Command Palette

Search for a command to run...

Danske Bank dømt for manglende rådgivning ved udstedelse af standby letter of credit (remburs)

Dato

11. november 2009

Eksterne links

Læs hele sagen

Dokument

Dommere

Flemming Bent Lindeløv

Parter

Micha A/S (Advokat Nicolaj Sejer Pedersen)
modDanske Bank A/S (Advokat Søren Juul)

Lovreferencer

Sagen omhandlede et erstatningskrav fra Micha A/S mod Danske Bank A/S vedrørende bankens rådgivningsansvar i forbindelse med udstedelsen af en såkaldt "remburs", der reelt fungerede som en anfordringsgaranti. Micha A/S, en importør af modestrikvarer, havde i en årrække anvendt remburser i sin samhandel med leverandører i Fjernøsten, herunder Asia Focus International Holding Ltd.

Baggrund for tvisten

Micha A/S skiftede i 1997 bankforbindelse til Danske Bank A/S. Efter utilfredshed med ekspeditionstiden for traditionelle remburser, blev der i 2006 afholdt møder mellem Micha A/S og Danske Bank A/S med henblik på at ændre samhandelsformen. Formålet var at etablere en stående sikkerhed frem for at åbne en ny remburs ved hver handel.

  • Udstedelse af "remburs": Asia Focus' bank i Hong Kong udarbejdede teksten til et dokument, som Micha A/S videresendte til Danske Bank A/S. Den 27. februar 2006 udstedte Danske Bank A/S på baggrund heraf en "irrevocable standby letter of credit" på HKD 500.000. Parterne var enige om, at teksten i den udstedte remburs var enslydende med den tekst, Micha A/S havde fremsendt.
  • Ændringer og forhøjelser: Rembursen blev senere ændret til at omfatte Vantec (Hong Kong) Limited og forhøjet ad flere omgange, senest til HKD 1.500.000 den 13. november 2006.
  • Udbetaling og protest: I januar 2008 anmodede Hong Kong-banken om udbetaling under rembursen. Micha A/S protesterede, da der ikke var varer på vej, men Danske Bank A/S udbetalte alligevel 982.695 kr. fra Michas konto.

Parternes påstande og argumenter

Micha A/S' påstand: Danske Bank A/S tilpligtes at betale 982.695 kr. med procesrente, subsidiært 655.130 kr. med samme rente.

  • Micha A/S' argumenter:
    • Danske Bank A/S handlede ansvarspådragende ved at undlade at rådgive Micha A/S om aftalens faktiske indhold.
    • Banken kopierede blot den modtagne tekst ind i en standard rembursaftale uden at stille spørgsmål eller advare.
    • Aftalen, der blev benævnt "remburs", var reelt en anfordringsgaranti eller kaution, hvilket er en usædvanlig og risikabel konstruktion for Micha A/S.
    • Micha A/S' ledelse forstod ikke rækkevidden af aftalen, og den økonomichef, der underskrev, var kun bemyndiget til at underskrive remburser, ikke garantier eller kautioner.
    • Som professionel part burde Danske Bank A/S have reageret på den usædvanlige aftale.

Danske Bank A/S' påstand: Frifindelse.

  • Danske Bank A/S' argumenter:
    • Banken handlede ikke ansvarspådragende, men udstedte blot et dokument med det indhold, Micha A/S anmodede om.
    • Banken har ikke pligt til i hvert enkelt tilfælde at spørge professionelle handelsvirksomheder, om de har forstået indholdet af en aftale.
    • En standby remburs adskiller sig ikke fra en garanti, og aftalen var underlagt ICC rembursregler.
    • Den nye aftale blev forhandlet mellem Micha A/S og Asia Focus uden Danske Bank A/S' mellemkomst.
    • Teksten var klar og utvetydig, og Micha A/S' direktør havde underskrevet og anmodet om forlængelser/forhøjelser.
    • Banken var forpligtet til at honorere kravet, da betingelserne for udbetaling var opfyldt.

Sø- og Handelsretten fandt, at den omstridte "remburs" var en usædvanlig konstruktion, der reelt fungerede som en anfordringsgaranti med lempeligere udbetalingsvilkår end en kaution. Retten lagde vægt på, at kun ca. 5 ud af 5.000-10.000 årlige remburser udstedt af Danske Bank A/S havde et sådant garantilignende indhold, og at de fleste af disse, når de stilles over for tredjemand, laves som garantier og ikke remburser.

Rettens begrundelse

Retten fastslog, at Danske Bank A/S burde have sikret sig, at Micha A/S havde forstået dokumentets indhold. Dette kunne have sket enten gennem egentlig rådgivning eller ved at benævne dokumentet korrekt som en garanti eller "standby letter" med tilhørende standardbetingelser. Da Danske Bank A/S havde anvendt en standardrembursformular samt standardbetingelserne hertil, fandt retten, at banken havde handlet ansvarspådragende.

Afgørelse

Danske Bank A/S blev dømt til at betale Micha A/S 982.695 kr. med procesrenter fra den 26. maj 2003. Derudover blev Danske Bank A/S pålagt at betale 81.422 kr. i sagsomkostninger til Micha A/S, forrentet efter Renteloven § 8a.

Sagen er anket til Højesteret den 20. november 2009. (HR 304/09).

Lignende afgørelser