Jysk Energi: Afvisning af tilbagebetaling efter fejlagtig Betalingsservice-tilmelding
Sagen omhandler et krav om tilbagebetaling af to elregninger, som en forbruger ved en fejl har betalt for en tredjepart via Betalingsservice.
Sagens forløb
Forbrugeren oprettede en Betalingsservice-aftale via sin bank, men kom til at anvende et forkert kontraktnummer, hvilket resulterede i, at han blev tilmeldt til at betale en anden persons elregninger hos Jysk Energi A/S.
Den 23. november 2014 kontaktede forbrugeren energiselskabet, da han havde modtaget en rykker for sin egen ubetalte faktura og opdagede, at han betalte for en anden. Den 28. november 2014 bekræftede energiselskabet fejlen og henviste forbrugeren til selv at kontakte sin bank for at afmelde aftalen samt den anden kunde for at få pengene tilbage. Selskabet udleverede kontaktoplysninger på den anden kunde.
Da der den 25. februar 2015 igen blev trukket et beløb for tredjemands regning, henvendte forbrugeren sig på ny til energiselskabet, opsagde sit kundeforhold og fremsatte et formelt krav om tilbagebetaling af de fejlbehæftede betalinger.
Parternes påstande
Forbrugeren krævede tilbagebetaling af de to fejlagtigt betalte regninger på i alt 1.222,90 kr. med den begrundelse, at energiselskabet var blevet gjort opmærksom på fejlen, men ikke havde reageret for at stoppe den anden betaling.
Energiselskabet afviste kravet med henvisning til, at fejlen var sket hos forbrugeren, og at det var forbrugerens eget ansvar at få afmeldt Betalingsservice-aftalen i banken og rette kravet mod den person, der reelt skyldte pengene.
Jysk Energi A/S skal inden 30 dage tilbagebetale 1.222,90 kr. til forbrugeren. Beløbet skal forrentes i henhold til Renteloven § 5 med en årlig rente på 8% over Nationalbankens udlånsrente fra den 15. april 2015. Energiselskabet skal desuden betale sagsomkostninger på 8.500 kr.
Nævnets begrundelse
Ankenævnet konstaterer, at forbrugeren er blevet faktureret for en anden kundes gæld som følge af en fejl fra forbrugerens side ved tilmelding til Betalingsservice. Nævnet lægger dog afgørende vægt på, at forbrugeren straks efter opdagelsen af fejlen kontaktede energiselskabet og gjorde opmærksom på den åbenbare fejl.
Efter forbrugerens henvendelse stod det klart for energiselskabet, at indbetalingerne fejlagtigt vedrørte en fremmed persons installationsnummer. Derfor havde forbrugerens betalinger ikke frigørende virkning for den kunde, hvis gæld betalingerne skulle dække. Energiselskabet er således forpligtet til at være behjælpelig med at tilbageføre de fejlagtige beløb til forbrugeren.
Forbrugeren har derfor krav på at få beløbene udbetalt af energiselskabet, som herefter må opkræve beløbet hos den retmæssige debitor. Forbrugerens ret til renter på tilbagebetalingskravet følger af Renteloven § 3, da der er gået mere end 30 dage siden fremsættelsen af kravet. Afgørelsen om sagsomkostninger er truffet i medfør af ankenævnets vedtægter.
Lignende afgørelser