Command Palette

Search for a command to run...

Sø- og Handelsretten: Sag om mangler ved tilbagelevering af fly efter udlejning

Dato

15. juli 2005

Eksterne links

Læs hele sagen

Dokument

Dommere

Jens FeilbergJørgen K. AndersenKai Frederiksen

Parter

Active Air ved Iver Jensen (Adv. Carsten Højer)
modAir Alpha A/S (Adv. Lisa Bo Larsen)

Sagen omhandlede en tvist mellem sagsøger, Active Air ved Iver Jensen (udlejer), og sagsøgte, Air Alpha A/S (lejer), vedrørende fejl og mangler på et lejet luftfartøj, en Beechcraft Super King Air 200 (OY-PEB), ved dets tilbagelevering. Flyet var oprindeligt udlejet af Active Air til Air Alpha A/S, som derefter fremlejede det til det norske selskab Air Stord A/S i en såkaldt "back-to-back"-aftale.

Baggrund for Sagen

Lejeaftalen af 23. og 24. april 1993 fastsatte, at Air Alpha A/S havde det fulde tekniske ansvar for flyet og forpligtede sig til at vedligeholde det i henhold til flyfabrikantens og luftfartsmyndighedernes bestemmelser (lejekontrakt pkt. 7.1). Ved tilbagelevering skulle flyet være i samme stand som ved levering, bortset fra normal slid og ælde (lejekontrakt pkt. 7.4). En senere aftale af 28. og 31. januar 1994 om tilbagelevering af flyet fastslog, at tilbageleveringsforretningen skulle foretages direkte mellem Active Air og Air Stord A/S "uden omkostninger af nogen art for Air Alpha A/S".

Flyet blev tilbageleveret den 31. januar 1994 i Skive Lufthavn. Efterfølgende udarbejdede Nordic Air, der repræsenterede Active Air, en mangelsliste dateret 7. februar 1994 med angivelse af en række fejl og mangler. Active Air afholdt udgifter til udbedring af disse mangler og fremsendte fakturaer på i alt 104.026,82 USD til Air Alpha A/S, som afviste ansvaret.

Parternes Anbringender

  • Active Air gjorde gældende, at Air Alpha A/S var ansvarlig for de fejl og skader, der fandtes ved tilbageleveringen, idet aftalen af januar 1994 ikke ophævede Air Alphas ansvar i henhold til den oprindelige lejeaftale. Active Air fremhævede, at de ikke var professionelle inden for flyudlejning, og at Air Alpha A/S som den sagkyndige part burde have sikret klare forhold.
  • Air Alpha A/S påstod frifindelse og anførte, at aftalen af januar 1994 fritog dem for ansvar. De gjorde gældende, at Active Air havde udvist passivitet ved ikke at inddrage Air Alpha A/S i mangelsvurderingen og udbedringsforanstaltningerne, og at mangelslisten var udarbejdet ensidigt og uden tilstrækkelig dokumentation for manglernes eksistens og årsag.

Sagkyndig Erklæring

En sagkyndig erklæring bekræftede, at det er sædvanligt, at både lejer og udlejer deltager i tilbageleveringsforretninger for fly. Det blev også anført, at lejeren fortsat er ansvarlig for eventuelle mangler, selvom denne vælger ikke at deltage i tilbageleveringsforretningen.

Sø- og Handelsretten afsagde deldom den 8. februar 2001, hvor det blev fastslået, at Air Alpha A/S var ansvarlig for fejl og mangler ved flyets tilbagelevering i overensstemmelse med lejekontraktens pkt. 7. Dette betød, at aftalen af januar 1994 ikke fuldstændigt fritog Air Alpha A/S for ansvar.

I den endelige dom af 15. juli 2005 traf retten følgende afgørelse:

Rettens Vurdering

Retten bemærkede, at tilbageleveringsforretningen ikke blev gennemført i overensstemmelse med aftalens pkt. 8.1, stk. 2 eller god skik, hvilket fik væsentlig bevismæssig betydning til skade for Active Air ved vurderingen af manglernes eksistens og ansvaret for dem. Air Alpha A/S' kommentarer til mangelslisten blev betragtet som tekniske kommentarer og ikke en anerkendelse af ansvar.

Retten fandt, at Active Air havde udvist en vis passivitet ved ikke klart at tilkendegive, at manglerne ville blive gjort gældende over for Air Alpha A/S, og ved ikke at inddrage Air Alpha A/S i udbedringsforanstaltningerne. Denne passivitet havde også bevismæssig betydning til skade for Active Air.

Afgørelse

Retten fandt, at Active Air ikke havde ført tilstrækkeligt bevis for eksistensen af alle de påberåbte mangler eller nødvendigheden og omkostningerne ved alle udbedringer. Dog blev det anerkendt, at en række mangler vedrørende "air frame", som Air Alpha A/S' tekniske chef havde karakteriseret som manglende vedligeholdelse fra Air Stords side, måtte bæres af Air Alpha A/S. Disse mangler blev opgjort til en samlet udgift på 5.668 USD.

Retten tilkendte Active Air ved Iver Jensen et beløb på 5.668 USD med procesrente fra sagens anlæg. Air Alpha A/S blev frifundet for det øvrige påståede beløb.

Sagsomkostninger

Active Air ved Iver Jensen blev pålagt at betale 45.000 kr. i sagsomkostninger til Air Alpha A/S.

Lignende afgørelser