Sag om erstatningsansvar for skade på ferske skinker under CMR-transport
Dato
20. juni 2003
Eksterne links
Læs hele sagenDokument
Dommere
Henrik DamMichael B. ElmerOve Andersen
Parter
modNorfolkline (Filial af Norfolkline Ltd.) (Adv. Henrik Thal Jantzen)
Lovreferencer
Sagen omhandlede ansvaret for beskadigelse af et parti ferske skinker under en CMR-transport fra Danmark til London. Sagsøger, Galt g/s, var vareforsikrer for Danish Crown, mens sagsøgte, Norfolkline, var fragtfører.
Hændelsesforløb
DFDS Food Transport Ltd. (DFDS) indgik aftale med Danish Crown om transport af 2097 kolli "hanging pork legs" (ferske skinker) med en vægt på 21.379 kg. DFDS viderekontraherede transporten til Norfolkline, som lod firmaet M.D. Moody International udføre den engelske del af transporten. Skinkerne var ophængt på såkaldte "juletræer" i trailerens loft.
Den 2. april 2001 væltede trækkeren og traileren om på siden i rundkørslen Green Man Roundabout i London, hvilket medførte beskadigelse af skinkerne.
Surveyrapporter
Efter uheldet blev der foretaget besigtigelser af to surveyorer:
- C.J. Bolton (for Galt): Rapporterede den 9. april 2001, at traileren var af glasfiberkonstruktion, hvilket førte til kontaminering af lasten med glasfibersplinter. Politiet bekræftede, at køretøjet kørte under 20 km/t, og at chaufføren ikke havde overtrådt færdselsloven. Årsagen til skaden blev tilskrevet et højt tyngdepunkt og en sideværts svingning i den pæreformede rundkørsel. Det blev foreslået, at skader kunne have været undgået, hvis "juletræerne" var forankret til trailerens gulv.
- E.L. Johnson's Sons & Mowat (for Norfolkline): Rapporterede den 11. september 2001 og den 30. januar 2002. Chaufføren forklarede, at traileren svingede fra side til side, før den væltede. De bekræftede kontaminering af kødet. De mente, at vægtoverførsel af svinekødet under kørsel i rundkørslen forårsagede væltningen. Den supplerende rapport fremhævede, at der var tomme rum foran i traileren (af hensyn til akseltryk og luftcirkulation), hvilket kunne give plads til, at de hængende "juletræer" svingede, især ved pludselige bevægelser. De konkluderede, at chaufførens manglende koncentration kombineret med en skarp kurve og lastens bevægelse kunne have tippet traileren.
Parternes påstande og synspunkter
Galt g/s nedlagde påstand om, at Norfolkline skulle betale 255.391 kr. med tillæg af rente. Galt gjorde gældende, at Norfolkline var ansvarlig for beskadigelsen i medfør af CMRloven § 24, stk. 1. Det blev anført, at kørsel med hængende læs kræver særlig forsigtighed, og at chaufføren kørte for stærkt og svingede for brat. Galt bestred, at skaden skyldtes mangler ved Danish Crowns læsning, da ophængningsmetoden var sædvanlig og anerkendt.
Norfolkline påstod frifindelse og erkendte at være fragtfører, men gjorde gældende, at skaden skyldtes mangler ved Danish Crowns læsning eller stuvning af godset, jf. CMRloven § 25, stk. 1, litra c. De anførte, at "juletræerne" muligvis ikke var låst fast, eller at de ikke var fastgjort til trailerens bund, hvilket kunne have forhindret uheldet. Desuden var der luft mellem skinkerne, hvilket tillod sideværts bevægelse. Norfolkline bestred, at chaufføren havde en generel forpligtelse til at kontrollere læsningen. Subsidiært gjorde Norfolkline gældende, at ansvaret skulle fordeles mellem afsender og fragtfører i medfør af CMRloven § 26, således at Norfolkline kun skulle erstatte halvdelen af beløbet. Norfolkline bestred også Galts krav om erstatning for surveyor-omkostninger.
Sø- og Handelsretten afgjorde sagen som følger:
Rettens vurdering af transportmetoden
Retten bemærkede, at transport af skinker på "juletræer" ophængt i trailerens loft er en sædvanlig metode, der opfylder praktiske formål som nem på- og aflæsning og rengøring. Dog kræver metoden betydelig omhu under kørsel på grund af godsets høje tyngdepunkt, da selv en lille fejl kan forårsage alvorlige ulykker. Retten fandt, at de økonomiske og praktiske fordele ved metoden opvejer den sjældne risiko for uheld.
Ansvarsgrundlag
Retten fastslog, at ansvaret for skaden skulle afgøres efter CMRloven § 24, stk. 1, hvorefter fragtføreren som udgangspunkt er ansvarlig for skade på gods i hans varetægt, medmindre en ansvarsfrihedsgrund i § 24, stk. 2 eller § 25 kan godtgøres.
Vurdering af ansvarsfrihed
Retten fandt, at der ikke var grundlag for at antage, at "juletræerne" ikke var låst fast under transporten, eller at læsningen eller stuvningen i øvrigt var mangelfuld. Fordelingen af "juletræerne" i traileren måtte antages at være sket på sædvanlig måde. Chaufføren havde mulighed for at overvære indlæsningen og stuvningen og gjorde ikke indsigelser herimod. Derfor fandt retten ikke, at fragtføreren havde sandsynliggjort, at der forelå omstændigheder som nævnt i CMRloven § 25, stk. 1, litra c.
Afgørelse
Norfolkline blev pålagt at erstatte Galt det krævede beløb på 255.391 kr., da dette var tilstrækkeligt dokumenteret ved surveyrapporten.
Omkostninger
Retten fandt, at hver part skulle bære sine egne omkostninger på baggrund af de nævnte cost-benefit betragtninger.
Lignende afgørelser