Sikring af juridisk grundlag for Københavns Lufthavns støjregler
Myndighed
Transportministeriet
Publiceringsdato
14. juli 2025
Kilde
HøringsportalenOmråde
Trafik og transport
Type
Lovforslag
Ikrafttrædelsesdato
1. januar 2026
Relaterede love
Tilknyttede dokumenter
Dette lovforslag har til formål at sikre det juridiske grundlag for at videreføre de nuværende, særlige støjregler for Københavns Lufthavn, Kastrup. Forslaget er en reaktion på, at den hidtidige hjemmel i planloven ikke længere anses for tilstrækkelig til at regulere støj fra en specifik virksomhed som lufthavnen.
Baggrund
Københavns Lufthavn opererer under særlige støjrammer fastsat i et cirkulære fra 1997 (støjcirkulæret
). Disse rammer, som tillader et højere støjniveau end Miljøstyrelsens generelle vejledninger, er afgørende for lufthavnens nuværende driftsniveau og Danmarks internationale tilgængelighed. En ny lov om arealanvendelse fra 2023 nødvendiggør en opdatering af plangrundlaget, men det er blevet konstateret, at den oprindelige hjemmel i planloven ikke kan bruges til at genudstede de specifikke støjregler.
Lovforslagets indhold
Lovforslaget introducerer en mindre, men afgørende ændring i § 5, stk. 1, i lov om rammerne for arealanvendelsen i Københavns Lufthavn, Kastrup. Der foreslås indsat en passus, der eksplicit giver transportministeren bemyndigelse til at fastsætte nærmere regler for "lufthavnens overordnede støjforhold".
Denne bemyndigelse skal udøves efter forhandling med ministeren for byer og landdistrikter samt miljøministeren. Hensigten er at anvende den nye hjemmel til at udstede en bekendtgørelse, der i praksis viderefører de nuværende støjgrænser.
Konsekvenser
Uden denne lovændring ville Københavns Lufthavn skulle overholde de generelle og strengere støjgrænser fra Miljøstyrelsen. Dette ville ifølge lovforslaget medføre:
- En væsentlig begrænsning i antallet af flyoperationer.
- En markant forringelse af Danmarks flyforbindelser til udlandet.
- Negative økonomiske konsekvenser for turisme, eksport og de mange arbejdspladser, der er knyttet til lufthavnen.
Lovforslaget sigter mod at opretholde status quo og har derfor ingen nye økonomiske, administrative eller miljømæssige konsekvenser for stat, erhvervsliv eller borgere.
Ikrafttrædelse
Loven foreslås at træde i kraft den 1. januar 2026.
Lignende afgørelser