Lovforslag om ændring af lov om arbejdsmarkedsuddannelser: Hjemmel til konsekvenspædagogiske redskaber på TAMU
Myndighed
Børne- og Undervisningsministeriet
Publiceringsdato
2. juni 2025
Kilde
HøringsportalenOmråde
Uddannelse og undervisning
Type
Lovforslag
Ikrafttrædelsesdato
1. januar 2026
Tilknyttede dokumenter
Dette lovforslag fra Børne- og Undervisningsministeriet har til formål at skabe en klar juridisk hjemmel for, at Træningsskolens Arbejdsmarkedsuddannelser (TAMU) kan anvende en række konsekvenspædagogiske redskaber. TAMU er en særligt tilrettelagt uddannelse for unge mellem 18 og 30 år med særlige tilpasningsvanskeligheder, som har brug for en joborienteret uddannelse for at opnå tilknytning til arbejdsmarkedet.
Baggrund
Styrelsen for Undervisning og Kvalitet har i et tilsyn påpeget, at flere af TAMU's hidtidige pædagogiske redskaber mangler den nødvendige lovhjemmel. Den tidligere praksis, som var baseret på det juridiske princip om 'anstaltsforhold', vurderes ikke længere at være tilstrækkelig for så indgribende foranstaltninger. Som konsekvens heraf har TAMU siden april 2025 undladt at anvende disse redskaber. Lovforslaget skal derfor genetablere muligheden for at anvende dem på et solidt juridisk grundlag.
Lovforslagets Hovedpunkter
Lovforslaget indebærer en ændring af lov om arbejdsmarkedsuddannelser m.v. ved at tilføje to nye stykker til § 26. Disse ændringer skal give TAMU de nødvendige beføjelser:
Pædagogisk Redskab | Foreslået Hjemmel (Ny § 26 i AMU-loven) | Formål |
---|---|---|
Vidtgående sanktioner | Stk. 4: Mulighed for udskrivning, midlertidig bortvisning, overgang til andet forløb og midlertidig fortabelse af elevstøtte. | At kunne håndhæve skolens ordens- og samværsregler effektivt. |
Uanmeldt værelseseftersyn | Stk. 4: Mulighed for at sanktionere en elev, der modsætter sig eftersyn ved begrundet mistanke om regelbrud (f.eks. euforiserende stoffer). | At sikre et trygt og stoffrit miljø på skolens kostafdelinger. |
Tvungen opsparing | Stk. 5: Mulighed for at tilbageholde op til 10% af elevstøtten, som udbetales ved uddannelsens afslutning/afbrydelse. | At støtte elever med økonomiske udfordringer til at spare op til f.eks. gældsafvikling, kørekort eller boligindskud. |
Konsekvenser og Ikrafttrædelse
Lovforslaget vurderes ikke at have økonomiske eller administrative konsekvenser for det offentlige, erhvervslivet eller borgerne. Det har heller ingen miljømæssige, klimamæssige eller EU-retlige konsekvenser.
Loven foreslås at træde i kraft den 1. januar 2026.
Lignende afgørelser