Command Palette

Search for a command to run...

Erstatningsansvar for transportør efter færdselsuheld med fersk laks

Dato

5. april 2019

Eksterne links

Læs hele sagen

Dokument

Parter

Sag BS-1454/2016-SHRV og nmand Jan Jensen A/S (advokat Jesper Windahl)
mod1) Blue Water Shipping A/S (advokat Thomas Åkerstrøm Nielsen) og 2) Sekkingsted AS (advokat Lars Rosenberg Overby)
og 3) W.R. Berkley Insurance Norway NUF (advokat Lars Rosenberg Overby) og Sag BS-1459/2016-SHRV
og nmand Jan Jensen A/S (advokat Jesper Windahl)

Sagen omhandler to relaterede tvister vedrørende et færdselsuheld i Norge den 19. september 2015, hvor en lastbil tilhørende Vognmand Jan Jensen A/S (VJJ) væltede med en last af fersk laks.

Parterne og deres påstande

  • Hovedsagen (BS-1454/2016): Vognmand Jan Jensen A/S (sagsøger) mod Blue Water Shipping A/S (sagsøgte 1), Sekkingstad AS (sagsøgte 2) og W.R. Berkley Insurance Norway NUF (sagsøgte 3).
    • VJJ's påstand: Principalt, at der ikke er indtrådt erstatningsberettiget skade, som VJJ er ansvarlig for. Subsidiært, at skaden kun omfatter en mindre del af forsendelsen.
    • Blue Water Shipping A/S' påstand: Frifindelse. Selvstændig påstand om, at VJJ skal friholde BWS for ethvert beløb, BWS måtte dømmes til at betale til Sekkingstad og/eller W.R. Berkley Insurance.
    • Sekkingstad AS og W.R. Berkley Insurance Norway NUF's påstand: Frifindelse. Selvstændig påstand om, at VJJ og BWS solidarisk, subsidiært alternativt individuelt, skal betale EUR 81.972,22 (heraf EUR 1.626 til Sekkingstad og EUR 80.346,22 til W.R. Berkley Insurance) med 5% rente fra 22. december 2015.
  • Adcitationssagen (BS-1459/2016): Vognmand Jan Jensen A/S (sagsøger) mod Helgeland Bilberging AS (adciteret).
    • VJJ's påstand: Helgeland Bilberging AS skal friholde VJJ for ethvert beløb, VJJ måtte dømmes til at betale i hovedsagen, og anerkende, at VJJ ikke er forpligtet til at betale Helgeland Bilbergings faktura.
    • Helgeland Bilberging AS' påstand: Frifindelse. Selvstændig påstand om, at VJJ skal betale NOK 115.707,50 med procesrenter.

Hændelsesforløb og bjærgning

Uheldet skete den 19. september 2015 kl. ca. 13:30 ved Mosjøen i Norge, hvor VJJ's lastbil væltede efter en undvigemanøvre. Lasten bestod af 19.284,50 kg fersk laks pakket på is i isolerende styroporkasser, der skulle fra Hamnvik til Oslo og videre til Polen.

Bjergningsfirmaet Helgeland Bilberging AS (HB) blev tilkaldt af politiet efter aftale med VJJ's chauffør, Just Toft. HB vurderede på uheldsstedet, at godset ikke rentabelt kunne reddes, hverken helt eller delvist, og hele partiet blev bortskaffet til destruktion. Dette skete efter, at den forulykkede trailer var blevet trukket fri af sin væltede position.

Skønsmændenes vurdering

Skønsmændene Kjartan Iversen og Henrik Haustein afgav to skønserklæringer, der belyste bjærgningsarbejdet og mulighederne for at redde lasten:

  • God faglig skik: Ifølge skønsmændene bør en bjærger, medmindre der er truende faktorer (personskade, miljøforurening, hurtigt fordærv af gods, trafikale hensyn), forsøge at kontakte vognmand/vareejer for at drøfte bjærgningsmetoder. Bjærgeren har pligt til at begrænse skaden og undersøge muligheden for at redde mest muligt af lasten.
  • Redningsmuligheder: I den konkrete situation var manuel aflæsning af lasten den eneste mulighed for at redde en del af lastens værdi, da traileren var for beskadiget til at blive løftet med lasten intakt. Med den af HB anvendte metode (træk med wires) var det 99% sikkert, at lasten ville være værdiløs efter bjærgningen.
  • Økonomisk potentiale: Skønsmændene anslog, at 25% af laksen (hele kasser) kunne have været genanvendt til DKK 30/kg, og 30% til anden anvendelse til DKK 8-10/kg, hvilket samlet kunne indbringe DKK 210.000. Omkostningerne ved manuel omlastning af den brugbare fisk blev anslået til NOK 70.000-100.000.
  • Dokumentation: HB burde have dokumenteret bilens og lastens tilstand udførligt inden bjærgning/destruktion for at retfærdiggøre de trufne beslutninger.

