden af skibets lastrum 5 og på søsterskibe.
  • Bøjningsmoment: Skibets "still water vertical bending moment" ved afsejling var 103% af den tilladte designværdi, hvilket rettens sagkyndige retsmedlemmer vurderede som uacceptabelt.
  • Overlast: Rapporterne nævnte muligheden for, at havariet skyldtes overskridelse af skibets lasteevne.

Simuleringer viste, at skibsbrud var muligt, når belastningen oversteg skrogets ultimative styrke, især under hensyntagen til usikkerhedsfaktorer.

Parternes Påstande

Tryg Forsikring A/S's påstande:

  • Skibet var usødygtigt ved rejsens begyndelse, og havariet kunne ikke være indtruffet, hvis skibet var sødygtigt.
  • DHL var præsumptivt ansvarlig som kontraherende transportør for tabet af lasten i henhold til Søloven § 275 og § 252.
  • DHL skulle godtgøre årsagen til havariet og bevise, at ingen fejl eller forsømmelser var begået af dem eller deres underleverandører for at sikre skibets sødygtighed (Søloven § 276).
  • Skibet var overlastet, og stabiliteten var kompromitteret.
  • DHL eller de, som DHL hæftede for (Søloven § 151), var vidende om deformationerne i skroget, men lod alligevel rejsen påbegynde.

DHL Global Forwarding (Denmark) A/S's påstande:

  • DHL var ikke ansvarlig for tabet, da hverken DHL selv eller nogen, som DHL måtte svare for, havde udvist fejl eller forsømmelser, der medvirkede til tabet (Søloven § 275, stk. 1).
  • Forliset skyldtes en pludselig opstået revne i skibets bund i lastrum 6.
  • Bestred, at skibet var overlastet, idet belastningerne kun udgjorde 67% af skrogets tåleevne, og skrogets styrke var 126% i forhold til klassifikationsselskabets krav.
  • Skibet opfyldte alle krav og havde overholdt periodiske eftersyn.
  • Eventuelle "buckling deformations" i lastrum 5 var ikke årsag til forliset i lastrum 6.
  • DHL kunne ikke pålægges et objektivt ansvar for den udførende transportørs undersøgelser.
  • Kravet skulle reduceres på grund af en verserende retssag i Hong Kong.

Finansielle Krav

Tryg Forsikring A/S krævede 1.049.502,35 kr. med tillæg af procesrente fra sagens anlæg. Kravet var opgjort som summen af fakturabeløb (1.034.692,72 kr.), fragtomkostninger (39.746,02 kr.) og forsikringspræmie (63,61 kr.), fratrukket en selvrisiko på 25.000 kr. DHL mente, at kravet maksimalt kunne være 872.214,94 kr. efter fradrag for selvrisiko og det beløb, der var fremsat i Hong Kong.

Sø- og Handelsretten fandt, at årsagen til "Mol Comforts" forlis ikke var fuldt afklaret ud fra de fremlagte undersøgelsesrapporter. Retten bemærkede dog, at faktorer som "buckling deformations" i bunden af skibets lastrum 5 og skibets "still water vertical bending moment" på 103% af den tilladte designværdi ved afsejling, sandsynligvis havde betydning for forliset.

Retten konkluderede, at DHL Global Forwarding (Denmark) A/S ikke havde løftet den bevisbyrde for ansvarsfrihed, der påhviler en kontraherende transportør efter Søloven § 275, stk. 1. DHL blev derfor anset for erstatningsansvarlig over for Tryg Forsikring A/S, som var indtrådt i Linak A/S's erstatningskrav ved subrogation.

Retten fandt ikke grundlag for at fratrække det beløb, som DHL henviste til i forbindelse med en verserende retssag i Hong Kong, da stævningen i den sag var dateret efter Trygs subrogation i Linak A/S's krav. Tryg Forsikring A/S's påstand blev derfor taget til følge.

Afgørelse:

PartKrav (kr.)Rettens afgørelseTilkendt beløb (kr.)
Tryg Forsikring A/S1.049.502,35Medhold1.049.502,35
DHL Global Forwarding (Denmark) A/SFrifindelseAfvist0

DHL Global Forwarding (Denmark) A/S blev pålagt at betale 1.049.502,35 kr. til Tryg Forsikring A/S med tillæg af procesrente fra den 17. juni 2014. Derudover skulle DHL Global Forwarding (Denmark) A/S inden 14 dage betale 85.500 kr. i sagsomkostninger til Tryg Forsikring A/S, forrentet efter Renteloven § 8 a.

 Sagen er anket til Østre Landsret, den 27/01-16, j.nr. B-197-16. Forligt den 21. december 2016.

Lignende afgørelser