Command Palette

Search for a command to run...

Krav om BetalingsService-tilmelding som betingelse for kreditkort – Ikke i strid med god markedsføringsskik

Dato

27. april 2004

Afgørelsestype

AftaleindgåelseBetalingsservice og andre betalingsaftaler

Fuld sag

Emner

Civile retssager

Sagen omhandler et benzinselskabs betalingssystem, hvor kunder skulle være medlem af en kundeklub og have en kreditfacilitet i form af et kontokort.

Sagens omstændigheder:

  • Forbrugerombudsmanden påtalte et vilkår om tilmelding til BetalingsService og spærring af kontokortet ved ophør eller opsigelse af betalingsordningen.
  • Forbrugerombudsmanden mente, at forbrugerne skulle have mulighed for at betale på anden måde, eventuelt mod et administrationsgebyr.
  • Selskabet ønskede ikke at ændre vilkårene, hvorefter Forbrugerombudsmanden udtog stævning.

Forbrugerombudsmandens argumenter:

  • Krav om betaling via BetalingsService fratager forbrugeren frit valg af betalingsmåde.
  • Der kan være mange årsager til, at en forbruger ikke ønsker at benytte BetalingsService.
  • Tilmelding til BetalingsService er ikke udtryk for kreditværdighed.
  • Vilkåret om spærring af kontokortet fastholder forbrugeren til en betalingsform, som denne muligvis ikke er interesseret i.
  • En opsigelse af betalingsordningen er ikke automatisk udtryk for manglende betalingsvilje, og spærring af kontokortet står i misforhold til ophævelsen/opsigelsen, når der ikke er konstateret misligholdelse.

Afgørelse

Sø- og Handelsretten gav ikke Forbrugerombudsmanden medhold i, at kravet om tilmelding til BetalingsService som betingelse for at få et kreditkort, er i strid med god markedsføringsskik. Retten fandt heller ikke, at vilkåret om spærring af kontokortet ved ophævelse eller opsigelse af betalingsordningen var i strid med god markedsføringsskik.

Retten begrundede afgørelsen med, at benzinselskabet ydede forbrugeren en rentefri kredit, hvorfor kravet om tilmelding til BetalingsService ikke var urimeligt eller i strid med god markedsføringsskik. Retten fandt desuden, at tilmelding til BetalingsService i den konkrete sag havde væsentlig betydning for kreditværdighedsvurderingen, hvorfor vilkåret ikke var urimeligt eller i strid med god markedsføringsskik.

Forbrugerombudsmanden valgte ikke at anke dommen til Højesteret, da rettens dom var begrundet i konkrete forhold hos benzinselskabet, og afgørelsen var enstemmig.

Lignende afgørelser