Parternes argumenter om ansvar

  • VJJ's argumenter: VJJ gjorde gældende, at ansvaret efter CMRloven § 19 og CMRloven § 22 ophørte, da uheldet indtraf, og Blue Water Shipping blev informeret. VJJ bestred, at chaufføren Just Toft havde fuldmagt til at rekvirere HB, og at skaden på laksen skyldtes HBs bjærgningsmetode, ikke selve uheldet.
  • Blue Water Shipping og Sekkingstad/WRB Insurance's argumenter: De gjorde gældende, at skaderne indtrådte, mens godset var i transportørernes varetægt, og at VJJ som udførende transportør var erstatningsansvarlig i medfør af CMRloven § 24, stk. 1. Blue Water Shipping hæftede for VJJ i henhold til CMRloven § 4. De bestred, at bjærgningen var mangelfuld, og henviste til, at manuel bjærgning var ulønsom og sikkerhedsmæssigt uforsvarlig.

Retten fandt, at Vognmand Jan Jensen A/S (VJJ) som fragtfører var ansvarlig for skaderne på laksen i henhold til CMRloven § 24, stk. 1. Retten lagde til grund, at skaderne på godset ikke skyldtes forhold, som VJJ kunne have undgået.

Hovedsagen (BS-1454/2016)

Retten frifandt Blue Water Shipping A/S, Sekkingstad AS og W.R. Berkley Insurance Norway NUF for VJJ's principale og subsidiære påstande.

Retten tog Sekkingstad AS' og W.R. Berkley Insurance Norway NUF's selvstændige påstande til følge. VJJ og Blue Water Shipping A/S blev solidarisk dømt til at betale:

PartBeløb (EUR)Rente
Sekkingstad AS1.6265% fra 22. december 2015
W.R. Berkley Insurance Norway NUF80.346,225% fra 22. december 2015

Vognmand Jan Jensen A/S blev pålagt at friholde Blue Water Shipping A/S for ethvert beløb, som Blue Water Shipping A/S måtte dømmes til at betale til Sekkingstad AS og W.R. Berkley Insurance Norway NUF, herunder renter og sagsomkostninger.

Adcitationssagen (BS-1459/2016)

Retten lagde til grund, at Helgeland Bilberging AS (HB) blev tilkaldt af politiet efter aftale med VJJ's chauffør, Just Toft, som VJJ's repræsentant. HB foretog en nøje vurdering af bjærgningsmulighederne under hensyn til sikkerhed og godsets art og vurderede, at godset ikke kunne reddes rentabelt. Retten fandt ikke grundlag for at tilsidesætte HBs vurdering på uheldsstedet, især henset til de sikkerhedsmæssige forhold, tidsrammer, afstand til faciliteter og tvivl om fiskens faktiske tilstand. Den manglende fotodokumentation fra HB før bjærgningen ændrede ikke rettens vurdering.

Helgeland Bilberging AS blev frifundet for Vognmand Jan Jensens påstande.

Vognmand Jan Jensen A/S blev dømt til at betale Helgeland Bilberging AS NOK 115.707,50 med procesrente af NOK 159.754,65 fra 8. november 2015 til 12. februar 2016 og af NOK 115.707,50 fra 13. februar 2016.

Sagsomkostninger

  • Hovedsagen (BS-1454/2016):
    • Vognmand Jan Jensen A/S skal betale 55.000 kr. i sagsomkostninger til Blue Water Shipping A/S.
    • Vognmand Jan Jensen A/S og Blue Water Shipping A/S skal solidarisk betale 45.000 kr. i sagsomkostninger til Sekkingstad AS og 5.000 kr. til W.R. Berkley Insurance Norway NUF.
    • Vognmand Jan Jensen A/S afholder endeligt omkostningerne til syn og skøn.
  • Adcitationssagen (BS-1459/2016):
    • Vognmand Jan Jensen A/S skal betale 70.000 kr. i sagsomkostninger til Helgeland Bilberging AS.
    • Sagsomkostningsbeløbene forrentes efter Renteloven § 8a.

Lignende afgørelser