Elselskab idømt bøde for uanmodet telefonsalg og vildledning
Dato
12. april 2024
Afgørelsestype
Fuld sag
Emner
I perioden 2. januar 2020 til 27. maj 2021 modtog Forbrugerombudsmanden 58 klager over et elselskabs telefonsalg. Klagerne omhandlede uanmodede telefoniske henvendelser og vildledende oplysninger under samtalerne.
Sagens omstændigheder
- Elselskabet indhentede leads med samtykker til telefonisk markedsføring via leadvirksomheder, ofte i forbindelse med online konkurrencer.
- 29 forbrugere klagede over uanmodede telefoniske henvendelser.
- 37 forbrugere klagede over vildledende oplysninger om priser og besparelser under telefonsamtalerne.
- Nogle forbrugere fik det indtryk, at elselskabet ringede på vegne af deres nuværende elselskab eller en uafhængig organisation.
Forbrugerombudsmandens vurdering
Forbrugerombudsmanden vurderede, at elselskabet ikke havde tilstrækkelig dokumentation for, at forbrugerne udtrykkeligt og utvetydigt havde anmodet om telefonisk kontakt. Derfor var de telefoniske henvendelser i strid med Forbrugeraftaleloven § 4, stk. 1.
Afgørelse
Forbrugerombudsmanden politianmeldte elselskabet for overtrædelse af forbuddet mod uanmodet telefonisk henvendelse i Forbrugeraftaleloven § 4, stk. 1 samt vildledningsforbuddet i Markedsføringsloven § 5 og Markedsføringsloven § 6, sammenholdt med Markedsføringsloven § 8. Elselskabet vedtog efterfølgende en udenretlig bøde på 400.000 kr. for de ulovlige opkald.
Lignende afgørelser