Erstatningsansvar for fejlagtig udlevering af gods: Nordea Bank Danmark A/S mod Mahé Freight A/S
Dato
6. november 2008
Eksterne links
Læs hele sagenDokument
Dommere
Fritz GanzhornJens Fehrn-Christensen
Parter
modMahé Freight A/S (advokatfuldmægtig Philip A. Borreschmidt)Biintervenienter:1. Orion Europe A/S under konkurs (nu Afviklingsselskabet af 1/4 2006 under konkurs) (advokat Alex Laudrup)2. Tryg Forsikring A/S (advokat Jesper Windahl)
Sagen omhandlede et erstatningskrav fra Nordea Bank Danmark A/S (Nordea) mod Mahé Freight A/S (Mahé) som følge af Mahés uberettigede udlevering af seks forsendelser til Orion Europe A/S (Orion). Nordea var angivet som modtager ("consignee") på fragtbrevene, og varerne var en del af et rembursarrangement, hvor Nordea havde sikkerhed i godset.
Baggrund for Sagen
Mahé fungerede som Orions speditør og transportør for forsendelser af fjernsynsdele fra Østen til Danmark. Forsendelserne skete på rembursvilkår, hvor Nordea var angivet som modtager på Air Waybills. Nordea opbevarede transportdokumenterne og frigav dem først, når Orion havde godkendt dem og opfyldt sikkerhedsbetingelserne.
De seks fejludleveringer fandt sted mellem marts og juli 2005, hvor Mahé udleverede varerne direkte til Orion uden Nordeas samtykke og uden præsentation af originale luftfragtbreve med Nordeas frigivelsespåtegning. Nordea gjorde gældende, at dette var i strid med deres rettigheder som modtager og med luftfartslovens bestemmelser.
Parternes Anbringender
- Nordea påstod, at Mahé var erstatningsansvarlig for den uberettigede udlevering. Nordea henviste til Luftfartsloven § 102, stk. 1 og § 101, stk. 4 (1994-udgaven) samt tilsvarende paragraffer i 1985-udgaven, som fastslår, at kun modtageren har ret til at disponere over godset. Nordea bestred, at Mahés ansvar var underlagt ansvarsbegrænsninger eller forældelsesfrister i henhold til NSAB 2000, da dette regelsæt ikke var vedtaget mellem Nordea og Mahé, og da luftfartslovens præceptive regler fandt anvendelse. Nordea anførte, at tabet skulle opgøres til fakturaværdien af de fejludleverede varer, omregnet til DKK på tidspunktet for kravets fremsættelse, jf. Gældsbrevsloven § 7, stk. 2.
- Mahé påstod frifindelse og gjorde gældende, at NSAB 2000 fandt anvendelse i forholdet mellem Mahé og Orion, og at Mahé havde panteret i Orions varer i henhold til NSAB 2000 § 14 for sit regreskrav mod Orion. Mahé anførte desuden, at Nordea havde udvist passivitet og reklameret for sent, og at Nordea ikke havde lidt et tab, da varerne indgik i Orions produktion og salgsprovenuet blev anvendt til nedbringelse af gælden til Nordea.
- Orion Europe A/S under konkurs indtrådte som biintervenient til støtte for Nordea.
- Tryg Forsikring A/S indtrådte som biintervenient til støtte for Mahé.
Sø- og Handelsretten gav Nordea medhold i begge påstande.
Rettens Begrundelse
Retten fastslog, at NSAB 2000 ikke fandt anvendelse i forholdet mellem Mahé og Nordea, da der ikke forelå et kontraktforhold mellem disse parter. Forholdet blev reguleret af luftfartslovens bestemmelser og transportdokumenterne.
Mahé havde pådraget sig ansvar ved at udlevere godset til Orion uden Nordeas samtykke, hvilket var i strid med transportdokumenterne og Luftfartsloven § 102, stk. 1 jf. Luftfartsloven § 101, stk. 4. Rettens vurdering var, at luftfartslovens ansvarsbegrænsningsbestemmelser ikke fandt anvendelse, da der var tale om uberettiget udlevering og ikke tab, skade eller forsinkelse.
Erstatningskravet blev opgjort til fakturaværdien af de fejludleverede varer, USD 2.428.000, omregnet til DKK på datoen for Nordeas krav (21. september 2005). Retten fandt ikke, at Nordea havde fortabt retten til at gøre kravet gældende som følge af passivitet, idet Nordea reklamerede, så snart de blev bekendt med fejludleveringerne. Kravet var heller ikke forældet, da den 2-årige forældelsesfrist i Luftfartsloven § 118 (1985-udgaven) og Luftfartsloven § 113 (1994-udgaven) fandt anvendelse.
Vedrørende Mahés påstand om panteret i henhold til NSAB 2000 § 14 for sit regreskrav mod Orion, fandt retten, at bestemmelsen, sammenholdt med NSAB 2000 § 2, ikke kunne udstrækkes til at omfatte et erstatningskrav for fejludlevering af godset. Retten fandt heller ikke, at Mahé på andet grundlag havde tilbageholdsret i det oplagrede gods, da der ikke var konneksitet mellem Mahés krav og besiddelsen af godset.
Afgørelse
Retten dømte:
Part | Påstand | Rettens afgørelse | Tilkendt beløb (kr.) |
---|---|---|---|
Nordea | Erstatning | Medhold | 14.814.442 |
Nordea | Panteret | Medhold (Mahés panteret afvist) | 0 |
Mahé Freight A/S blev pålagt at betale Nordea Bank Danmark A/S 14.814.442 kr. med procesrente fra den 21. oktober 2005. Mahé Freight A/S skulle desuden anerkende, at Mahés tab som følge af erstatningsansvaret over for Nordea Bank Danmark A/S ikke var sikret ved panteret i andet oplagret gods tilhørende Orion Europe A/S. Mahé Freight A/S blev endvidere dømt til at betale 550.000 kr. i sagsomkostninger til Nordea Bank Danmark A/S, forrentet efter Renteloven § 8a.
Lignende afgørelser