Command Palette

Search for a command to run...

Sø- og Handelsretten: Afgørelse om risiko for trafikophobning i lastehavn ved befragtning på linjefartsvilkår

Dato

4. november 2013

Eksterne links

Læs hele sagen

Dokument

Dommere

Retsformand Lotte WetterlingHenrik DamKaj Flemming Nielsen

Parter

K/S Combi Lift (Advokat Louise Lundsby Wessel)
modCST Comet Shipping and Trading Gmb H (Advokat Jesper Windahl)

Baggrund

Sagen drejer sig om, hvorvidt CST Comet Shipping and Trading GmbH (CST) skal erstatte K/S Combi Lift (Combi Lift) for tab som følge af, at skibet ”Palanpur” ikke kunne anløbe kaj i lastehavnen i Qinhuangdao, Kina, på grund af trafikophobning.

Combi Lift krævede 82.350,69 US$ af CST med tillæg af renter.

CST krævede frifindelse.

Aftalen

  • Den 19. september 2012 indgik CST og Combi Lift en aftale om transport af 18 vindmøllevinger fra Qinhuangdau, Kina, til Rostock, Tyskland.
  • Aftalen specificerede "liner terms" og en laycan periode fra 15. til 25. december 2012.
  • Booking Noten indeholdt standardbetingelser, herunder:
    • Klausul 9 (d) om lastning og losning.
    • Klausul 9 (g) om tidstab.
  • Rider Clause 21: ”Carriers berth bends”.
  • Rider Clause 29: ”Detention US$ 18.500,00 per day pro rata”.

Tvisten

Tvisten omhandler, hvem der bærer risikoen for trafikophobningen i lastehavnen.

Combi Lift argumenterede for, at CST var erstatningsansvarlig i henhold til klausul 9 (g) i standardbetingelserne til bookingnoten.

CST argumenterede for, at aftalen var indgået på linjefartsvilkår (”liner terms”), og at Combi Lift derfor selv bar risikoen for trafikophobningen, jf. Sølovens § 331, stk. 2, nr. 3.

Sø- og Handelsretten fandt, at det var en forudsætning for CST, at aftalen blev indgået på ”liner terms”, og at prisen var fastsat og accepteret på disse vilkår, herunder med hensyn til risikofordeling ved trafikophobning, jf. Sølovens § 331, stk. 2, nr. 3.

Retten lagde vægt på, at vilkåret om ”liner terms” fremgik udtrykkeligt af parternes individuelle aftaletekst.

Combi Lift havde ikke i korrespondancen eller i aftaleteksten taget forbehold om, at de sædvanlige linjefartsvilkår skulle være modificeret af bestemmelsen i punkt 9 (g) i Combi Lifts standardbetingelser.

Der var derfor ikke grundlag for at give Combi Lift medhold i, at bestemmelsen i punkt 9 (g) var gældende for aftaleforholdet.

CST blev frifundet, og Combi Lift skulle betale sagsomkostninger på 40.000 kr.

Lignende afgørelser