Command Palette

Search for a command to run...

Sag om erstatningsansvar for fejlagtig udlevering af container med frosne rejer

Dato

30. maj 2018

Eksterne links

Læs hele sagen

Dokument

Dommere

Martin AabakMax Hartmann

Parter

Safe Shipping A/S (advokatfuldmægtig Andreas Oxholm)
modERA-Transport A/S (advokat Jesper Windahl)

Baggrund

Sagen omhandler, hvorvidt ERA-Transport A/S er erstatningsansvarlig for skade på et parti rejer, fordi containeren blev åbnet før veterinærkontrollen. Safe Shipping A/S (herefter Safe Shipping) anlagde sag mod ERA-Transport A/S (herefter ERA-Transport) med påstand om erstatning.

Parternes Påstande

  • Safe Shipping krævede principalt 1.545.423,18 kr. i erstatning.
  • ERA-Transport påstod principalt frifindelse, subsidiært frifindelse mod betaling af et mindre beløb.

Oplysninger i Sagen

  • Safe Shipping er agent for Hamburg Süd.
  • Læsø Fiskeindustri A/S købte rejer på CIF-vilkår, transporteret af Hamburg Süd.
  • ERA-Transport skulle afhente en container med bananer, men fik udleveret en container med rejer.
  • Grænsekontrollen afviste rejerne, og Fødevarestyrelsen påbød returnering/destruktion.
  • Læsø Fiskeindustri A/S solgte rejerne tilbage til Pacific Seafood.

Udleveringen af Container

  • ERA-Transports chauffør fik ikke udleveret containeren med bananer.
  • Chaufføren ændrede selv containernummeret på køresedlen og fik udleveret containeren med rejer.

Skaden og Tab

  • Containeren blev åbnet hos Lembana, hvor man konstaterede, at der var rejer i stedet for bananer.
  • Fødevarestyrelsen afviste indførsel af rejerne.
  • Læsø Fiskeindustri A/S solgte rejerne tilbage til Pacific Seafood for et lavere beløb.

Syn og Skøn

  • Skønsmand Jan Møller vurderede markedsprisen på rejer og mulighederne for tabsbegrænsning.
  • Skønsmanden vurderede, at et salg til en højere pris burde have været muligt.

Forklaringer

  • Morten Godt Nielsen (Safe Shipping) forklarede om proceduren ved fejludleveringer og forsøg på at begrænse tabet.
  • Michael Gregersen (ERA-Transport) forklarede om chaufførens fejl og muligheder for genimport.
  • Linda Hald Kohl (Safe Shipping) forklarede om den sædvanlige fremgangsmåde og kontakt til Nordic Seafood.
  • Christian Skaaring (ERA-Transport) forklarede om chaufførernes handlemåde og demurrage.
  • Bjarne Kronborg (Læsø Fiskeindustri A/S) forklarede om forsøg på at afhænde rejerne og salget til Pacific Seafood.
  • Jan Møller (Skønsmand) forklarede om markedspriser og muligheder for salg.

Parternes Synspunkter

  • Safe Shipping argumenterede for ERA-Transports ansvar og opfyldelse af tabsbegrænsningspligten.
  • ERA-Transport argumenterede for egen skyld hos Safe Shipping og manglende tabsbegrænsning.

Sø- og Handelsretten fandt, at ERA-Transport havde handlet ansvarspådragende i forbindelse med udleveringen af containeren. Retten fandt dog, at ERA-Transport ikke var ansvarlig som transportør efter NSAB 2000 § 2 A, men at ansvaret var reguleret af NSAB 2000 § 2 C in fine, hvilket betyder, at ERA-Transport var ansvarlig som formidler. Da NSAB 2000 § 26 begrænser speditørens ansvar som formidler til 50.000 SDR, blev ERA-Transports subsidiære påstand taget til følge med dette beløb.

Safe Shipping A/S blev dømt til at betale 94.900 kr. i sagsomkostninger til ERA-Transport A/S.

Anket til Østre Landsret den 13. juni 2018

Lignende afgørelser