Natur- og Miljøklagenævnets afgørelse om VVM-tilladelse til vindmøller ved Vemb
Dato
9. juni 2015
Nævn
Planklagenævnet
Eksterne links
Læs hele sagenKategori
Planloven, VVM
Højdepunkt
Afgørelse i sag om Holstebro Kommunes VVM-tilladelse til opstilling af 12 vindmøller
Lovreferencer
Holstebro Kommune meddelte den 3. september 2014 en VVM-tilladelse til opførelse af 12 vindmøller ved [adresse1], Vemb. Tilladelsen blev påklaget den 2. oktober 2014 af et dambrug, der ligger 561 meter fra den nærmeste vindmølle. VVM-tilladelsen blev udstedt på baggrund af Lokalplan nr. 1095 og Tillæg nr. 25 til Holstebro Kommuneplan 2009, som blev vedtaget i juni 2014.
Klagerens primære anbringender var:
- At der ikke var foretaget tilstrækkelig undersøgelse eller vurdering af støjpåvirkningen (herunder lavfrekvent støj) på fiskebestanden i dambrugene.
- At arbejdsmiljøet for dambrugets medarbejdere ikke var undersøgt i forhold til støjpåvirkning.
- At der ikke var foretaget beregning af skyggekast ved dambruget.
- At der ikke var undersøgt, hvordan skyggekast fra vindmøllerne påvirkede fiskene i dambruget.
Klager gjorde gældende, at VVM-tilladelsen burde ophæves, da kommunen ikke havde opfyldt kravene i VVM-bekendtgørelsen og miljøvurderingsloven. Subsidiært ønskede klager, at vilkårene for VVM-tilladelsen blev ændret for at undgå støj- og skyggekastpåvirkning på dambruget.
Projektbeskrivelse og VVM-redegørelse
Projektet omfatter opstilling af 12 vindmøller med en totalhøjde på ca. 140 meter. Området er i Holstebro Kommuneplan 2009 udlagt til vindmøller. Lokalplanens formål er at sikre optimal udnyttelse af vindenergi under hensyntagen til omgivelserne, herunder omkringliggende beboelser, landskab, kulturhistorie, natur og landbrug.
Støjpåvirkning: VVM-redegørelsen henviste til Bekendtgørelse om støj fra vindmøller, som fastsætter grænseværdier for støj og lavfrekvent støj ved nabobeboelser. Beregninger viste, at ingen naboboliger ville overskride grænseværdierne. For dambruget viste beregninger en stigning i støj fra 31,1-32,7 dB(A) til 43,4-45,4 dB(A) med de nye møller. Det blev vurderet, at dette niveau var under de 75 dB(A), hvor helbredseffekter observeres, og at det lå på niveau med dambrugets egne støjkrav.
Skyggekast og reflekser: Miljøministeriets vejledning anbefaler, at naboboliger ikke påføres mere end 10 timers reel skyggetid årligt. Beregninger viste skyggekast på naboboliger mellem ca. 2 og 30 timer årligt, men med etablering af skyggestop ville ingen boliger modtage mere end 10 timer. For dambruget var der ikke foretaget en specifik beregning, men det blev estimeret til ca. 30 timers skyggekast årligt på et areal på 225 kvadratmeter, primært i vinterhalvåret. Det blev teoretisk overvejet, at fisk kunne reagere på skyggekast, men også vænne sig til det, og det forventedes ikke at have væsentlig betydning for produktionen.
VVM-tilladelsens vilkår
VVM-tilladelsen indeholdt blandt andet følgende vilkår:
- Vindmøllerne skulle placeres i overensstemmelse med lokalplanen og ikke overstige 140 meter i totalhøjde.
- Der skulle installeres et softwareprogram, der sikrede, at udendørs opholdsarealer ved nabobeboelser og arealerne omfattende dammene på [virksomhed2] højst påføres 10 timers reel tid med rotorskygge om året.
- Vindmølleejer skulle foretage støjmålinger og beregninger efter idriftsættelse for at dokumentere overholdelse af støjgrænserne i Bekendtgørelse om støj fra vindmøller.
Holstebro Kommune fastholdt, at støjpåvirkningen af dambruget var tilstrækkeligt undersøgt, og at skyggekastberegninger var foretaget. Kommunen havde besluttet at sidestille dambruget med en bolig i forhold til skyggekastkrav. Projekthaver oplyste, at man havde tilbudt klager et totalstop for skyggepåvirkninger, men klager ønskede det ikke. Projekthaver anførte, at dambrugets egen produktion genererede højere støjniveauer end vindmøllerne.
Natur- og Miljøklagenævnet traf afgørelse efter Planloven § 58, stk. 1, nr. 3, som giver nævnet kompetence til at behandle både retlige og skønsmæssige spørgsmål i forbindelse med VVM-tilladelser.
Overgangsregler og klagefrist
Nævnet bemærkede, at sagen skulle behandles efter de dagældende regler, da VVM-anmeldelsen var indgivet før ikrafttrædelsen af ændringerne i planloven og den nye VVM-bekendtgørelse den 1. januar 2014. Klagefristen for kommuneplantillæg nr. 25 med tilhørende VVM-redegørelse og miljørapport udløb den 23. juli 2014. Da klagen over VVM-tilladelsen først blev indgivet den 2. oktober 2014, var klagefristen for planforslagene overskredet. Som følge heraf afviste nævnet de klagepunkter, der vedrørte mangler ved VVM-redegørelsen/miljørapporten, fra realitetsbehandling.
Vurdering af skyggekastvilkår
Herefter resterede klagens subsidiære påstand om at ændre vilkår 2 i VVM-tilladelsen, således at dambruget ikke påføres tid med rotorskygge. Nævnet vurderede, at der hverken i VVM-direktivet eller i de danske VVM-regler er krav om, at VVM-pligtige projekter kun kan tillades, hvis væsentlige miljøpåvirkninger kan fjernes eller reduceres. VVM-redegørelsen estimerede et skyggekast på ca. 30 timer årligt ved dambruget. Selvom Miljøministeriets vejledning anbefaler en grænse på 10 timer årligt for nabobeboelser, indeholdt Holstebro Kommunes VVM-tilladelses vilkår 2 allerede en bestemmelse om, at dammene på [virksomhed2] højst måtte påføres 10 timers reel tid med rotorskygge om året. Dambrugets damme blev dermed sidestillet med beboelserne i nabolaget for så vidt angår skyggekast.
Natur- og Miljøklagenævnet fandt ikke grundlag for at ændre VVM-tilladelsens vilkår for så vidt angår skyggekast på dambrugets damme.
Afgørelse
Natur- og Miljøklagenævnet stadfæstede Holstebro Kommunes VVM-tilladelse af 3. september 2014 til opstilling af 12 vindmøller ved [adresse1], Vemb.
Lignende afgørelser