Smykkefirma anvendte uautoriseret kongelige symboler i markedsføring
Dato
13. april 2021
Afgørelsestype
Fuld sag
Emner
Lovreferencer
Et smykkefirma anvendte uden tilladelse H.M. Kong Frederik IX's navn og billede samt billeder af et kongeligt palæ i sin markedsføring. Firmaets navn refererede også til den afdøde konge.
Sagens omstændigheder
- Smykkefirmaet brugte billeder af og referencer til Kong Frederik IX og Kongehuset på sin hjemmeside.
- Forbrugerombudsmanden modtog klager over brugen af kongelige symboler i kommerciel sammenhæng.
- Forbrugerombudsmanden undersøgte sagen og vurderede, om markedsføringen var i strid med god markedsføringsskik.
- Smykkefirmaet fjernede efterfølgende de pågældende billeder og referencer fra sin hjemmeside.
Afgørelse
Forbrugerombudsmanden udtalte, at smykkefirmaets brug af H.M. Kong Frederik IX's navn og billede samt billeder af et kongeligt palæ med splitflag i markedsføringen var i strid med god markedsføringsskik, jf. Markedsføringsloven § 3, stk. 1. Da smykkefirmaet havde fjernet materialet fra sin hjemmeside, forfulgte Forbrugerombudsmanden ikke sagen yderligere. Spørgsmålet om selve firmanavnet, der var et gyldigt EU-varemærke, faldt uden for Forbrugerombudsmandens område og henhørte under Patent- og Varemærkestyrelsen.
Lignende afgørelser