Mikrobryggeris brug af Kongehusets navn og prædikat i markedsføring
Dato
13. februar 2018
Afgørelsestype
Fuld sag
Emner
Sagen omhandler et mikrobryggeris markedsføring af en øl, hvor de anvendte et medlem af Kongehusets navn og billede samt prædikatet ”Kongelig hofleverandør” på øllens etiket.
Sagens omstændigheder
- Mikrobryggeriet markedsførte en øl ved at bruge et medlem af Kongehusets navn og billede.
- De anvendte også prædikatet ”Kongelig hofleverandør” i markedsføringen.
- Forbrugerombudsmanden undersøgte sagen efter at have konstateret markedsføringen.
Forbrugerombudsmandens undersøgelse
- Forbrugerombudsmanden vurderede, at brugen af Kongehusets navn og billede var i strid med god markedsføringsskik, jf. Markedsføringsloven § 3, stk. 1, da der ikke var indhentet tilladelse.
- Forbrugerombudsmanden vurderede ligeledes, at brugen af prædikatet ”Kongelig Hofleverandør” var i strid med Markedsføringsloven § 9, jf. pkt. 4 i bilag 1, da der ikke var indhentet tilladelse.
Afgørelse
Forbrugerombudsmanden udtalte, at mikrobryggeriets anvendelse af et medlem af Kongehusets navn og billede samt prædikatet ”Kongelig hofleverandør” i markedsføringen af en øl var i strid med god markedsføringsskik, jf. Markedsføringsloven § 3, stk. 1. Det var problematisk, da der ikke var indhentet tilladelse fra Kongehuset til at bruge navnet og billedet i markedsføringen.
Endvidere fandt Forbrugerombudsmanden, at brugen af hofprædikatet ”Kongelig Hofleverandør” i markedsføringen var i strid med Markedsføringsloven § 9, jf. pkt. 4 i bilag 1, da der ikke var indhentet forudgående tilladelse. Mikrobryggeriet rettede efterfølgende sin markedsføring og stoppede produktionen af den pågældende øl.
Lignende afgørelser