Command Palette

Search for a command to run...

Sikring af juridisk grundlag for Københavns Lufthavns støjregler

Myndighed

Transportministeriet

Publiceringsdato

14. juli 2025

Område

Trafik og transport

Type

Lovforslag

Ikrafttrædelsesdato

1. januar 2026

Tilknyttede dokumenter

Udkast til lovforslag

Klik for at åbne

Høringsbrev

Klik for at åbne
  • Lovforslaget skal skabe en ny juridisk hjemmel til at fastsætte de særlige støjregler for Københavns Lufthavn, Kastrup.
  • Den nuværende hjemmel i planloven vurderes ikke længere at være tilstrækkelig til at regulere støj fra lufthavnen som specifik virksomhed.
  • Formålet er at videreføre de eksisterende støjrammer, som tillader et højere støjniveau end Miljøstyrelsens generelle vejledende grænser.
  • Uden lovændringen ville lufthavnen skulle reducere antallet af flyoperationer markant, hvilket ville skade Danmarks internationale forbindelser og økonomi.
  • Transportministeren får bemyndigelse til at fastsætte reglerne efter forhandling med ministeren for byer og landdistrikter samt miljøministeren.
  • Ændringen sker ved en tilføjelse til § 5 i loven om rammerne for arealanvendelsen i Københavns Lufthavn.
  • Lovændringen forventes at træde i kraft den 1. januar 2026.
  • Dette lovforslag har til formål at sikre det juridiske grundlag for at videreføre de nuværende, særlige støjregler for Københavns Lufthavn, Kastrup. Forslaget er en reaktion på, at den hidtidige hjemmel i planloven ikke længere anses for tilstrækkelig til at regulere støj fra en specifik virksomhed som lufthavnen.

    Baggrund

    Københavns Lufthavn opererer under særlige støjrammer fastsat i et cirkulære fra 1997 (støjcirkulæret). Disse rammer, som tillader et højere støjniveau end Miljøstyrelsens generelle vejledninger, er afgørende for lufthavnens nuværende driftsniveau og Danmarks internationale tilgængelighed. En ny lov om arealanvendelse fra 2023 nødvendiggør en opdatering af plangrundlaget, men det er blevet konstateret, at den oprindelige hjemmel i planloven ikke kan bruges til at genudstede de specifikke støjregler.

    Lovforslagets indhold

    Lovforslaget introducerer en mindre, men afgørende ændring i § 5, stk. 1, i lov om rammerne for arealanvendelsen i Københavns Lufthavn, Kastrup. Der foreslås indsat en passus, der eksplicit giver transportministeren bemyndigelse til at fastsætte nærmere regler for "lufthavnens overordnede støjforhold".

    Denne bemyndigelse skal udøves efter forhandling med ministeren for byer og landdistrikter samt miljøministeren. Hensigten er at anvende den nye hjemmel til at udstede en bekendtgørelse, der i praksis viderefører de nuværende støjgrænser.

    Konsekvenser

    Uden denne lovændring ville Københavns Lufthavn skulle overholde de generelle og strengere støjgrænser fra Miljøstyrelsen. Dette ville ifølge lovforslaget medføre:

    • En væsentlig begrænsning i antallet af flyoperationer.
    • En markant forringelse af Danmarks flyforbindelser til udlandet.
    • Negative økonomiske konsekvenser for turisme, eksport og de mange arbejdspladser, der er knyttet til lufthavnen.

    Lovforslaget sigter mod at opretholde status quo og har derfor ingen nye økonomiske, administrative eller miljømæssige konsekvenser for stat, erhvervsliv eller borgere.

    Ikrafttrædelse

    Loven foreslås at træde i kraft den 1. januar 2026.

    Lignende afgørelser