Command Palette

Search for a command to run...

Natur- og Miljøklagenævnets afgørelse om landzonetilladelse til udvidelse af oplagsplads ved Pandrup

Dato

11. maj 2016

Nævn

Planklagenævnet

Eksterne links

Læs hele sagen

Kategori

Planloven, landzone (før 1. februar 2017)Planloven, VVM

Højdepunkt

Afgørelse i sag om oplagsplads ved Pandrup i Jammerbugt Kommune Natur- og Miljøklagenævnet

Jammerbugt Kommune meddelte den 29. januar 2015 landzonetilladelse til udvidelse og flytning af en oplagsplads på ejendommen beliggende [adresse1]. Afgørelsen blev påklaget til Natur- og Miljøklagenævnet af omboende og Danmarks Naturfredningsforening, Jammerbugt (DN). Klagerne anførte, at kommunens vurdering af de faktiske omstændigheder var forkert, og at afgørelsen stred mod kommunens helhedsplan samt Natur- og Miljøklagenævnets praksis i landzonesager. De fremhævede den store udvidelse af oplagsarealet og ejendommens placering i et større uforstyrret landskab, og mente, at virksomheden burde henvises til et udlagt erhvervsområde.

Område og Ejendom

Ejendommen ligger i et område, der i kommuneplanen for Jammerbugt Kommune er udpeget som større uforstyrret landskab og område med drikkevandsinteresser. Jammerbugt Kommunes Helhedsplan 13 indeholder retningslinjer for disse områder:

  • Retningslinje 9.2: Større uforstyrrede landskaber skal så vidt muligt friholdes for etablering eller udvidelse af anlæg og støjkilder med stor påvirkning af omgivelserne. Nye anlæg bør lokaliseres i mere robuste landskaber.
  • Retningslinje 12.22: Større udvidelser over ca. 1.000 m² er uønskede i det åbne land og skal som hovedregel henvises til et erhvervsområde i byzone.
  • Retningslinje 12.28: Offentlige og private modtagestationer for affald skal som udgangspunkt henvises til lokalplanlagte erhvervsområder i byzone.

Ejendommen er på 3,24 ha og indeholder flere bygninger samt en eksisterende oplagsplads på 2.500 m². Afstanden til nærmeste nabobeboelse er mellem 110 og 130 m.

Virksomhedens Historik og Ansøgning

Virksomheden [virksomhed1] blev etableret på ejendommen i 1976. I 2011 meddelte Jammerbugt Kommune en lovliggørende landzonetilladelse til den eksisterende vognmandsvirksomhed og en udvidelse til 10 lastbiler, opførelse af en hal på 475 m² til vaskeplads og omlastestation for affald, samt etablering af et mellemdeponi og et udendørs oplag på 2.500 m². Virksomheden har i dag 11 ansatte.

Den aktuelle ansøgning fra august 2014 omhandlede udvidelse af genbrugspladsen med modtagelse og opbevaring af asfalt, grenaffald og ikke-støvende asbest. Der blev ansøgt om et mellemdepot for 30.000 tons (senere reduceret til 10.000 tons af hver) ikke-nedknust byggeaffald, nedbrudt byggeaffald og ikke-forurenet jord. Desuden ønskedes tilladelse til nedknusning to gange årligt og harpning af muldjord. Ansøger ønskede at flytte en del af det udendørs oplag til et nyt areal på ca. 8.000 m² for at opnå en mere samlet oplagsplads.

Nabohøring og Kommunens Vurdering

I nabohøringen indkom bemærkninger fra seks naboer, der udtrykte bekymring for øget tung trafik, opbevaring af asfalt og asbest i landzone, støj fra nedknusning, partikelforurening og negativ indvirkning på ejendomspriser og andre erhverv. De mente, at projektet burde henvises til et industriområde.

Virksomheden understregede, at der allerede drives lovlig virksomhed, og at udvidelsen primært var logistisk, ikke en udvidelse af antal biler eller yderligere tung trafik. Større depoter ville betyde mindre hyppig fyldning og tømning. Virksomheden oplyste, at nedknusning ville ske ud fra bedst tilgængelige teknikker, og at jordvolde ville dæmpe støj og støv.

Jammerbugt Kommune vurderede, at virksomhedens karakter ikke ville ændres væsentligt, og at udvidelsen ikke stred mod landskabelige, naturmæssige eller agrare hensyn. Kommunen anførte, at en miljøgodkendelse ville følge, hvor vilkår for støj, støv og drikkevandsinteresser ville blive fastsat. Kommunen traf også afgørelse om, at der ikke skulle udarbejdes en VVM-redegørelse for projektet, da den eksisterende virksomheds aktiviteter ikke vurderedes væsentligt ændret, og oplagsstørrelser, materialer og afgrænsning ikke vurderedes at påvirke miljøet væsentligt.

