Command Palette

Search for a command to run...

Sagen omhandler en tvist om, hvorvidt der er indgået en gyldig aftale om ellevering mellem en forbruger og elselskabet Velkommen A/S efter et telefonsalg, og om forbrugeren følgelig hæfter for en opkrævning.

Forbrugerens krav

Forbrugeren kræver at blive fritaget for betaling af en slutopgørelse på i alt 3.850,16 kr. Kravet dækker over leveret el i perioden 20. april 2020 til 15. maj 2020 samt rykkergebyrer, inkassogebyr, opsigelsesgebyr, morarenter og advokatomkostninger.

Sagens forløb

Den 7. oktober 2019 blev forbrugeren kontaktet telefonisk af Velkommen A/S. Kontakten skete på baggrund af, at forbrugeren havde deltaget i en undersøgelse via hjemmesiden Strøm.Nu den 4. oktober 2019. Samme dag modtog forbrugeren en ordrebekræftelse på e-mail fra selskabet med en forventet leveringsstart den 20. april 2020.

I januar 2020 accepterede forbrugeren et tilbud fra et andet elselskab, Barry. Den 6. februar 2020 meddelte forbrugeren til Strøm.Nu, at han annullerede tilbuddet. Forbrugeren var i den tro, at sagen dermed var afsluttet.

Selskabet Velkommen A/S påbegyndte ellevering den 20. april 2020. Forbrugeren blev opmærksom på dette via sit nye selskab, Barry, og skiftede herefter elleverandør igen pr. 15. maj 2020. Efterfølgende modtog forbrugeren en slutopgørelse fra Velkommen A/S den 12. juni 2020, som inkluderede et opsigelsesgebyr på 800 kr. for brud på en bindingsperiode. Da regningen ikke blev betalt, eskalerede sagen med rykkere og inkasso.

Parternes argumenter

Forbrugeren anfører, at han aldrig indgik en bevidst aftale med Velkommen A/S, da hans kontakt var med Strøm.Nu, som han forsøgte at annullere aftalen med. Han havde intet navn eller e-mailadresse på Velkommen A/S.

Velkommen A/S anfører, at den telefoniske henvendelse var lovlig, da den skete på baggrund af et gyldigt samtykke (permission), som forbrugeren havde afgivet til tredjemanden Strøm.Nu. Selskabet har fremlagt en kopi af dette samtykke og anser den indgåede aftale for bindende. For at der kan leveres elektricitet, forudsætter Elforsyningsloven § 6, at der foreligger en aftale, hvis minimumskrav er defineret i den relevante lovgivning, herunder den dagældende Bekendtgørelse om elhandelsvirksomheders opgaver og forpligtelser i forbindelse med levering af elektricitet til elkunder § 2.

Hovedkonklusion: Ugyldig aftale

Ankenævnet fastslår, at selskabet, Velkommen A/S, skal anerkende, at der ikke er indgået en gyldig og bindende aftale med forbrugeren om levering af el.

Begrundelse

Nævnets afgørelse er baseret på reglerne om telefonsalg i forbrugeraftaleloven. For at en erhvervsdrivende lovligt kan rette telefonisk henvendelse til en forbruger, kræves der en forudgående anmodning, altså et gyldigt samtykke, jf. Forbrugeraftaleloven § 4, stk. 1. Et løfte afgivet af en forbruger efter en ulovlig henvendelse er ikke bindende ifølge Forbrugeraftaleloven § 5.

Selskabet har ansvaret for at bevise, at der forelå et gyldigt samtykke, også selvom det er indhentet af en tredjepart (Strøm.Nu). Det fremlagte samtykke er ugyldigt, da det ikke oplyser, hvordan forbrugeren kan trække sit samtykke tilbage, hvilket er et krav ifølge Forbrugerombudsmandens vejledning. Da samtykket var ugyldigt, var selskabets telefoniske henvendelse ulovlig, og den efterfølgende aftale er derfor ikke bindende for forbrugeren.

Fritagelse for betaling

Da der ikke foreligger en gyldig aftale, skal forbrugeren stilles, som om aftalen aldrig var indgået. Forbrugeren hæfter derfor ikke for selskabets opkrævninger for el leveret i perioden 20. april 2020 til 15. maj 2020. Forbrugeren fritages fuldt ud for betaling af det samlede krav på 3.850,16 kr., hvilket inkluderer forbrug, rykkergebyrer, inkassogebyr, morarenter og advokatomkostninger.

Nævnet finder desuden, at opsigelsesgebyret på 800 kr. er uberettiget, da der ikke eksisterer en gyldig aftale med en bindingsperiode. Nævnet bemærker yderligere, at selskabet havde beregnet bindingsperioden forkert i strid med Forbrugeraftaleloven § 28, stk. 1, da en sådan periode skal regnes fra aftalens indgåelse (7. oktober 2019) og ikke fra leveringens start (20. april 2020).

Sagsomkostninger

Selskabet skal betale sagsomkostninger på 8.500 kr. til Ankenævnet. Klagegebyret på 160 kr. tilbagebetales til forbrugeren.

Lignende afgørelser