Command Palette

Search for a command to run...

Lovforslag om ændring af lov om arbejdsmarkedsuddannelser: Hjemmel til konsekvenspædagogiske redskaber på TAMU

Myndighed

Børne- og Undervisningsministeriet

Publiceringsdato

2. juni 2025

Område

Uddannelse og undervisning

Type

Lovforslag

Ikrafttrædelsesdato

1. januar 2026

  • Lovforslaget skal skabe en klar lovhjemmel for Træningsskolens Arbejdsmarkedsuddannelser (TAMU) til at anvende specifikke konsekvenspædagogiske redskaber.
  • TAMU får bemyndigelse til at fastsætte ordensregler og iværksætte sanktioner som udskrivning, bortvisning og midlertidig fratagelse af elevstøtte ved regelbrud.
  • Forslaget giver TAMU hjemmel til at sanktionere elever på kostafdelinger, der nægter uanmeldt værelseseftersyn ved mistanke om f.eks. besiddelse af euforiserende stoffer.
  • Der indføres en mulighed for, at TAMU kan tilbageholde op til 10% af elevstøtten som en tvungen opsparing, der udbetales ved uddannelsens afslutning.
  • Baggrunden for lovforslaget er, at Styrelsen for Undervisning og Kvalitet har vurderet, at den hidtidige praksis manglede tilstrækkelig lovhjemmel.
  • Lovændringen har til formål at styrke TAMU's pædagogiske rammer for at hjælpe unge med særlige tilpasningsvanskeligheder.
  • Lovforslaget forventes at træde i kraft den 1. januar 2026.
  • Dette lovforslag fra Børne- og Undervisningsministeriet har til formål at skabe en klar juridisk hjemmel for, at Træningsskolens Arbejdsmarkedsuddannelser (TAMU) kan anvende en række konsekvenspædagogiske redskaber. TAMU er en særligt tilrettelagt uddannelse for unge mellem 18 og 30 år med særlige tilpasningsvanskeligheder, som har brug for en joborienteret uddannelse for at opnå tilknytning til arbejdsmarkedet.

    Baggrund

    Styrelsen for Undervisning og Kvalitet har i et tilsyn påpeget, at flere af TAMU's hidtidige pædagogiske redskaber mangler den nødvendige lovhjemmel. Den tidligere praksis, som var baseret på det juridiske princip om 'anstaltsforhold', vurderes ikke længere at være tilstrækkelig for så indgribende foranstaltninger. Som konsekvens heraf har TAMU siden april 2025 undladt at anvende disse redskaber. Lovforslaget skal derfor genetablere muligheden for at anvende dem på et solidt juridisk grundlag.

    Lovforslagets Hovedpunkter

    Lovforslaget indebærer en ændring af lov om arbejdsmarkedsuddannelser m.v. ved at tilføje to nye stykker til § 26. Disse ændringer skal give TAMU de nødvendige beføjelser:

    Pædagogisk RedskabForeslået Hjemmel (Ny § 26 i AMU-loven)Formål
    Vidtgående sanktionerStk. 4: Mulighed for udskrivning, midlertidig bortvisning, overgang til andet forløb og midlertidig fortabelse af elevstøtte.At kunne håndhæve skolens ordens- og samværsregler effektivt.
    Uanmeldt værelseseftersynStk. 4: Mulighed for at sanktionere en elev, der modsætter sig eftersyn ved begrundet mistanke om regelbrud (f.eks. euforiserende stoffer).At sikre et trygt og stoffrit miljø på skolens kostafdelinger.
    Tvungen opsparingStk. 5: Mulighed for at tilbageholde op til 10% af elevstøtten, som udbetales ved uddannelsens afslutning/afbrydelse.At støtte elever med økonomiske udfordringer til at spare op til f.eks. gældsafvikling, kørekort eller boligindskud.

    Konsekvenser og Ikrafttrædelse

    Lovforslaget vurderes ikke at have økonomiske eller administrative konsekvenser for det offentlige, erhvervslivet eller borgerne. Det har heller ingen miljømæssige, klimamæssige eller EU-retlige konsekvenser.

    Loven foreslås at træde i kraft den 1. januar 2026.

    Lignende afgørelser