Command Palette

Search for a command to run...

Sag om påstået designkrænkelse og overtrædelse af markedsføringsloven vedrørende geometriske mønstre på børnetøj

Dato

2. december 2016

Eksterne links

Læs hele sagen

Dokument

Dommere

Karin Schou AndersenPer Sjøqvist

Parter

Mar Mar Copenhagen ApS (advokat Dan Bjerg Geary)
modMILK Copenhagen ApS (advokat Eva Aaen Skovbo v/advokat Anders Søborg Olsen)

Sagen omhandlede en begæring om midlertidigt forbud, nedlagt af MarMar Copenhagen ApS (herefter "MarMar") mod MILK Copenhagen ApS (herefter "MILK"). MarMar påstod, at MILK's markedsføring og salg af deres Sigga- og Oskar-serier udgjorde en krænkelse af MarMars EU-designregistreringer og stred mod Markedsføringsloven § 1, stk. 1. MILK nedlagde påstand om frifindelse.

MarMars design og markedsføring

MarMar, stiftet i 2001, designer og markedsfører børnetøj. Selskabet er indehaver af fire EU-designregistreringer fra 20. april 2015 for et geometrisk mønster, benævnt "chess print", klassificeret som "surface patterns". Mønsteret består af en kombination af tre- og firkanter. MarMar sælger sine designs via udvalgte forhandlere og egen hjemmeside og har solgt 2355 stykker tøj med chess print i første halvår af 2016. MarMar fremhævede, at designet er et vigtigt signaturprint, der har opbygget en beskyttelsesværdig identitet og markedsposition.

MILKs design og markedsføring

MILK, stiftet i 2007, designer og markedsfører børne- og dametøj, primært via home-parties og egen webshop. MILK sælger leggings ("Sigga") og T-shirts ("Oskar") med grafiske print. MILKs mønster består udelukkende af trekanter og blev udviklet i 2016 baseret på et trekantmønster fundet via internetsøgning, uden kendskab til MarMars design. MILK solgte ca. 400 leggings og 200 T-shirts med de nye mønstre.

Modhold og parternes argumenter

MILK fremlagde en række eksempler på trekantmønstre og skakmønstre fra tredjemand, herunder fra Shutterstock, dateret før MarMars designregistrering. MILK argumenterede for, at MarMars designregistreringer manglede nyhed og individuel karakter, da lignende mønstre var udbredte og kendte i fagkredsene. MILK bestred, at deres produkter udgjorde en krænkelse af MarMars designrettigheder eller en overtrædelse af Markedsføringsloven § 1, stk. 1, idet der var tilstrækkelig forskel i helhedsindtrykket, og MarMars design ikke havde tilstrækkeligt særpræg til at opnå beskyttelse under markedsføringsloven ud over slaviske efterligninger.

MarMar fastholdt, at deres designregistreringer var gyldige og havde individuel karakter. De argumenterede for, at MILK's produkter var så lig MarMars, at de skabte forveksling og udnyttede MarMars renommé. MarMar påberåbte sig, at betingelserne for et midlertidigt forbud i henhold til Retsplejeloven § 413 var opfyldt, og at forbuddet burde nedlægges uden sikkerhedsstillelse i henhold til Retsplejeloven § 415.

Sø- og Handelsretten frifandt MILK Copenhagen ApS.

Rettens vurdering af designregistreringens gyldighed

Retten lagde til grund, at MarMars chess print mønster var inspireret af et skakbræt og bearbejdet over 4-6 måneder, hvilket førte til EU-designregistreringen. MILKs trekantmønster blev udviklet i 2016 baseret på internetsøgning uden kendskab til MarMars design. Retten fandt ikke fuldt tilstrækkeligt grundlag for at anse MarMars EU-designregistrering for ugyldig, men vurderede, at beskyttelsen var yderst snæver, da designet var baseret på velkendte geometriske elementer, der genfindes i mange eksisterende mønstre.

Rettens vurdering af designkrænkelse

Ved en sammenligning af det visuelle helhedsindtryk af MarMars registrerede mønstre (tre- og firkanter) og MILKs anvendte mønstre (kun trekanter), fandt retten, at der ikke var en sådan betydelig lighed mellem parternes mønstre, at der forelå en krænkelse af MarMars rettigheder i henhold til designforordningen.

Rettens vurdering af markedsføringsretlig beskyttelse

Den markedsføringsretlige beskyttelse af MarMars chess print og de produkter, hvortil mønstret var anvendt, blev anset for begrænset til slaviske efterligninger eller hvad der måtte sidestilles hermed. Da helhedsindtrykket af MILKs leggings og T-shirt adskilte sig fra MarMars produkter – dels på grund af den forskellige geometriske udformning, dels på grund af den trykte tekst på T-shirten – fandt retten, at der ikke forelå en overtrædelse af Markedsføringsloven § 1, stk. 1 ved MILKs markedsføring af Sigga- og Oskar-serierne.

Afgørelse og sagsomkostninger

Som følge af den samlede vurdering blev MILK frifundet. MarMar Copenhagen ApS blev pålagt at betale 25.000 kr. i sagsomkostninger til MILK Copenhagen ApS inden 14 dage, forrentet efter rentelovens § 8a.

 

Lignende afgørelser