Sag om økonomisk opgør efter messedrift og rettigheder til varemærket Cph Vision
Dato
15. december 2000
Eksterne links
Læs hele sagenDokument
Dommere
Michael B. ElmerMogens TrepkaSøren Jensen
Parter
modJan Busch Carlsen (Adv. K.L. Németh)
Lovreferencer
Sagen omhandler en tvist mellem Thomas Kønigsfeldt (sagsøger) og Jan Busch Carlsen (sagsøgte) vedrørende et samarbejde om afholdelse af modemesser under navnet "Cph Vision" i Øksnehallen. Parterne var uenige om retten til at anvende navnet samt det økonomiske opgør efter samarbejdets ophør.
Baggrund for samarbejdet
I februar 1998 afholdt parterne sammen en modemesse under navnet "Cph Vision". Samarbejdet ophørte i sommeren 1998, hvorefter der blev afholdt endnu en messe under samme navn i august 1998.
- Initiativ og forberedelse:
- Thomas Kønigsfeldts hustru, Pernille Kønigsfeldt, kontaktede Øksnehallen i juni 1997 med henblik på leje til en messe.
- Møder i august og oktober 1997, hvor Jan Busch Carlsen deltog, førte til drøftelser om en modemesse.
- Thomas Kønigsfeldt fik option på to modemesser i februar og august 1998.
- Kontrakt for februarmessen blev indgået mellem Øksnehallen og Thomas Kønigsfeldts firma, Expro, i december 1997. Messen blev afholdt under navnet "Cph Vision".
Samarbejdets ophør og tvistens opståen
Uenigheden opstod i juni 1998, da Pernille Kønigsfeldt opdagede, at Jan Busch Carlsen havde hævet 50.000 kr. fra en kassekredit oprettet til messedriften.
- Jan Busch Carlsens udmelding: Den 23. juni 1998 meddelte Jan Busch Carlsen skriftligt, at samarbejdet måtte anses for ophørt, og foreslog at køre augustmessen igennem alene, hvorefter overskuddet skulle deles efter en fordelingsnøgle. Han ville fortsætte messeaktiviteter i eget regi.
- Thomas Kønigsfeldts svar: Den 24. juni 1998 svarede Thomas Kønigsfeldt, at han kunne acceptere, at Jan Busch Carlsen alene stod for messen, men med forbehold om budgetgodkendelse og fuld økonomisk indsigt.
- Kontrakt med Øksnehallen: Den 2. juli 1998 meddelte Øksnehallen, at kontrakten for augustmessen var indgået med Jan Busch Carlsens firma, Exhibition Professional.
- Varemærkeregistrering: Den 23. juli 1998 ansøgte Jan Busch Carlsen om registrering af varemærket "Cph Vision", hvilket skete den 28. juni 1999.
Parternes påstande
Thomas Kønigsfeldt påstod:
- At han havde alle rettigheder til navnene "Cph Vision", "Skandinavisk Modemesse Cph Vision" og "Copenhagen Vision". Subsidiært, at parterne havde fælles rettigheder.
- At overskuddet fra februar- og augustmessen skulle deles ligeligt (50/50).
- At Jan Busch Carlsen skulle betale 1.197.878 kr. med rente, baseret på halvdelen af det korrigerede overskud (354.171,55 kr.) og halvdelen af den anslåede værdi af messen (1.000.000 kr.), fratrukket modtaget beløb.
Jan Busch Carlsen påstod:
- Frifindelse.
- At rettighederne til navnene alene tilkom ham, da han havde bragt dem på bane og registreret varemærket.
- At der ikke var opstået et interessentskab, men blot et samarbejde om et bestemt projekt.
- At han skulle aflønnes forlods for sit arbejde, svarende til hans tidligere løn i Bella Centret (ca. 385.000 kr.).
Sø- og Handelsretten fandt, at parterne havde drevet en erhvervsvirksomhed i fællesskab, og at der var opstået et interessentskab.
Rettens vurdering af varemærkeret
Kendetegnet "Cph Vision" blev taget i brug af interessentskabet i forbindelse med februarmessen 1998. Jan Busch Carlsen kunne derfor ikke erhverve ret til kendetegnet ved at registrere det som varemærke, da retten allerede tilkom interessentskabet, jf. Varemærkeloven § 7, 1. pkt..
Opløsning af interessentskabet og navnerettigheder
Retten betragtede Jan Busch Carlsens skrivelse af 23. juni 1998 som et tilbud om opløsning af interessentskabet. Thomas Kønigsfeldts svar af 24. juni 1998, der indeholdt tillæg og forbehold, blev anset for et afslag i forbindelse med et nyt tilbud, jf. Aftaleloven § 6, stk. 1. Jan Busch Carlsens efterfølgende adfærd, herunder fremsendelse af budget for augustmessen, blev anset for en accept af Thomas Kønigsfeldts tilbud.
Retten fandt, at Jan Busch Carlsen havde en vis føje til at forstå Thomas Kønigsfeldts mail og efterfølgende adfærd som en indforståelse med, at Jan Busch Carlsen overtog messeaktiviteterne mod at udløse Thomas Kønigsfeldt. Da kendetegnene "Cph Vision" og lignende navne ikke kan adskilles fra messeaktiviteterne, tilkommer retten til disse kendetegn Jan Busch Carlsen. Thomas Kønigsfeldt blev derfor frifundet for sin påstand vedrørende navnerettighederne.
Økonomisk opgør
- Aflønning: Aftalen indebar ikke, at Jan Busch Carlsen skulle aflønnes særskilt for sit arbejde i interessentskabet. Dette understøttes af, at han ikke havde afsat løn til sig selv i budgettet for augustmessen.
- Overskudsdeling: I mangel af anden aftale skulle overskuddet ved interessentskabets løbende drift deles ligeligt. Overskuddet blev skønnet til 700.000 kr., hvoraf 350.000 kr. tilkom hver part. Thomas Kønigsfeldt havde allerede modtaget 156.294 kr., og hans restandel var derfor 193.706 kr.
- Værdi af virksomheden: Thomas Kønigsfeldt kunne kræve ligedeling af interessentskabets aktiver og passiver ved opløsningen. Retten fastsatte værdien af virksomheden på opløsningstidspunktet til 700.000 kr., svarende til det realiserede overskud fra de to messer. Thomas Kønigsfeldts andel heraf var 350.000 kr.
Samlet tilgodehavende
Thomas Kønigsfeldts samlede tilgodehavende hos Jan Busch Carlsen udgjorde 193.706 kr. (restandel af overskud) + 350.000 kr. (andel af virksomhedens værdi) = 543.706 kr.
Dommens konklusion
Jan Busch Carlsen skal anerkende, at overskuddet fra de to modemesser i februar og august 1998 skal fordeles ligeligt mellem parterne.
Jan Busch Carlsen skal betale Thomas Kønigsfeldt 543.706 kr. med tillæg af procesrente af 248.081 kr. fra den 10. december 1998 og af 295.625 kr. fra den 1. marts 2000, til betaling sker, samt 40.000 kr. i sagsomkostninger.
I øvrigt frifindes Jan Busch Carlsen for sagsøgerens påstande.
Lignende afgørelser