Tvisten om betaling af elektrikerregning efter strømsvigt forårsaget af fejl i netselskabets anlæg
Sagen omhandler en tvist mellem en forbruger og netselskabet Radius Elnet A/S om betaling af en faktura fra en ekstern elektriker, som forbrugeren tilkaldte i forbindelse med et strømsvigt.
Sagens faktiske omstændigheder
Den 31. oktober 2018 oplevede forbrugeren et delvist strømsvigt, der mørklagde 65% af huset. Forbrugeren antog, at fejlen lå i egne elinstallationer og tilkaldte derfor en elektriker. Elektrikeren konstaterede, at årsagen til strømsvigtet var en fejl i Radius Elnet A/S' fordelerboks ved vejen.
Parternes påstande og argumenter
Forbrugeren kontaktede Radius Elnet A/S den 7. november 2018 med krav om, at selskabet skulle betale regningen for elektrikeren, da fejlen var i selskabets anlæg. Selskabet afviste kravet den 12. november 2018 med den begrundelse, at de ikke var blevet kontaktet, før forbrugeren tilkaldte elektrikeren.
Relevante forhold og dokumentation
Forholdet mellem en elforbruger og et netselskab er reguleret af netselskabets tilslutningsbestemmelser samt lovgivning, herunder elforsyningsloven. For at modtage elektricitet skal der ifølge Elforsyningsloven § 6 foreligge en aftale mellem forbrugeren og en elhandelsvirksomhed. Minimumskravene til en sådan aftale er beskrevet i Elleveringsbekendtgørelsen § 2. Leveringspligten er yderligere reguleret i Elforsyningsloven § 6 b. Efter indførelsen af engrosmodellen skal en forbruger ved strømsvigt først kontakte sin elleverandør, som derefter henviser til det korrekte netselskab.
Ankenævnet kan ikke give forbrugeren medhold i kravet om, at Radius Elnet A/S skal betale fakturaen fra den eksterne elektriker på 3.212,50 kr.
Nævnets begrundelse
Nævnet konstaterer, at strømsvigtet skyldtes en fejl i selskabets fordelerboks, og selskabets ydelse har derfor været mangelfuld efter køberetlige principper. Forbrugeren kunne som udgangspunkt gøre et krav gældende mod selskabet.
For at en forbruger kan påberåbe sig en mangel, skal der ifølge Købeloven § 81 gives meddelelse til selskabet inden for rimelig tid, efter manglen er opdaget. I modsat fald mister forbrugeren retten til at gøre krav gældende.
Efter indførelsen af engrosmodellen den 1. april 2016 er proceduren ved strømsvigt, at forbrugeren først skal kontakte sin elleverandør, som derefter henviser til det relevante netselskab. I denne sag kontaktede forbrugeren hverken sin elleverandør eller netselskabet, før han tilkaldte en elektriker. Dette skete, selvom elleverandøren på sin hjemmeside havde orienteret om den korrekte procedure.
Da forbrugeren ikke har reklameret korrekt over den mangelfulde ydelse, kan forbrugeren ikke efterfølgende gøre sit krav gældende mod netselskabet. På denne baggrund afvises forbrugerens krav om refusion.
Lignende afgørelser