Command Palette

Search for a command to run...

Lovforslag om forenkling af vejmyndigheders beslutningskompetencer og administrative processer

Myndighed

Transportministeriet

Publiceringsdato

20. december 2024

Område

Trafikinfrastruktur

Type

Lovforslag

Ikrafttrædelsesdato

1. juli 2025

Tilknyttede dokumenter

Lovforslag

Klik for at åbne

Høringsbrev

Klik for at åbne
  • Vejmyndigheder får fremover selvstændig kompetence til at træffe beslutninger om vejenes udnyttelse og hastighedsgrænser uden politiets involvering
  • Indførelse af objektive kriterier baseret på årsdøgnstrafik for beslutninger om hastighedsgrænser og vejrestriktioner
  • Transportministeren får hjemmel til at ophæve lokale vejbestemmelser, der ikke overholder lovens betingelser
  • Nye regler for administrationen af statsvejsarealer og gravearbejder
  • Ophævelse af eksisterende regler om politiets forudgående godkendelse af vejtekniske dispositioner
  • Baggrund for lovforslaget

    Lovforslaget er en del af regeringens initiativ til at forenkle administrative processer og reducere bureaukrati inden for vejområdet. Formålet er at effektivisere beslutningsprocesserne ved at give vejmyndighederne mere selvstændig kompetence og fjerne unødvendige administrative led.

    Centrale ændringer

    Beslutningskompetence

    Vejmyndighederne får fremover fuld kompetence til at træffe beslutninger om:

    • Lokale hastighedsgrænser
    • Vejenes udnyttelse og indretning
    • Færdselsregulerende foranstaltninger

    Nye objektive kriterier

    Der indføres klare, objektive kriterier for beslutninger om vejrestriktioner, primært baseret på årsdøgnstrafik:

    • Hastighedsnedsættelser
    • Forbud mod visse færdselsarter
    • Ensretning af færdsel
    • Delvis vejafspærring

    Transportministerens tilsynsrolle

    Transportministeren får bemyndigelse til at:

    • Pålægge vejmyndigheder at ophæve beslutninger, der ikke overholder lovens betingelser
    • Lade afmærkning fjerne for vejmyndighedens regning ved manglende overholdelse

    Praktiske konsekvenser

    Lovforslaget forventes at medføre:

    • Administrative lettelser for kommuner og Vejdirektoratet
    • Reduktion i antal årsværk (22 i staten, 11 i kommunerne)
    • Mere smidig sagsbehandling ved vejtekniske dispositioner

    Ikrafttrædelse

    • Hovedloven træder i kraft 1. juli 2025
    • Visse bestemmelser får virkning allerede fra 20. december 2024

    Lovforslaget repræsenterer et væsentligt skridt mod en mere effektiv og strømlinet forvaltning af vejområdet i Danmark.

    Lignende afgørelser