Command Palette

Search for a command to run...

Sag om mangelfuld udbedring af mur efter indbrud - Danske Forsikring

Dato

30. november 2016

Principiel sag

Nej

Forsikringstype

Bygning

Afgørelse

Klager medhold

Firma navn

Danske Forsikring (ved Topdanmark)

Dokument

Forsikringstageren havde en husforsikring hos Danske Forsikring og klagede over kvaliteten af udbedringsarbejdet på en mur efter et indbrud. Hun mente, at der var brugt en ringere type mursten end de originale, og krævede en besigtigelse af selskabet.

Parternes argumenter:

  • Klageren: Udbedringen er sket med en anden og ringere type mursten. Hun har intet kontraktforhold med mureren og er ikke blevet oplyst om konsekvenserne ved selv at vælge reparatør.
  • Danske Forsikring: Muren er repareret med tilsvarende sten, og forsikringen dækker ikke kosmetiske forskelle. Mureren var valgt og rekvireret af klageren, så eventuelle mangelskrav er selskabet uvedkommende.

Sagens forløb:

  • Klageren anmeldte indbrudsskaden til Danske Forsikring.
  • Klageren valgte selv en murermester til at give tilbud på udbedring.
  • Murermesteren indsendte et tilbud, som selskabet godkendte.
  • Klageren var utilfreds med reparationen og klagede til selskabet.
  • Selskabet afviste at foretage en besigtigelse og henviste klageren til Byggeriets Ankenævn.
  • Klageren anførte, at selskabet ikke ville betale for hårdtbrændte sten, og at hun ikke var orienteret om konsekvenserne af at vælge egen håndværker.
  • Selskabet fastholdt, at reparationen var udført håndværksmæssigt korrekt og i overensstemmelse med forsikringsvilkårene.

Ankenævnet bestemte, at Danske Forsikring skal anerkende at bære bygherreansvaret for det udførte udbedringsarbejde og skal besigtige muren med henblik på at vurdere, om udbedringsarbejdet er udført mangelfuldt eller ikke i overensstemmelse med forsikringsbetingelsernes bestemmelser. Klagegebyret tilbagebetales.

Begrundelse for afgørelsen:

  • Selskabet har overtaget bygherreansvaret fra klageren.
  • Mureren afgav sit tilbud direkte til selskabet, som accepterede tilbuddet, uden at klageren havde indflydelse på aftalevilkårene.
  • Klagerens rolle har alene været at formidle linket til selskabets system til mureren.
  • Klageren er berettiget til at rette krav mod selskabet i anledning af mangelfuld udbedring.

Lignende afgørelser