Klage over elforbrug og destrueret elmåler: NRGi Net A/S
Sagen omhandler en tvist mellem en forbruger og NRGi Net A/S vedrørende et unormalt højt elforbrug, som blev opdaget efter udskiftning af en elmåler. Forbrugeren, som tilflyttede adressen den 31. marts 2008, mistænkte, at den oprindelige elmåler viste forkert.
Sagens forløb
Forbrugeren henvendte sig til energiselskabet den 18. juni 2012 og igen den 12. juli 2012 med sin bekymring om målerens nøjagtighed. Den 19. juli 2012 blev den gamle måler udskiftet med en ny elektronisk måler. Efterfølgende opkrævninger viste, at forbruget på adressen var faldet til det halve sammenlignet med perioden før målerudskiftningen.
Parternes påstande
Forbrugeren klagede formelt til energiselskabet den 12. oktober 2013 og gjorde gældende, at det fakturerede forbrug var forkert på grund af en defekt måler. Forbrugeren ønskede sit forbrug korrigeret for hele perioden fra indflytning.
Energiselskabet havde imidlertid destrueret den udskiftede måler, hvilket gjorde en teknisk undersøgelse umulig. Selskabet fastholdt i udgangspunktet, at det fakturerede forbrug var korrekt og skulle betales.
Ankenævnet giver forbrugeren delvist medhold.
Begrundelse for afgørelsen
Nævnet fastslår, at der mellem parterne er etableret et leverings- og kontraktforhold i henhold til Elforsyningsloven § 6, stk. 2, som forpligter forbrugeren til at betale for sit elforbrug.
Nævnet lægger vægt på, at forbrugeren rettidigt reklamerede over målerens visning i juni 2012, umiddelbart før den blev udskiftet. Dette er i overensstemmelse med princippet i købelovens § 81 om at reklamere inden for rimelig tid. Da forbrugeren havde rejst en klage, påhvilede det energiselskabet at sikre sig, at klagen var frafaldet, før måleren blev destrueret. Ved at destruere måleren har energiselskabet forhindret en teknisk undersøgelse og har dermed ikke kunnet bevise, at det fakturerede forbrug var korrekt. Betalingskravet for den omstridte periode er derfor ikke tilstrækkeligt godtgjort.
Forbruget skal derfor beregnes skønsmæssigt. Nævnet finder, at dette skal ske ved en lineær beregning baseret på det gennemsnitlige forbrug målt på den nye, korrekte elmåler.
Forældelse
Forbrugerens krav om omberegning er underlagt den 3-årige forældelsesfrist i forældelsesloven. Ifølge Forældelsesloven § 21, stk. 3, suspenderes fristen ved indgivelse af klage til et ankenævn. Da klagen blev modtaget den 29. november 2013, kan der ikke kræves omberegning for perioden før den 29. november 2010. Kravet for perioden 31. marts 2008 til 29. november 2010 er således forældet.
Konklusion
Energiselskabet skal beregne forbruget for perioden 29. november 2010 til 19. juli 2012 lineært baseret på den nye målers gennemsnitsforbrug og kreditere forbrugeren for det for meget opkrævede beløb. Energiselskabet skal desuden betale sagsomkostninger på 8.500 kr. til ankenævnet.
Lignende afgørelser