Command Palette

Search for a command to run...

Rederi ansvarlig for skade forårsaget af mangelfuld instruktion vedrørende betjening af agterport

Dato

21. december 2007

Eksterne links

Læs hele sagen

Dokument

Dommere

Fritz GanzhornOle Gernyx

Parter

If Skadeforsikring, filial af If Skadeförsäkring AB (publ), Sverige (Advokat Niels Rasmussen)
modScandlines Sydfyenske A/S (Advokat Thomas Bjørn Larsen)

Sagen omhandlede et erstatningskrav fra If Skadeforsikring mod Scandlines Sydfyenske A/S som følge af en skade på en lastbil med anhænger. Skaden opstod den 28. juli 2005, da lastbilen kørte fra borde på færgen M/F Odin Sydfyen, og færgens agterport faldt ned over anhængeren, hvilket vred den skæv. If Skadeforsikring havde som kaskoforsikrer udbetalt 47.720 kr. ekskl. moms til lastbilens ejer, John Maj A/S, og fremsatte herefter kravet mod Scandlines.

Hændelsesforløb

Færgen M/F Odin Sydfyen anløb havnen i Tårs, hvorefter besætningen åbnede agterporten for losning. Da John Maj A/S' chauffør kørte fra borde, faldt agterporten ned i samme øjeblik, som anhængeren passerede. En skadesrapport udarbejdet af færgens kaptajn samme dag beskrev, at porten lukkede ned over forvognen og ramte hængeren. En intern meddelelse fra Scandlines' General Notice System den 29. juli 2005 angav, at agterporten havde lukket langsomt ned over lastbilen, og at den ikke havde været tilstrækkeligt sikret/skalket, hvilket blev beskrevet som en fejl fra besætningens side.

Scandlines havde skriftlige instruktioner for åbning og lukning af bov- og agterporten samt en manual for ISM Sikkerhedsstyringssystemet, der beskrev procedurer for betjening af ramper og porte. If bestred dog, at de skriftlige instruktioner var opsat ved betjeningspanelet på skadestidspunktet.

Parternes Synspunkter

If Skadeforsikring gjorde gældende, at Scandlines som transportør var ansvarlig for skaden i henhold til Søloven § 151 og Søloven § 275 for medarbejdernes culpøse handlinger. If anførte, at:

  • Betjeningspanelet var uhensigtsmæssigt indrettet, da besætningen skyggede for lamperne.
  • De skriftlige instruktioner var enten ikke opsat eller utilstrækkelige, idet de ikke klart instruerede i korrekt betjening af låsemekanismen.
  • Scandlines ikke havde løftet bevisbyrden for ansvarsfrihed under Søloven § 276, stk. 1, nr. 1 eller for, at færgen var sødygtig under Søloven § 276, stk. 2.

Scandlines Sydfyenske A/S påstod frifindelse og gjorde gældende, at de var ansvarsfri efter Søloven § 276, stk. 1, nr. 1, da skaden skyldtes en fejl fra besætningens side (skibsassistenten havde glemt at låse porten). Scandlines anførte, at:

  • Betjeningspanelet var godkendt af Søfartsstyrelsen og havde fungeret fejlfrit tusindvis af gange.
  • De foreskrevne ISM-dokumenter og procedurer var ombord og henviste til instruktioner ved betjeningspanelet.
  • Der ikke var et generelt eller specifikt krav om skriftlighed for alle instruktioner ombord.
  • Færgen var sødygtig på skadestidspunktet, og agterporten tjente primært skibets sødygtighed, ikke beskyttelse af lasten.

Sø- og Handelsretten fandt, at skibsassistenten betjente agterporten ved at trykke på op- og låseknapperne samtidigt, indtil den røde lampe i låseknappen tændte. Retten lagde til grund, at betjeningspanelet var indrettet således, at det ikke var udelukket, at låsepalen kunne aktiveres, før porten var kørt helt op. Der blev heller ikke foretaget anden kontrol af, at porten var helt oppe på låsetidspunktet, og at den først blev låst i denne stilling.

Retten bemærkede, at Scandlines ikke havde godtgjort, at rederiet havde givet en fyldestgørende instruks om betjeningen af agterporten og dens låsemekanisme, navnlig om at låseknappen først måtte betjenes, når porten var kørt helt op, og hvordan man kunne sikre og kontrollere, at porten var låst i fuldt opkørt stilling. De skriftlige instruktioner, der angiveligt sad ved betjeningspanelet, indeholdt ikke en klar og fyldestgørende anvisning herom. Da betjeningspanelet var indrettet, så det ikke udelukkede, at låsepalen kunne aktiveres, før porten var helt oppe, burde Scandlines have sikret en fyldestgørende skriftlig instruks for at undgå ulykker.

Retten konkluderede, at Scandlines selv bar ansvaret for den indtrufne skade, og at de ikke kunne fritages for ansvar efter Søloven § 276, stk. 1, nr. 1, da denne bestemmelse ikke fritager rederen for ansvar for egne fejl (herunder mangelfuld instruktion og uhensigtsmæssig indretning). Sagsøgerens påstand blev taget til følge.

Afgørelse: Scandlines Sydfyenske A/S blev dømt til at betale If Skadeforsikring 47.720 kr. med procesrente fra den 26. oktober 2005 samt 13.000 kr. i sagsomkostninger.

Dommen er anonymiseret.

Lignende afgørelser