Sø- og Handelsretten: Tvist om betaling for ekstraarbejder på fryseskib - Fuldmagt og aftalegrundlag
Dato
11. september 2001
Eksterne links
Læs hele sagenDokument
Dommere
Frede KristiansenJens FeilbergJørn Hansen
Parter
mod1) P/F Nordic Shipping (Adv. Michael Villadsen)advit.1) Niclas Magnussen (Adv. Peter Schaumburg-Müller, e.o.)
Sagen omhandler et krav fra Maskinfabrikken Fuglsang A/S (sagsøger) mod P/F Nordic Shipping (sagsøgte) og adciterede Niclas Magnussen vedrørende betaling for arbejder udført på skibet M/F Nordic Frost. Arbejdet drejede sig primært om levering og montering af en vippeport til skibets frostrum samt en række ekstraarbejder i forbindelse hermed.
Baggrund for Sagen
Nordic Shipping erhvervede skibet M/F Nordic Frost i 1998 med henblik på ombygning til fryseskib. Projektet blev ledet af Spf. Sjøtek Ltd. (Ole Jacob Jensen). Maskinfabrikken Fuglsang A/S afgav den 21. august 1998 et tilbud på levering og montering af en vippeport til 98.000 kr. Tilbuddet var stilet til Sjøtek. Sjøtek afgav ordre på porten "...på vegne af Nordic Shipping...".
Omstridte Ekstraarbejder
Under arbejdets udførelse opstod en række uforudsete forhold og ændringer, som Fuglsang fakturerede som ekstraarbejder. Disse omfattede blandt andet:
- Ekstra afstivning af porten
- Elarbejde udført af Nordelektro
- Trykudligningsventiler og børstetætning fra Skippers Køleteknik
- Montering af aluminiumslister på porten og karmen
- Afkortning af porten
- Rustfri afdækning af karmen
- Fremstilling og ændring af kilesystemer
- Montering af gearsystem, tryksko og skudrigler
- Opsvejsning af rør til elkabler
- Ændring af spil, wiresystem og kørehjul
- Udgifter til prøvekørsel, ventetid, kørsel og leje af udstyr (rørskæremaskine, varmeovne)
Niclas Magnussens Rolle
Niclas Magnussen var til stede på skibet for at bistå Nordic Shipping med ombygningsarbejdet og blev af Fuglsang præsenteret som tilsynsførende. Han underskrev en "Ordrebekræftigelse" dateret den 7. september 1998, som bekræftede ekstraarbejder og fremtidige udgifter. Nordic Shipping bestred Magnussens fuldmagt til at indgå bindende aftaler om ekstraarbejder, idet han ifølge dem primært var "pladsmand" eller "alt-mulig-mand" med begrænset bemyndigelse til mindre indkøb.
Sø- og Handelsretten afsagde dom den 11. september 2001.
Afgørelse vedrørende Niclas Magnussen
Retten fandt, at Niclas Magnussen ikke havde fuldmagt til at afgive ordre på de omstridte arbejder, og at hans stilling på skibet ikke gav Fuglsang grundlag for at antage, at han var bemyndiget til at indgå aftaler om ændringer i tilbudsarbejdet eller ekstraarbejder. Han havde dog fuldmagt til mindre dispositioner som indkøb af materialer og leje af værktøj. Den fremlagte ordrebekræftelse indeholdt ingen personlig forpligtelse for Niclas Magnussen. Han blev derfor frifundet for de rejste krav.
Rettens Generelle Vurdering af Kravene
Retten lagde til grund, at det krævede arbejde var udført, nødvendigt og ikke urimeligt prissat. Dog blev et administrationstillæg på 15% for formidlede arbejder nedsat til 10%, da det ikke ansås for sædvanligt eller passende.
Rettens Afgørelse om Enkelte Krav
- Ekstra afstivning af port: Afvist. Fuglsang var forpligtet til at levere en funktionsdygtig port, og udgiften til afstivning påhvilede Fuglsang.
- Elarbejde (Nordelektro): Medhold. Nordic Shipping blev forpligtet til at betale 138.934,06 kr. på grund af Sjøteks passivitet og Niclas Magnussens bestilling.
- Trykudligningsventiler + børstetætning (Skippers Køleteknik): Medhold. Retten tilkendte 15.000 kr. for trykudligningsventiler, børstetætning og afkortning af frostrumspaneler, da arbejdet var bestilt af sagsøgte og administrationstillægget var rimeligt.
- Aluminiumslister på port: Medhold for materialeudgift og kørsel (3.657 kr.), men ikke for montering, da dette var omfattet af tilbuddet.
- Afkortning af port 200 mm: Medhold. Nordic Shipping blev forpligtet til at betale 38.849,50 kr., da afkortningen var nødvendig som følge af ændringer i gulvkonstruktionen, og Nordic Shipping tiltrådte faxen med "OK!".
- Rustfri afdækning skib: Medhold. Nordic Shipping blev forpligtet til at betale 39.214,00 kr., da afdækning med aluminium ikke var brugbar, og Nordic Shipping var passiv over for ændringen til rustfrit stål.
- Fremstilling og levering af kilesystem: Afvist. Retten fandt, at låsesystemet var omfattet af det oprindelige tilbud.
- Fremstilling og levering samt montage af nyt kilesystem: Medhold. Nordic Shipping blev forpligtet til at betale 76.653,36 kr., da det nye kilesystem blev fremstillet efter forkastelse af det oprindelige, og selskabet burde have haft kendskab hertil.
- Ændring af lukkesystem og ændring af spil, wiresystem, fremstilling af kørehjul og tromler: Afvist. Retten anså disse poster for omfattet af Fuglsangs tilbud uden forbehold.
- Montering, fremstilling og montage af tryksko og skudrigler: Medhold. Nordic Shipping blev forpligtet til at betale 27.415,50 kr., da disse var nødvendiggjort af ændringer i dørken og krav fra Bureau Veritas.
- Montering og levering samt opsvejsning af rør til elkabler: Medhold. Nordic Shipping blev forpligtet til at betale 29.616,33 kr., da arbejdet var nødvendigt og prisen ikke ubillig.
- Ventetid på grund af manglende oprydning + Diverse kørsel + Fortæring i forbindelse med overarbejde: Afvist. Posterne blev anset for omfattet af tilbuddene eller udokumenterede.
- Leje af rørskærermaskine og varmeovne: Medhold. Nordic Shipping blev forpligtet til at betale 2.840,00 kr., da bestillingen faldt inden for Niclas Magnussens begrænsede stillingsfuldmagt.
- Ekstra udgifter ved prøvekørsel (faktura af 27. oktober 1998): Afvist. Prøvekørsel var omfattet af tilbuddet, og det påhvilede Fuglsang at levere et funktionsdygtigt spil.
Samlet Afgørelse og Omkostninger
Nordic Shipping blev tilpligtet at betale Maskinfabrikken Fuglsang A/S 389.923,05 kr. med tillæg af procesrente fra den 7. december 1998. Nordic Shipping blev desuden pålagt at betale 31.700 kr. i sagsomkostninger til Fuglsang og 40.000 kr. til Statskassen.
Lignende afgørelser