Elselskabs automatiske flytning af elaftale til ny adresse i strid med markedsføringsloven
Dato
5. oktober 2022
Afgørelsestype
Fuld sag
Emner
Lovreferencer
En forbruger klagede over, at et elselskab uretmæssigt havde tilmeldt ham som kunde på hans nye adresse, selvom han havde en aftale med et andet selskab og elselskabet havde bekræftet ophør af den tidligere aftale.
Baggrund
- Elselskabet begrundede tilmeldingen med et vilkår om "automatisk flytning" i deres handelsbetingelser.
- Forbrugerombudsmanden vurderede, at aftalen var ophørt, og vilkåret derfor ikke kunne påberåbes.
- Forbrugerombudsmanden lagde vægt på Bekendtgørelse om detailmarkeder og elleveringspligt § 7, stk. 1, der fastslår, at elkunder selv aftaler skift af elselskab med deres fremtidige selskab.
- Desuden blev der lagt vægt på Bekendtgørelse om detailmarkeder og elleveringspligt § 10, hvorefter en ny ejer som udgangspunkt får leveret strøm fra det hidtidige elselskab, medmindre andet aftales.
Afgørelse
Forbrugerombudsmanden vurderede, at elselskabets handlinger var i strid med god markedsføringsskik, jf. Markedsføringsloven § 3. Elselskabet var ikke berettiget til at levere strøm til forbrugeren på den nye adresse baseret på et aftalevilkår om automatisk flytning, da den oprindelige aftale var ophørt.
Lignende afgørelser