Command Palette

Search for a command to run...

Fragtfører ikke ansvarlig efter CMR-lovens § 25, stk. 1, for skade på værktøjsmaskine opstået under transport fra Danmark til England.

Dato

24. januar 2002

Eksterne links

Læs hele sagen

Dokument

Dommere

Claus Forum PetersenHelle LehmannOle Bent Andersen

Parter

Zürich Forsikring (Adv. Michael Villadsen)
modSP-Transport & Spedition ApS (Adv. Henrik Thal Jantzen) Adcit. 1) Blue Water Shipping A/S              (Adv. Henrik Thal Jantzen)Adcit. 2) ASG ERT A/S              (Adv. Per Ekelund)

Sagen omhandler et erstatningskrav fra Zürich Forsikring mod SP Transport & Spedition ApS, Blue Water Shipping A/S og ASG ERT A/S vedrørende en værktøjsmaskine, der blev beskadiget under transport fra Danmark til England i juli 1998. Zürich Forsikring var indtrådt i afsenderens (F.A. Müggler Service A/S) krav, efter at have udbetalt erstatning for skaden.

Baggrund for Sagen

F.A. Müggler indgik aftale med SP Transport om transport af maskinen. Godset ankom beskadiget til modtageren i England, som nægtede at modtage det. Maskinen blev herefter transporteret retur til F.A. Müggler. Skaderne blev besigtiget af både en engelsk og en dansk surveyor samt en skønsmand.

Den engelske surveyor konkluderede, at maskinen var "inadequately and inappropriately packaged for road transit". Den danske surveyor bekræftede, at emballeringen var sædvanlig for lastbiltransport i Europa, men at skaderne skyldtes "extremely rough handling and lack of proper securing of goods in transit", sandsynligvis ved omladning med gaffeltruck.

Skønsmanden, ingeniør M.IDA Jørgen Dejbjerg, udtalte, at en maskine af den omhandlede art bør emballeres forud for lastbiltransport, især hvis omladning forventes. Emballeringen skal sikre, at godset kan løftes forsvarligt, forhindre væltning og beskytte mod andet gods. Han konkluderede, at maskinen var "for dårligt forberedt til transporten", og at skaderne sandsynligvis skyldtes omladning og grov håndtering.

Parternes Påstande og Argumenter

PartRollePåstandArgumenterLovhenvisninger
Zürich ForsikringSagsøgerErstatning fra SP TransportAftale om dør-til-dør transport uden omladning. SP Transport ansvarlig for skader. Emballering ikke mangelfuld, eller ikke årsag til skade.CMRloven § 24, stk. 1, CMRloven § 4
SP Transport & Spedition ApSSagsøgteFrifindelseAnsvarsfri efter CMR-loven grundet mangelfuld indpakning som årsag til skade.CMRloven § 25, stk. 1, litra b, CMRloven § 25, stk. 2
Blue Water Shipping A/SAdciterede 1Friholdelse fra SP TransportAnsvarsfri efter CMR-loven grundet mangelfuld indpakning som årsag til skade.CMRloven § 25, stk. 1, litra b, CMRloven § 25, stk. 2
ASG ERT A/SAdciterede 2Frifindelse (principalt), subsidiært mod betaling af GBP 10.000Ansvarsfri efter CMR-loven grundet mangelfuld indpakning som årsag til skade.CMRloven § 25, stk. 1, litra b, CMRloven § 25, stk. 2

SP Transport og Blue Water anførte desuden, at ASG som udførende fragtfører skulle bære det endelige ansvar, og bestred, at der var aftalt dør-til-dør transport uden omladning, idet transportøren har ret til omladning, hvis andet ikke udtrykkeligt er aftalt, jf. CMRloven § 8 a.

Retten lagde til grund, at det var en del af den endelige transportaftale, at godset ville blive omladet undervejs. På baggrund af skønserklæringen og vidneforklaringer fandt retten, at gods af den vanskeligt håndterbare karakter, som den omhandlede maskine, under transporter med omladning bør være forsynet med gribe-/løftepunkter eller løftemarkeringer.

Det blev ubestridt, at godset ikke var forsynet med sådanne punkter eller markeringer ved afsendelsen, og retten fandt derfor, at emballeringen af godset var mangelfuld.

Retten fandt det sandsynligt, at skaderne indtraf i forbindelse med omladning af godset ved brug af gaffeltruck, og at skaderne kan være opstået som følge af den mangelfulde emballering. Da de nærmere faktiske omstændigheder omkring skadernes opståen var uoplyste, og Zürich Forsikring ikke havde løftet bevisbyrden for, at skaderne var opstået af anden årsag, blev SP Transport frifundet for ansvar i henhold til CMRloven § 25, stk. 2, jf. CMRloven § 25, stk. 1, litra b.

Rettens Afgørelse

Sagsøgte, SP Transport & Spedition ApS, adciterede 1, Blue Water Shipping A/S, og adciterede 2, ASG ERT A/S, blev frifundet.

Sagsøger, Zürich Forsikring, blev pålagt at betale sagsomkostninger på 44.375 kr. til sagsøgte. Sagsøgte blev pålagt at betale 44.375 kr. til adciterede 1, og adciterede 1 blev pålagt at betale 44.375 kr. til adciterede 2, der endeligt udreder omkostningerne til syn og skøn.

Lignende afgørelser