Command Palette

Search for a command to run...

Afgørelse om lovliggørende dispensation fra lokalplan for kolonihavehus' størrelse

Dato

5. januar 2018

Nævn

Planklagenævnet

Eksterne links

Læs hele sagen

Kategori

Planloven, retlig (efter 1. februar 2017)

Højdepunkt

Afgørelse i klagesag om Aabenraa Kommunes lovliggørende dispensation fra lokalplan

Aabenraa Kommune meddelte den 19. juli 2017 en lovliggørende dispensation fra lokalplan M16 for et område ved Lindbjerg-Haderslevvej. Dispensationen vedrørte størrelsen af et kolonihavehus på [adresse1]. Afgørelsen blev efterfølgende påklaget til Planklagenævnet af en nabo, som anførte, at dispensationen stred mod lokalplanens principper og ville ændre områdets karakter.

Lokalplanens bestemmelser

Lokalplan M16 har til formål at sikre kolonihavernes tilstedeværelse, give udvidelsesmuligheder for landsarkivet og fastholde områdets nuværende karakter, jf. lokalplanens § 1, stk. 1. Vedrørende bebyggelsens omfang og placering fastsætter lokalplanens § 5.1, at eksisterende kolonihavehuse kan bibeholdes og ændres inden for deres nuværende omfang og placering. Lokalplanens § 5.4 begrænser størrelsen af det enkelte havehus til maksimalt 12 m² plus en overdækket terrasse på op til 8 m², et redskabshus på højst 3 m² og et drivhus på højst 10 m². Desuden skal alle bygninger opføres mindst 1,5 m fra skel, jf. lokalplanens § 5.5.

Forløbet før kommunens afgørelse

Ejeren af kolonihaven ansøgte den 28. maj 2017 om lovliggørende dispensation for både placering og størrelse af det opførte kolonihavehus. Kommunen foretog naboorientering i henhold til Planlovens § 20, hvilket resulterede i to indsigelser fra ti naboer. Klageren gjorde indsigelse den 11. juni 2017, med argument om at husets størrelse ville krænke retsbevidstheden og potentielt ændre området fra kolonihave til sommerhusområde.

Kommunens begrundelse for dispensationen

Aabenraa Kommune begrundede sin dispensation for placeringen med, at den nye placering ikke ændrede områdets anvendelse og identitet som kolonihaveområde. Placeringen løste desuden udfordringer med jordbundsforhold og højtstående vand, og bragte bebyggelsen i overensstemmelse med lokalplanens § 5.5 om afstand til skel. Vedrørende husets størrelse (50 m²) vurderede kommunen, at dette svarede til et moderne kolonihavehus og ikke skilte sig ud fra andre kolonihaveområder. Kommunen bemærkede, at den samlede bebyggelse tidligere var ca. 55 m², og at den ændrede størrelse ikke ville medføre en mere intensiv brug. Kommunen understregede, at dispensationen alene vedrørte størrelse og placering, og at anvendelsen fortsat var underlagt gældende regler, herunder at indlæggelse af el og vand ikke er ulovligt og ikke reguleres af lokalplanen.

Planklagenævnet har behandlet klagen over Aabenraa Kommunes lovliggørende dispensation. Nævnet kan alene tage stilling til retlige spørgsmål, herunder om kommunen har haft hjemmel til at dispensere fra lokalplanen, jf. Planlovens § 58, stk. 1, nr. 3. Nævnet kan derimod ikke vurdere, om en dispensation er rimelig eller hensigtsmæssig, da dette er en skønsmæssig afgørelse.

Lovliggørelse og dispensation fra lokalplan

Kommunen har pligt til at vurdere muligheden for retlig lovliggørelse, før en eventuel fysisk lovliggørelse iværksættes. I denne sag vurderede kommunen, at en lovliggørende dispensation for placering og størrelse var mulig. Planklagenævnet opfattede kommunens afgørelse som en dispensation for størrelsen af kolonihavehuset i henhold til lokalplanens § 5.4, men ikke for placeringen, da denne overholdt lokalplanens § 5.5 og dermed var umiddelbart tilladt.

En kommune kan dispensere fra en lokalplan, hvis dispensationen ikke strider mod planens principper eller tidsbegrænses, jf. Planlovens § 19, stk. 1. Videregående afvigelser kræver en ny lokalplan, jf. Planlovens § 19, stk. 2. Principperne i en lokalplan omfatter planens formålsbestemmelse og anvendelsesbestemmelser, men som hovedregel ikke detaljerede bestemmelser om bebyggelsens omfang, udformning og placering, medmindre disse er fastlagt for at fastholde en særlig udformning.

Planklagenævnet fandt ikke, at formålsbestemmelsen, lokalplanbestemmelserne eller lokalplan M16 i øvrigt havde en karakter, der gjorde bestemmelserne i § 5.1 og § 5.4 om bebyggelsens placering og størrelse til en del af lokalplanens principper. Nævnet bemærkede desuden, at begrebet ”kolonihaveområde” er defineret i Kolonihaveloven, som ikke indeholder krav til placering eller størrelse af kolonihavehuse. De faciliteter, som kolonihavehuset er udstyret med (el, vand, aircondition mv.), eller det forhold, at huset benyttes til beboelse i sommerhalvåret, har ingen betydning for spørgsmålet om dispensation fra lokalplanens bestemmelser om bygningsstørrelse.

Afgørelse

Planklagenævnet kunne derfor ikke give medhold i klagen over Aabenraa Kommunes afgørelse af 19. juli 2017 om dispensation fra lokalplan M16. Planklagenævnets afgørelse er endelig og kan ikke indbringes for anden administrativ myndighed, jf. Lov om Planklagenævnet § 3, stk. 3. En eventuel retssag skal anlægges inden 6 måneder, jf. Lov om Planklagenævnet § 3, stk. 4. Afgørelsen er truffet af formanden på nævnets vegne, jf. Lov om Planklagenævnet § 4, stk. 1.

Lignende afgørelser