Klagerens og DN's Argumenter

De omboende klagere fastholdt, at udvidelsen på 8.000 m² og etablering af knusningsaktivitet var en væsentlig ændring og i strid med planlovens landzonebestemmelser, herunder Planlovens § 36, stk. 1, nr. 13. De henviste til kommunens egen helhedsplan, især retningslinje 12.28, som kræver, at affaldsmodtagestationer henvises til byzone. De påpegede risikoen ved oplagring af asfalt og asbest i et område med drikkevandsinteresser og skovrejsning. Klagerne henviste til Natur- og Miljøklagenævnets praksis, hvor der er stor tilbageholdenhed med at meddele landzonetilladelser til lignende erhverv, og at sådanne virksomheder hører til i erhvervsområder.

DN anførte, at den store udvidelse af oplaget (300 gange større end det tilladte i 2011) alene kunne begrunde en klage. De fremhævede, at virksomheden ligger i et større uforstyrret landskab, som skal friholdes for store anlæg. DN mente, at der skulle laves en ny miljøgodkendelse og en VVM-redegørelse på grund af de potentielle miljøkonsekvenser, især da ejendommen ligger i et område med drikkevandsinteresser og på kanten af et lavbundsområde.

Supplerende Bemærkninger

Jammerbugt Kommune præciserede, at nedknusning af asbest ikke ville komme på tale, og at en detaljeret ansøgning om nedknusning med støjberegninger skulle indsendes til miljøafdelingen, før en eventuel miljøgodkendelse kunne behandles. Kommunen fastholdt, at udvidelsen ikke var i konflikt med Helhedsplanens bestemmelser om landskabelige udpegninger, da der var tale om en flytning af eksisterende oplagspladser. Ansøger forklarede, at det større areal var nødvendigt af logistiske årsager, da fraktioner som have- og grenaffald optager meget plads, og at den eksisterende oplagsplads ville blive omdannet til manøvreareal.

Natur- og Miljøklagenævnet besigtigede stedet den 13. april 2016.

Natur- og Miljøklagenævnet traf afgørelse efter Planlovens § 58, stk. 1, nr. 1, jf. Planlovens § 35, stk. 1. Nævnet bemærkede, at hovedformålet med landzonereglerne er at forhindre byspredning i det åbne land og sikre, at bymæssig udvikling sker, hvor der er planlagt for det. Reglerne skal administreres ud fra landskabelige, rekreative og arealressourcemæssige hensyn samt andre samfundsmæssige interesser, herunder trafikale hensyn. Der kan også tages hensyn til urimelige gener for naboer. Områder i landzone skal som udgangspunkt friholdes for spredt og uplanlagt bebyggelse, medmindre det er nødvendigt for landbrug, skovbrug og fiskeri. Nævnet lægger stor vægt på lovens almene formål og praksis, hvor der som altovervejende hovedregel meddeles afslag på sager om oplag i det åbne land.

Sagens Vurdering

Nævnet lagde til grund, at virksomheden i 2011 fik en lovliggørende landzonetilladelse til den eksisterende vognmandsvirksomhed samt tilladelse til at udvide virksomheden betragteligt, herunder et oplag på 2.500 m². Den nu ansøgte oplagsplads på ca. 8.000 m² udgjorde en væsentlig arealudvidelse, godt og vel en tredobling af det tilladte. Oplaget af forskelligt affald ville øges fra 300 tons til 30.000 tons plus 24 tons asbesttagplader, og der var ansøgt om 10.000 tons ren jord udover de tilladte 150 m³ lettere forurenet jord.

Afgørelse

Et flertal på 5 af nævnets medlemmer fandt, at oplaget var meget skæmmende og stred mod de landskabelige hensyn, som skal varetages ved administrationen af planlovens landzonebestemmelser. Flertallet mente, at et oplag af den ansøgte størrelse bør placeres i et udpeget erhvervsområde, og at ansøgers argumenter ikke kunne føre til et andet resultat. Flertallet stemte derfor for at ændre kommunens afgørelse til et afslag.

Et mindretal på 3 medlemmer stemte for at stadfæste kommunens landzonetilladelse.

I overensstemmelse med stemmeafgivningen ændrede Natur- og Miljøklagenævnet Jammerbugt Kommunes afgørelse af 29. januar 2015 om landzonetilladelse til udvidelse og flytning af oplag på [adresse1] til et afslag. VVM-screeningssagen (NMK-34-00463) bortfaldt herefter som uaktuel.

Lignende afgørelser