Command Palette

Search for a command to run...

Sø- og Handelsretten: Afgørelse om bjærgeløn efter grundstødning af færgen Margrete Læsø

Dato

22. maj 2002

Eksterne links

Læs hele sagen

Dokument

Dommere

Bent RasmussenJørgen Als AndersenNiels Schott Christensen

Parter

A/S Em. Z. Svitzer (Adv. Bent Nielsen)
modAndelsfærgeselskabet Læsø a.m.b.a. (Adv. Jes Anker Mikkelsen)

Sagen omhandler et krav om bjærgeløn fra A/S Em. Z. Svitzer (sagsøger) mod Andelsfærgeselskabet Læsø a.m.b.a. (sagsøgte) efter en grundstødning af færgen Margrete Læsø ud for Læsø den 27. december 1998.

Sagens baggrund

Færgen Margrete Læsø afgik fra Vesterø Havn mod Frederikshavn med 166 passagerer og 53 køretøjer om bord. Kort efter afgang, omkring kl. 15.10, krængede færgen mod styrbord, ramte molen, mistede styringen og grundstødte på kurs 162 grader med bagbords side mod Rønne Rev. Vindforholdene var sydvestlige med vindstød på 18-30 m/sek. Vandstanden var 35 cm over daglig vande.

Sagsøgeren blev tilkaldt for at assistere og sendte slæbebådene Svava og Sct. Knud fra Frederikshavn. De ankom omkring kl. 18.30. Efter flere forgæves forsøg lykkedes det at trække færgen fri omkring kl. 22.00, hvorefter den blev slæbt til Frederikshavn af Svava.

Skader og forhold

Efter ankomst til Frederikshavn blev der konstateret skader på styrbord propel (knækket skrueblad, beskadiget skruenav og omstyringsmekanik) samt olielækage fra bagbord propel. Fladbunden havde kun skurestriber fra sandbund, og agterskibet havde tre indtrykninger. Færgens værdi inklusiv last udgjorde 100 mio. kr.

En syns- og skønserklæring fra GEUS af 7. maj 2001 konkluderede, at der ikke var tætte samlinger af sten i grundstødningsområdet, og at havbunden primært bestod af sand. Det kunne dog ikke udelukkes, at enkelte mindre sten kunne forekomme.

Parternes påstande

PartPåstandBeløb (kr.)Argument
SagsøgerBjærgeløn3.500.000Færgen var i fare, professionel bjærgning, ingen aftale om timepris.
SagsøgteFrifindelse/Betaling100.000Kun slæbebådsassistance, aftale om timepris indgået, færgen var ikke i fare.

Sagsøgeren fastholdt, at der ikke var indgået en bindende aftale om bjærgelønnens størrelse, og at den ydede assistance var bjærgning i henhold til Søloven § 441, litra a. Sagsøgeren argumenterede for, at færgen var i fare, da den risikerede yderligere skader og totalforlis, hvis bjærgningen ikke var lykkedes. Sagsøgte havde sendt 100.000 kr. som betaling, hvilket sagsøgeren returnerede.

Sagsøgte gjorde gældende, at der var indgået en aftale om, at bistanden udelukkende var slæbebådsassistance til en pris af 100.000 kr. (40.000 kr. i tilkaldegebyr og 5.000 kr. pr. time). Sagsøgte mente, at Louis Sørensen, som afdelingsleder hos sagsøgeren, havde stillingsfuldmagt til at indgå en sådan aftale. Sagsøgte bestred, at Margrete Læsø var i fare i sølovens forstand, da den stod fast på sandbund uden risiko for at rive sig løs, og vejret forbedredes. Sagsøgte anså opgaven som enkel og ukompliceret.

Retten fandt, at der ikke var indgået en bindende aftale om betaling for assistancen, da Louis Sørensen ikke havde stillingsfuldmagt til at fravige Sølovens bestemmelser om bjærgning, og dette var kendeligt for sagsøgte.

Retten vurderede, at Margrete Læsø var stedt i fare i Søloven § 441, litra as forstand. Dette skyldtes grundstødningen, den høje sø, den stærke vind og færgens maskinskade, som gjorde den ikke fuldt sødygtig. Sagsøgerens assistance blev derfor karakteriseret som bjærgning.

Ved fastsættelsen af bjærgelønnen i henhold til Søloven § 446 lagde retten vægt på følgende faktorer:

  • Det bjærgedes værdi (100 mio. kr.).
  • Sagsøgerens professionelle, hurtige og effektive indsats med et betydeligt beredskab.
  • Det overordentligt dårlige vejr og det udsatte grundstødningssted.
  • Bjærgningens vanskelighed og den risiko, sagsøgeren påtog sig.
  • At bjærgningen lykkedes uden yderligere skade på Margrete Læsø.
  • At sagsøgte undgik at evakuere passagererne.

Retten fandt en bjærgeløn på 1.000.000 kr. passende. Da sagsøgeren havde returneret sagsøgtes betaling på 100.000 kr., tilkendtes sagsøgeren alene sagsomkostninger.

Afgørelse: Andelsfærgeselskabet Læsø a.m.b.a. skal inden 14 dage betale 1.000.000 kr. til A/S Em. Z. Svitzer med tillæg af procesrente fra den 6. oktober 1999. Herudover skal Andelsfærgeselskabet Læsø a.m.b.a. betale 53.000 kr. i sagsomkostninger til A/S Em. Z. Svitzer.

Lignende afgørelser