Lovforslag om forenkling af vejmyndigheders beslutningskompetencer og administrative processer
Myndighed
Transportministeriet
Publiceringsdato
20. december 2024
Kilde
HøringsportalenOmråde
Trafikinfrastruktur
Type
Lovforslag
Ikrafttrædelsesdato
1. juli 2025
Tilknyttede dokumenter
Baggrund for lovforslaget
Lovforslaget er en del af regeringens initiativ til at forenkle administrative processer og reducere bureaukrati inden for vejområdet. Formålet er at effektivisere beslutningsprocesserne ved at give vejmyndighederne mere selvstændig kompetence og fjerne unødvendige administrative led.
Centrale ændringer
Beslutningskompetence
Vejmyndighederne får fremover fuld kompetence til at træffe beslutninger om:
- Lokale hastighedsgrænser
- Vejenes udnyttelse og indretning
- Færdselsregulerende foranstaltninger
Nye objektive kriterier
Der indføres klare, objektive kriterier for beslutninger om vejrestriktioner, primært baseret på årsdøgnstrafik:
- Hastighedsnedsættelser
- Forbud mod visse færdselsarter
- Ensretning af færdsel
- Delvis vejafspærring
Transportministerens tilsynsrolle
Transportministeren får bemyndigelse til at:
- Pålægge vejmyndigheder at ophæve beslutninger, der ikke overholder lovens betingelser
- Lade afmærkning fjerne for vejmyndighedens regning ved manglende overholdelse
Praktiske konsekvenser
Lovforslaget forventes at medføre:
- Administrative lettelser for kommuner og Vejdirektoratet
- Reduktion i antal årsværk (22 i staten, 11 i kommunerne)
- Mere smidig sagsbehandling ved vejtekniske dispositioner
Ikrafttrædelse
- Hovedloven træder i kraft 1. juli 2025
- Visse bestemmelser får virkning allerede fra 20. december 2024
Lovforslaget repræsenterer et væsentligt skridt mod en mere effektiv og strømlinet forvaltning af vejområdet i Danmark.
Lignende afgørelser