Command Palette

Search for a command to run...

Måtteservice Danmark ApS' brug af standardfuldmagter til opsigelse af konkurrenters kunders aftaler - Overtrædelse af Markedsføringsloven

Dato

13. april 2023

Eksterne links

Læs hele sagen

Dokument

Dommere

Retsformand Mette Skov LarsenGitte ForsbergHenrik Gundelach

Parter

Elis Danmark A/S (advokat Emil Munch Jurcenoks og advokat Joakim Pitt Winther)
modMåtteservice Danmark ApS (advokat Noaman Abdeslem Azzouzi)

Sagen omhandlede en tvist mellem Elis Danmark A/S (sagsøger) og Måtteservice Danmark ApS (sagsøgte) vedrørende brugen af standardfuldmagter til opsigelse af måtteserviceaftaler. Elis Danmark A/S påstod, at Måtteservice Danmark ApS' adfærd var i strid med god markedsføringsskik, mens Måtteservice Danmark ApS påstod frifindelse og anførte, at praksissen var almindelig i brancher med én leverandør, og at Elis Danmarks egne kontraktvilkår var konkurrencebegrænsende.

Sagens Baggrund

Elis Danmark A/S og Måtteservice Danmark ApS er begge udbydere af måtteservice. Måtteservice indebærer, at virksomheden stiller måtter til rådighed for kunden, udskifter dem løbende og rengør dem. Aftalerne er typisk uopsigelige i en indledende periode, ofte 36-48 måneder.

Måtteservice Danmarks Fremgangsmåde

Det blev oplyst, at Måtteservice Danmark ApS i forbindelse med salg af egne måtteserviceaftaler aktivt tilbød at bistå Elis Danmarks kunder med at opsige deres eksisterende aftaler med Elis Danmark A/S ved brug af en standardfuldmagt. Dette skete ofte uden, at kunden forinden havde konsulteret sin egen aftale med Elis Danmark A/S.

  • Fuldmagtstype 1 (Bilag 4): I august 2020 begyndte Måtteservice Danmark ApS at anvende en fuldmagt, der eksplicit frabad Elis Danmark A/S at kontakte kunden i forbindelse med opsigelsen. Efter en klage fra Elis Danmark A/S indvilligede Måtteservice Danmark ApS i at stoppe brugen af denne fuldmagt.
  • Fuldmagtstype 2 (Bilag 7): I juni 2021 genoptog Måtteservice Danmark ApS brugen af en ny standardfuldmagt. Denne fuldmagt indeholdt ikke længere et forbud mod kontakt, men tog stadig ikke højde for kundens individuelle aftaleforhold med Elis Danmark A/S. Elis Danmark A/S klagede igen i august 2021, men Måtteservice Danmark ApS afviste at stoppe brugen.

Det blev oplyst, at Måtteservice Danmark ApS havde opsagt over 100 måtteserviceaftaler på vegne af Elis Danmarks kunder.

Parternes Anbringender

Elis Danmark A/S' synspunkter:

  • Måtteservice Danmark ApS' adfærd var illoyal og utilbørlig konkurrence i strid med Markedsføringsloven § 3.
  • Brugen af fuldmagter forhindrede Elis Danmark A/S i at gå i dialog med kunderne og tilbyde modbud, hvilket skadede deres forretningsgrundlag og kundeforhold.
  • Kunderne var ofte uvidende om lange bindingsperioder og konsekvenserne af utidig opsigelse.
  • Der eksisterede ingen branchekutyme for en sådan praksis inden for måtteservice.
  • Elis Danmarks kontraktvilkår var standard i branchen og ikke konkurrencebegrænsende. Elis Danmark A/S bestred at have en markedsdominerende stilling.

Måtteservice Danmark ApS' synspunkter:

  • Praksissen med standardfuldmagter var almindelig og anerkendt i brancher med én leverandør (f.eks. telefoni, alarmer, forsikring).
  • Elis Danmarks lange og uopsigelige kontrakter var i strid med Konkurrenceloven § 6 og udgjorde misbrug af en dominerende stilling i strid med Konkurrenceloven § 11, stk. 3, nr. 1.
  • Kunderne traf et aktivt valg om at skifte leverandør og anmodede selv om assistance til opsigelse.
  • Elis Danmark A/S havde ikke lidt et erstatningsberettiget tab, da kunderne havde opfyldt deres kontraktmæssige forpligtelser.

Vidneforklaringer

Flere kunder vidnede om, at de var blevet tilbudt en billigere løsning af Måtteservice Danmark ApS og assistance til opsigelse. Nogle kunder var uvidende om deres lange bindingsperioder med Elis Danmark A/S eller konsekvenserne af utidig opsigelse. Nogle opfattede fuldmagten som en service, mens andre følte sig pressede til at underskrive den.

Sø- og Handelsretten afgjorde sagen som følger:

Markedsføringsloven

Retten fandt, at Måtteservice Danmark ApS' adfærd med at bistå Elis Danmark A/S' kunder med at opsige deres aftaleforhold ved brug af en standardfuldmagt var i strid med god markedsføringsskik, jf. Markedsføringsloven § 3. Dette gjaldt både for fuldmagten i bilag 4 og bilag 7, idet det ikke var afgørende, om fuldmagten indeholdt en tilkendegivelse om, at konkurrenten ikke måtte kontakte kunden. Måtteservice Danmark ApS havde ikke godtgjort, at der fandtes regler eller branchekutymer på måtteserviceområdet, som berettigede den anvendte fremgangsmåde.

Konkurrenceloven

Retten fandt, at der ikke forelå tilstrækkelige oplysninger til at vurdere, om Elis Danmark A/S misbrugte en dominerende stilling, jf. Konkurrenceloven § 11, stk. 3, nr. 1, eller om deres aftaler havde til formål at begrænse konkurrencen, jf. Konkurrenceloven § 6. Måtteservice Danmark ApS' anbringender vedrørende konkurrenceretlige spørgsmål kunne derfor ikke føre til frifindelse.

Afgørelse

  • Forbud: Det forbydes Måtteservice Danmark ApS at bistå Elis Danmark A/S' kunder med at opsige kundernes aftaleforhold med Elis Danmark A/S ved brug af en standardfuldmagt, herunder som vist i bilag 4 og 7.
  • Erstatning og Vederlag: Elis Danmark A/S havde ikke godtgjort et afsætningstab, men Måtteservice Danmark ApS' adfærd havde medført en vis markedsforstyrrelse og skade på kundeforholdet. Måtteservice Danmark ApS blev derfor pålagt at betale Elis Danmark A/S 100.000 kr. i erstatning for markedsforstyrrelse og rimeligt vederlag, jf. Markedsføringsloven § 24, stk. 2 og § 24, stk. 3, med procesrente fra sagens anlæg den 31. januar 2022.
  • Sagsomkostninger: Måtteservice Danmark ApS skal betale Elis Danmark A/S 50.750 kr. i sagsomkostninger.

Dommen er anket til Østre Landsret den 10. maj 2023. Sagen er sluttet ved Østre Landsret den 24. maj 2024.

Lignende afgørelser