Command Palette

Search for a command to run...

Stadfæstelse med ændring af miljøgodkendelse til forbrænding af metalimprægneret træ

Dato

15. november 2019

Nævn

Miljø- og Fødevareklagenævnet

Eksterne links

Læs hele sagen

Kategori

Miljøbeskyttelsesloven

Højdepunkt

Afslag på opsættende virkning i sag om tillæg til miljøgodkendelse til forbrænding

Miljø- og Fødevareklagenævnet har behandlet en klage fra Danmarks Naturfredningsforening vedrørende Miljøstyrelsens afgørelse af 12. juli 2019. Afgørelsen omhandlede et tillæg til miljøgodkendelsen for virksomheden [virksomhed1] på [adresse1], der tillader forbrænding af metalimprægneret træ.

Danmarks Naturfredningsforening påklagede afgørelsen den 12. august 2019 og anmodede samtidig om, at klagen blev tillagt opsættende virkning. Begrundelsen for anmodningen var en bekymring for, at forbrænding af metalimprægneret træaffald kan udlede PCB og dioxin, som er alvorlige miljøgifte. Klager anførte desuden, at virksomheden potentielt ikke kan styre forbrændingen, og at de fastsatte kontrolmålinger er utilstrækkelige til at afdække uregelmæssigheder, især under opstart og nedlukning.

Miljøstyrelsens afgørelse

Miljøstyrelsens tillæg til miljøgodkendelsen er meddelt med hjemmel i Miljøbeskyttelsesloven § 33. Tillægget omfatter forbrænding af både ikke-farligt og farligt metalbelastet træaffald. Aktiviteten er omfattet af listepunkt 5.2 på bilag 1 i Bekendtgørelse om godkendelse af listevirksomhed, som dækker bortskaffelse eller nyttiggørelse af affald i affaldsforbrændingsanlæg med en kapacitet større end 3 tons/time for ikke-farligt affald og større end 10 tons/dag for farligt affald.

Godkendelsen fastsætter specifikke vilkår for anlæggets indretning og drift, affaldsfraktionens indholdsstoffer, modtagerkontrol og indfyrede mængder. Det er blandt andet fastsat, at forbrænding af metalimprægneret træaffald må udgøre 0-10 % af den totale indfyrede mængde affald pr. døgn. Der er også krav om årlige analyser af repræsentative prøver for arsen, krom, kobber og PCB for hver 5.000 tons metalbelastet træaffald. Desuden er der vilkår om præstationskontrol, der skal omfatte emission af tungmetaller og dioxiner.

Miljø- og Fødevareklagenævnet har truffet afgørelse om afslag på anmodningen om at tillægge klagen opsættende virkning. Afgørelsen er truffet i henhold til Miljøbeskyttelsesloven § 96, stk. 1, som fastslår, at en klage over en godkendelse som udgangspunkt ikke har opsættende virkning, medmindre nævnet bestemmer andet.

Nævnet lægger i sin praksis vægt på, at der skal foreligge særlige forhold, før lovens hovedregel fraviges. Dette kan eksempelvis være tilfældet, hvis udnyttelse af godkendelsen i klageperioden åbenbart vil medføre meget væsentlige miljøproblemer, uoprettelig skade, eller hvis der er tale om risikobetonede virksomheder med risiko for betydelige driftsuheld. Nævnets vurdering baseres på de umiddelbart tilgængelige oplysninger i sagen, da afgørelsen om opsættende virkning skal træffes hurtigst muligt.

Nævnets vurdering

Miljø- og Fødevareklagenævnet fandt efter en samlet vurdering, at der ikke forelå sådanne særlige, konkrete forhold, der kunne begrunde, at klagen skulle tillægges opsættende virkning. Nævnet lagde vægt på følgende:

  • Forbrænding af metalimprægneret træ er i overensstemmelse med Miljøstyrelsens vejledende udtalelse, som tillader medforbrænding af op til 10 % metalimprægneret træaffald.
  • Miljøgodkendelsen indeholder vilkår om affaldsfraktionens indholdsstoffer, modtagerkontrol og krav om udtagning af prøver til kontrol af indholdsstoffer, herunder PCB.
  • Der er fastsat vilkår om præstationskontrol, som omfatter emissionen af blandt andet dioxiner.

Nævnet bemærkede desuden, at det forhold, at en klage ikke tillægges opsættende virkning, ikke begrænser nævnets adgang til at ændre eller ophæve en påklaget tilladelse, godkendelse eller dispensation, jf. Miljøbeskyttelsesloven § 96, stk. 2. En eventuel udnyttelse af godkendelsen inden nævnets endelige afgørelse sker derfor på egen regning og risiko. Nævnet vil senere tage stilling til de øvrige spørgsmål rejst i klagen.

Miljø- og Fødevareklagenævnets afgørelse er endelig og kan ikke indbringes for anden administrativ myndighed, jf. Lov om Miljø- og Fødevareklagenævnet § 17. Eventuel retssag skal anlægges inden 6 måneder, jf. Miljøbeskyttelsesloven § 101, stk. 1. Afgørelsen er truffet af formanden på nævnets vegne, jf. Lov om Miljø- og Fødevareklagenævnet § 8.

Lignende afgørelser