Klage over manglende udbetaling af tilgodehavende og opkrævet servicegebyr fra NordiskEL ApS
Lovreferencer:
Sagen omhandler en tvist mellem en forbruger og elselskabet NordiskEL ApS vedrørende udbetaling af et tilgodehavende og tilbagebetaling af et servicegebyr. Forbrugeren afsluttede sin elleveringsaftale med selskabet den 2. februar 2024.
Sagens faktiske omstændigheder
Efter aftalens ophør opstod der et tilgodehavende til forbrugeren på 1.369,34 kr. Derudover havde selskabet på en faktura dateret 30. november 2023 opkrævet et servicegebyr på 2.499 kr. for en "Nordisk Energi Driftsaftale". Forbrugeren havde i december 2023 indbetalt 5.000 kr. a conto.
Parternes påstande og korrespondance
Forbrugeren anmodede selskabet om at få udbetalt sit tilgodehavende og refunderet servicegebyret, som hun var uforstående overfor. Selskabet bekræftede tilgodehavendet på 1.369,34 kr. via e-mail den 14. februar 2024, men undlod at udbetale beløbet. Selskabet oplyste efterfølgende, at det havde besluttet at indlede en frivillig likvidation på grund af insolvens. Under sagens behandling blev selskabets status i CVR-registret ændret til "Under tvangsopløsning" den 21. maj 2024.
Selskabet, NordiskEL ApS, skal inden 30 dage tilbagebetale i alt 3.868,34 kr. til forbrugeren. Beløbet dækker et tilgodehavende på 1.369,34 kr. og et ugyldigt opkrævet servicegebyr på 2.499 kr.
Nævnets begrundelse
-
Tilgodehavende: Nævnet finder det ubestridt, at forbrugeren har et tilgodehavende på 1.369,34 kr. hos selskabet. Selskabets meddelelse om insolvens og forestående likvidation fritager det ikke for betalingsforpligtelsen, da der på afgørelsestidspunktet ikke var udnævnt en kurator eller likvidator, og selskabet var under tvangsopløsning.
-
Servicegebyr: Nævnet anser opkrævningen af servicegebyret på 2.499 kr. for ugyldig. Selskabets forretningsbetingelser henviste kun generelt til en hjemmeside for priser og gebyrer, hvilket ikke er tilstrækkeligt. Med henvisning til Forbrugerombudsmandens vejledning skal en forbrugers opmærksomhed eksplicit henledes på gebyrer, før en aftale kan anses for indgået. Da gebyrets størrelse ikke fremgik klart af det udleverede aftalemateriale, er vilkåret om gebyret ikke gyldigt aftalt, og forbrugeren har ret til at få beløbet tilbagebetalt.
-
Sagsomkostninger: Da forbrugeren har fået fuldt medhold, skal NordiskEL ApS betale sagsomkostninger på 8.500 kr. til Ankenævnet, jf. nævnets vedtægter § 27, stk. 1 og 2. Ved for sen betaling af sagsomkostningerne vil beløbet blive forrentet i henhold til Renteloven § 3, stk. 1 og Renteloven § 5, stk. 1. Forbrugerens klagegebyr på 160 kr. vil blive tilbagebetalt af nævnet.
Lignende afgørelser