Forbud mod vildledende og misrekommanderende udsagn i mail til juletræsproducenter
Dato
27. januar 2025
Eksterne links
Læs hele sagenDokument
Dommere
Klaus Stampe Tønnes Pedersenretspræsident Mads Bundgaard LarsenStine Birgitte Halberg Funder
Parter
modMaciej Olejnik (advokat Morten Schwartz Nielsen)
Sagen omhandler en tvist mellem Green Team Group A/S (sagsøger), en stor juletræsproducent ejet af Sydbank, og Maciej Olejnik (sagsøgte), en polsk juletræsproducent og tidligere samarbejdspartner. Tvisten udspringer af en e-mail sendt af Maciej Olejnik den 7. januar 2023 til 29 danske juletræsproducenter, herunder konkurrenter og potentielle samarbejdspartnere til Green Team Group A/S. E-mailen, sendt fra afsenderadressen "Redder Green Team" med emnefeltet "Redde Green Team", indeholdt en række udsagn om Green Team Group A/S og Sydbank.
Baggrund for Udsagnene
Maciej Olejniks udsagn i e-mailen vedrørte primært uoverensstemmelser i et tidligere samarbejdsforhold med Green Team Polskas sp. z.o.o., et datterselskab af Green Team Group A/S. Disse uoverensstemmelser inkluderede påstande om:
- Manglende og ukorrekt rekultivering af lejet landbrugsjord i Polen, herunder nedgravning af affald.
- Forsøg på ildspåsættelse af juletræer på plantagen.
- Sydbanks uforsvarlige støtte til Green Team-koncernen, der angiveligt var i fare for konkurs, og i strid med principperne om sund konkurrence.
- Green Team Polskas skjulen af aktiver fra fuldbyrdelsessager for at undgå kreditorer.
- Green Team Polskas forhaling af retssager til Olejniks ulempe som kreditor.
- Green Team-koncernens manglende respekt for økonomiske principper og fair play i branchen.
- Generel ødelæggelse af afgrøder, jordforringelse og kontraktbrud som et samfundsproblem.
- Green Team Group A/S' udnyttelse af en dominerende markedsposition.
- Sydbanks "lyssky" finansiering af Green Team.
Parternes Påstande
Green Team Group A/S nedlagde påstand om:
- Forbud mod Maciej Olejniks markedsføringsmæssige brug af de ni specifikke udsagn (a-i).
- Tilkendelse af 100.000 kr. i erstatning med tillæg af procesrente fra sagsanlæg.
Maciej Olejnik nedlagde påstand om:
- Afvisning af forbudspåstanden, subsidiært nægtelse af forbuddet.
- Frifindelse for erstatningskravet.
Olejnik argumenterede for, at udsagnene enten var faktuelt korrekte, baseret på ekspertrapporter og polske retssager, eller udtryk for subjektive holdninger beskyttet af ytringsfriheden. Han bestred, at Green Team Group A/S havde lidt et dokumenterbart tab som følge af e-mailen.
Sø- og Handelsretten fandt, at Maciej Olejniks e-mail, sendt som erhvervsdrivende til andre erhvervsdrivende i juletræsbranchen, faldt inden for Markedsføringsloven § 1s anvendelsesområde. Retten vurderede, at Green Team Group A/S havde retlig interesse i at få pådømt udsagnenes lovlighed.
Rettens Vurdering af Udsagnene
Retten vurderede hvert af de ni udsagn individuelt:
- Udsagn a) (Rekultivering og affald): Maciej Olejnik løftede ikke bevisbyrden for udsagnenes korrekthed. De blev anset for vildledende, misrekommanderende og i strid med god markedsføringsskik.
- Udsagn b) (Ildspåsættelse): Selvom ildspåsættelsen objektivt set var korrekt, blev den i konteksten af e-mailen knyttet vildledende til Green Team-koncernen. Udsagnet blev derfor anset for vildledende, misrekommanderende og i strid med god markedsføringsskik.
- Udsagn c), e), f), g), h) (Sydbanks adfærd, retssager, økonomiske principper, markedsposition, generelle problemer): Disse udsagn blev anset for subjektive vurderinger. Selvom de som udgangspunkt falder under ytringsfriheden (artikel 10 i Den Europæiske Menneskerettighedskonvention), blev de i en erhvervsdrivendes kommunikation anset for udokumenterede, vildledende, misrekommanderende og i strid med god markedsføringsskik.
- Udsagn d) (Skjulte aktiver) og i) (Lyssky finansiering): Disse udsagn blev anset for udokumenterede og dermed vildledende, misrekommanderende og i strid med god markedsføringsskik.
Afgørelse
Retten nedlagde forbud mod Maciej Olejniks markedsføringsmæssige brug af samtlige ni udsagn (a-i), jf. Markedsføringsloven § 24, stk. 1, Markedsføringsloven § 20, stk. 1, Markedsføringsloven § 20, stk. 3 og Markedsføringsloven § 3, stk. 1.
Retten frifandt Maciej Olejnik for Green Team Group A/S' påstand om erstatning på 100.000 kr. Retten fandt ikke, at Green Team Group A/S havde dokumenteret et konkret tab eller sandsynliggjort markedsforstyrrelse som følge af e-mailen. Det blev bemærket, at bredere kritikpunkter mod Sydbank og Green Team allerede var fremsat af andre og i avisartikler, uafhængigt af Olejniks e-mail.
Sagsomkostninger: Hver part bærer egne omkostninger.
Sagen er anket til Højesteret den 24. februar 2025.
Lignende afgørelser