Bekendtgørelse om ansøgningspulje til styrkelse af frivilligt socialt arbejde og støtte til sårbare grupper
Myndighed
Social- og Boligstyrelsen
Publiceringsdato
7. marts 2025
Kilde
HøringsportalenOmråde
Social service og omsorg
Type
Bekendtgørelser
Ikrafttrædelsesdato
31. marts 2025
Tilknyttede dokumenter
Udkastet til bekendtgørelsen fastsætter de administrative og juridiske rammer for 'ansøgningspuljen til særlige sociale formål' for finansåret 2025. Puljen forvaltes af Social- og Boligstyrelsen og har til formål at styrke det frivillige sociale arbejde i Danmark.
Formål, Målgruppe og Tema
Bekendtgørelsens primære formål er at støtte projekter, der styrker den frivillige, ulønnede indsats og bidrager til at forebygge og afhjælpe sociale problemer. Målgruppen for de støttede indsatser er mennesker med sociale problemstillinger eller i en svær livssituation.
Ansøgerkredsen er frivillige organisationer, foreninger eller lignende med et socialt formål, som er landsdækkende, har et landsdækkende sigte eller dækker et større geografisk område.
For 2025 er der fastsat et specifikt tema for ansøgninger:
- Fremme deltagelse i frivillige fællesskaber gennem etablering af gruppebaserede forløb for sårbare børn, unge eller voksne, hvor deltagerne yder hinanden gensidig støtte gennem samtale og aktiviteter.
Krav til Ansøgning og Budget
For at opnå tilskud skal projekter leve op til en række krav. Ansøgningen skal redegøre for projektets formål, målgruppe, aktiviteter, organisering og tidsplan. Der skal være en klar sammenhæng mellem disse elementer og projektets budget. Budgettet skal være sandfærdigt, realistisk og sparsommeligt, og alle udgifter skal specificeres og fordeles på kvartaler.
Tilskudsberettigede og Ikke-tilskudsberettigede Udgifter
Tilskud ydes til projektrelaterede udgifter, men der er klare begrænsninger for, hvad der kan dækkes.
Tilskudsberettigede udgifter (eksempler) | Ikke-tilskudsberettigede udgifter |
---|---|
Løn til medarbejdere (fastsat lønniveau) | Køb af materiel over 50.000 kr. pr. år |
Transportudgifter (efter statens takster) | Køb af fast ejendom og anlægsudgifter |
Momsudgifter (hvis ikke refusionsberettiget) | Dækning af underskud eller gæld |
Projektrelateret materiel | Støtte til enkeltpersoners underhold |
Overhead, administrationsbidrag og uforudsete udgifter | |
Aktiviteter for personer uden lovligt ophold | |
Kommercielle aktiviteter |
Administration, Rapportering og Revision
Social- og Boligstyrelsen fastsætter frister og formkrav for ansøgninger, som skal indsendes via styrelsens tilskudsportal. Tilskudsmodtagere skal indsende faglig afrapportering og aflægge regnskab i henhold til de fastsatte frister og skemaer.
Kravene til revision afhænger af tilskuddets størrelse:
Tilskudsbeløb | Revisionskrav |
---|---|
Til og med 100.000 kr. | Ingen revision påkrævet. |
100.001 - 500.000 kr. | Juridisk-kritisk revision og sparsommelighedsrevision. |
Over 500.000 kr. | Juridisk-kritisk revision og forvaltningsrevision. |
Revisor har pligt til at indberette eventuelle lovovertrædelser eller væsentlige tilsidesættelser af forskrifter til både tilskudsmodtager og Social- og Boligstyrelsen.
Ikrafttrædelse og Høring
Bekendtgørelsen forventes at træde i kraft på en endnu ikke fastsat dato. En væsentlig konsekvens af den nye bekendtgørelse er, at bekendtgørelse nr. 97 af 27. januar 2014 om regnskab og revision m.v. ikke længere vil finde anvendelse for tilskud, der ydes under denne nye pulje.
Høringsbrevet fastsatte en frist for bemærkninger til den 28. marts 2025. Ifølge høringsnotatet modtog Social- og Boligstyrelsen ingen høringssvar, og der er derfor ikke foretaget ændringer i udkastet.
Lignende afgørelser