Sag om kaskoforsikringsdækning for sunket fyrskib
Dato
28. juni 2004
Eksterne links
Læs hele sagenDokument
Dommere
Frede KristiansenHelle LehmannMette Christensen
Parter
modIf Skadeforsikring (Advokat Jes Anker Mikkelsen)
Lovreferencer
Sagen omhandlede et krav fra Lightship X Limited (sagsøger), ejeren af fyrskibet "Fyrskib X", mod If Skadeforsikring (sagsøgte) om dækning under en kaskoforsikring, efter at skibet sank den 24. august 2000 i St. Katharine's Dock i London.
Baggrund for sagen
"Fyrskib X", et gammelt dansk fyrskib fra 1876, blev i 1996 erhvervet af Lightship X Limited med henblik på restaurering og anvendelse som flydende restaurant i London. Skibet gennemgik reparationer i Helsingør og Helsingborg, før det blev bugseret til England i 1997-1998.
Lightship X Limited tegnede kaskoforsikring hos If Skadeforsikring for perioden 15. oktober 1997 til 15. oktober 1998, fornyet til 2. november 1999 og igen til 2. november 2000. Forsikringen var tegnet på Danske Kaskobetingelser af 1. januar 1992 og dækkede kun totaltab (jf. Dansk Søforsikrings-Konvention § 245) samt partielle skader ved brand, tyveri og hærværk. Forsikringssummen var senest 10.000.000 kr.
Forsikringsaftalen indeholdt særbetingelser, herunder at skibet skulle ligge på en anvist og godkendt plads, og at der ikke måtte foregå aktiviteter ombord udover tilsyn og almindelig vedligehold.
Forliset og årsagen
I sommeren 2000 skulle "Fyrskib X" klargøres til bugsering til et skibsværft i Lowerstoft for ombygning. If Skadeforsikring blev den 11. juli 2000 informeret om, at skibet var læk, og at pumperne skulle virke. If Skadeforsikring meddelte, at de betragtede skibet som usødygtigt, hvis stabiliteten afhang af løbende pumpning, og at erstatning ved totalforlis i så fald kunne nedsættes eller bortfalde. De opfordrede til hurtig reparation af lækagen og forsvarligt tilsyn.
Den 14. august 2000 bekræftede værftet, at vandindtrængen var tætnet. Skibet sank den 24. august 2000, mens det lå ved kaj i St. Katharine's Dock. En surveyor-rapport af 18. september 2000 konkluderede, at forliset sandsynligvis skyldtes afbrydelse af den elektriske strømforsyning til lænsepumperne fra kajen, hvilket førte til vandindtrængen og nedsænkning af tørre samlinger, der øgede lækagen. Der blev ikke fundet strukturelle skader.
Parternes påstande og argumenter
Lightship X Limiteds påstande:
- Betaling af £ 49.517,42 (ca. 538.417,76 kr.) med procesrente, subsidiært et mindre beløb.
Lightship X Limiteds argumenter:
- Skibet var sødygtigt, og If Skadeforsikring havde anerkendt dette ved at godkende bugsering og modtage tillægspræmie.
- Forliset skyldtes hærværk, da strømforsyningen bevidst blev afbrudt, hvilket er dækningsberettiget under forsikringen.
- Skibet var udsat for totalforlis i forsikringsbestemmelsernes forstand, eller en begivenhed der kan sidestilles hermed, jf. Dansk Søforsikrings-Konvention §§ 51, 52 og 53 eller § 56.
- Redningsomkostningerne skal dækkes, da de begrænsede tabet og sparede If Skadeforsikring for et større krav.
If Skadeforsikrings påstande:
- Frifindelse.
If Skadeforsikrings argumenter:
- Der er ikke godtgjort en dækningsberettiget skade.
- Skibet totalforliste ikke, og der er ikke bevis for hærværk. Afbrydelsen af strømmen kan skyldes håndværkere eller at stikket faldt ud af sig selv.
- Skibet var usødygtigt, da det konstant krævede pumpning for at holde sig flydende, og tilsynet var utilstrækkeligt. Dette udgør et væsentligt svigt.
- De opgjorte tab er udokumenterede, og If Skadeforsikring har ikke været involveret i opgørelsen.
Retten fandt, at kaskoforsikringen var begrænset til at dække totaltab i henhold til Dansk Søforsikrings-Konvention § 245 samt partielle skader forårsaget af brand, tyveri eller hærværk.
Retten lagde til grund, at skibet blev sikret og hævet kort efter forliset. Efter bevisførelsen fandt retten det ikke godtgjort, at skibet totalforliste, eller at det ville have været totalforlist, hvis der ikke var grebet ind. Betingelserne for erstatning efter reglerne for totaltab var derfor ikke opfyldt.
For at opnå erstatning for partiel skade skulle det bevises, at skaden skyldtes hærværk. Retten fandt ikke, at konklusionerne i surveyrapporten i fornødent omfang godtgjorde, at årsagen til forliset var hærværk.
Da der ikke forelå en dækningsberettiget skade, og da der ikke i øvrigt var grundlag for, at Lightship X Limited skulle have dækket sine redningsomkostninger, blev If Skadeforsikring frifundet.
Lightship X Limited blev pålagt at betale 50.000 kr. i sagsomkostninger til If Skadeforsikring inden 14 dage.
Lignende afgørelser