Command Palette

Search for a command to run...

Sag om ansvar for skade på vindmøllevinger og forældelse af krav

Dato

9. maj 2018

Eksterne links

Læs hele sagen

Dokument

Dommere

Retsformand Mette Skov LarsenPer PalludanSusanne Thilqvist

Parter

1) AIG Europe (Filial af AIG Europe Limited United Kingdom)2) Vestas Italia SRL (advokat Per Speyer Mellemgaard for begge)
modJutlandia Terminal A/S (advokat Thomas Ryhl)

Sagen omhandlede et erstatningskrav rejst af AIG Europe og Vestas Italia SRL mod Jutlandia Terminal A/S. Kravet vedrørte totalskade på to vindmøllevinger under Jutlandia Terminal A/S' håndtering i Esbjerg Havn den 9. oktober 2012. AIG Europe, som vareassurandør, havde udbetalt erstatning til Vestas Italia og var indtrådt i deres krav, mens Vestas Italia selv krævede dækning for selvrisiko.

Sagens Baggrund

Vestas Italia havde indgået en transportaftale med Baltship A/S (nu DSV) for 63 vindmøllevinger fra Esbjerg Havn til Italien. Jutlandia Terminal A/S fungerede som stevedore. En tidligere retssag mod Baltship A/S resulterede i frifindelse, da det ikke blev godtgjort, at Baltship havde indgået aftale med Vestas eller Jutlandia om håndtering af vingerne før lastning på skibet.

Skadens Årsag og Rapporter

To eksterne rapporter (fra Cunningham Lindsey Leif Hansen A/S og Esbjerg Besigt ApS) vurderede skadens årsag. Rapporterne konkluderede, at Jutlandia Terminal A/S havde tilsidesat grundlæggende sikkerhedsforanstaltninger og Vestas' egne retningslinjer for håndtering af vindmøllevinger. Specifikt blev det anført, at Jutlandia:

  • Placerede den nederste vinge på et stærkt skrånende underlag.
  • Forsøgte at udligne hældningen med utilstrækkelige træklodser, hvilket gjorde vingerne ustabile.
  • Stablede to vinger oven på hinanden under kraftig vind (vindstød op til 18-19 m/s) uden at sikre dem mod væltning ved at linke dem til andre vinger i en bredere blok, som Vestas' guidelines foreskrev.

Jutlandia Terminal A/S deltog ikke i besigtigelsen af skaderne, da deres forsikringsselskab ikke kunne deltage, og deres anmodning om udsættelse blev afvist.

Parternes Synspunkter

AIG Europe og Vestas Italia SRL påstod, at Jutlandia Terminal A/S var erstatningsansvarlig på grund af grov forsømmelse af grundlæggende sikkerhedsforanstaltninger og tilsidesættelse af Vestas' guidelines, som Jutlandia var bekendt med. De gjorde gældende, at Jutlandias forsømmelser var så grove, at ansvarsbegrænsninger ikke kunne påberåbes. Kravet blev fremsat den 8. december 2016, med krav om renter fra den 7. januar 2017 i henhold til Renteloven § 3, stk. 2.

Jutlandia Terminal A/S påstod frifindelse og gjorde gældende, at kravet var forældet. De anførte, at DHAB 2007 (Danske Havnevirksomheders Almindelige Betingelser 2007) gjaldt for stevedoreopgaverne, medmindre andet var udtrykkeligt aftalt. Ifølge DHAB 2007 § 30 forældes krav efter 10 måneder fra skadens konstatering. Da skaden skete den 9. oktober 2012, og kravet først blev varslet den 6. september 2013, var det forældet. Jutlandia bestred grov uagtsomhed og anførte, at uheldet skyldtes usædvanlige kastevinde. De argumenterede for, at de havde en fælles forståelse med Vestas om at udføre hele stevedoreopgaven, og at DHAB 2007 derfor var gældende.

Sø- og Handelsretten fandt, at de to vindmøllevinger blev totalskadet under Jutlandia Terminal A/S' håndtering den 9. oktober 2012. Retten lagde til grund, at Jutlandias ansatte, som var bekendt med Vestas' guidelines for opbevaring af vindmøllevinger, ikke fulgte instruktionerne om stabling af vingerne i blokke. De stablede to vinger ovenpå hinanden uden at udbygge blokken i bredden, hvilket gjorde dem meget letpåvirkelige af vind. Vingerne væltede umiddelbart efter stablingen på grund af et kraftigt vindstød.

Retten fandt, at Jutlandia Terminal A/S var ansvarlig for skaderne på vindmøllevingerne. Dog fandt retten ikke, at Jutlandia havde forvoldt skaderne ved grov uagtsomhed, selvom de placerede vingerne på en skrånende kaj og afbødede dette med klodser, og stablede dem forkert i forhold til vindforholdene.

Aftalegrundlag og Forældelse

Retten lagde til grund, at Vestas forud for leveringen af vindmøllevingerne på havnen kontaktede Jutlandia og oplyste om leveringen. Da stevedoreopgaverne med aflæsning, stabling og opbevaring af vingerne ikke var omfattet af aftaler mellem Baltship og Vestas eller Baltship og Jutlandia, måtte Vestas ved sine handlinger have accepteret, at Jutlandia udførte disse opgaver for Vestas. Retten fastslog, at DHAB 2007 er så almindeligt anvendt ved stevedoreopgaver i danske havne, at Vestas som professionel aktør måtte have været klar over, at DHAB 2007 var gældende, medmindre andet udtrykkeligt var aftalt. Da en sådan fravigelse ikke var aftalt, fandt DHAB 2007 anvendelse.

I henhold til DHAB 2007 § 30 forældes krav som følge af beskadigelse 10 måneder efter, at aflevering har fundet sted. Da skaden indtraf den 9. oktober 2012, løb forældelsesfristen fra dette tidspunkt. Kravet blev varslet den 6. september 2013, hvilket var efter forældelsesfristens udløb den 9. august 2013. Kravet var derfor forældet.

Dom

Jutlandia Terminal A/S blev frifundet. AIG Europe og Vestas Italia SRL blev pålagt at betale Jutlandia Terminal A/S' sagsomkostninger på henholdsvis 80.000 kr. og 10.000 kr. Beløbene forrentes efter Renteloven § 8a.

 

Lignende afgørelser