Københavns Kommune og skraldemand dømt efter ulykke med el-skraldebil på Strøget
Sagstype
Almindelig domsmandssag
Status
Appelleret
Dato
15. april 2014
Sted
Københavns Byret
Sagsemner
ErhvervsforholdForurettede og vidnerLiv og legeme
Eksterne links
Læs hele sagenDokument
Lovreferencer
Sagens Parter og Påstande
Sagen blev anlagt af Anklagemyndigheden mod Københavns Kommune og en ansat, Tiltalte 1 (T1). Anklagemyndigheden nedlagde påstand om bødestraf for Københavns Kommune og fængselsstraf samt betinget frakendelse af førerretten for T1. Begge tiltalte parter påstod frifindelse, subsidiært rettens mildeste dom. Boet efter den forurettede og afdødes søster nedlagde påstand om, at Københavns Kommune og T1 in solidum skulle betale 152.973 kr. i erstatning.
Hændelsesforløb
Den 29. august 2012 omkring kl. 19.00 førte T1 en el-skraldebil (Goupil G3, 66-69) på Strøget, Frederiksberggade i København. T1 forlod køretøjet uden at trække håndbremsen og slukke motoren. Bilen, som havde en defekt sædekontakt og nedslidte dæk, satte herefter i gang uden fører og påkørte flere gående, herunder en forurettet person, der blev fastklemt under bilen og afgik ved døden som følge af sine kvæstelser.
Anklager mod Københavns Kommune
Københavns Kommune var tiltalt som juridisk person for:
- Overtrædelse af Færdselsloven § 3, stk. 1, Færdselsloven § 28, stk. 4, 1. pkt. og Færdselsloven § 67, stk. 2, jf. § 118, stk. 1, nr. 1, jf. stk. 9 for at have været ansvarlig for, at skraldebilen ikke var i lovlig stand (defekt sædekontakt, nedslidte fordæk, utilstrækkelig bæreevne på bagdæk) og for at en ansat forlod køretøjet uden at sikre det, hvilket førte til ulykken.
- Overtrædelse af Straffeloven § 241 (uagtsomt manddrab) under de samme omstændigheder.
- Overtrædelse af Arbejdsmiljøloven § 45, stk. 1, jf. § 82, stk. 1, nr. 1, jf. stk. 2, jf. stk. 4, jf. § 86 og Bekendtgørelse nr. 1109 af 15. december 1992 om anvendelse af tekniske hjælpemidler § 9, stk. 2, jf. § 23, stk. 1, nr. 1, jf. stk. 3 for som arbejdsgiver ikke at have sikret, at skraldebilen kunne anvendes sikkerhedsmæssigt fuldt forsvarligt.
Anklager mod Tiltalte 1 (T1)
T1 var tiltalt for:
- Overtrædelse af Færdselsloven § 3, stk. 1, Færdselsloven § 28, stk. 4, 1. pkt. og Færdselsloven § 67, stk. 3, jf. § 118, stk. 1, nr. 1 for at have ført skraldebilen uden at udvise agtpågivenhed, tilsidesætte væsentlige hensyn til færdselssikkerheden, og forlade køretøjet uden at sikre det.
- Overtrædelse af Straffeloven § 241 (uagtsomt manddrab) under de samme omstændigheder.
Vidneforklaringer og Bevisførelse
Sagen involverede omfattende vidneforklaringer fra politibetjente, bilinspektører, el-sagkyndige, mekanikere og ansatte i Københavns Kommune. Disse forklaringer belyste bilens mangelfulde stand (nedslidte dæk, underdimensioneret bagdæk, kortsluttet sædekontakt), T1's handlinger (forlod bilen uden håndbremse og slukket motor), samt kommunens vedligeholdelses- og oplæringsprocedurer. Det blev blandt andet fremført, at sædekontakter på flere af kommunens elbiler var forbikoblet, og at dæk ofte var nedslidte. T1 fastholdt, at han havde trukket håndbremsen, men videoovervågning og tekniske undersøgelser modsagde dette.
Erstatningskrav
Boet efter den forurettede fremsatte et erstatningskrav på 152.973 kr. for begravelsesudgifter og andre relaterede omkostninger. Københavns Kommunes forsikringsselskab havde forligsmæssigt udbetalt 70.000 kr. forud for dommen.
Rettens Afgørelse vedrørende Københavns Kommune
Retten fandt Københavns Kommune skyldig i overtrædelse af Færdselsloven § 67, stk. 2 samt Arbejdsmiljøloven § 45, stk. 1, jf. § 82, stk. 1, nr. 1, jf. stk. 2, jf. stk. 4, jf. § 86 og Bekendtgørelse nr. 1109 af 15. december 1992 om anvendelse af tekniske hjælpemidler § 9, stk. 2, jf. § 23, stk. 1, nr. 1, jf. stk. 3. Dette skyldtes, at el-skraldebilen ikke kunne anvendes sikkerhedsmæssigt fuldt forsvarligt på grund af nedslidte fordæk, et underdimensioneret bagdæk og en uvirksom sædesensor.
Kommunen blev frifundet for overtrædelse af Færdselsloven § 3, stk. 1, Færdselsloven § 28, stk. 4, Færdselsloven § 67, stk. 2 og Straffeloven § 241 i relation til den ansattes (T1) handlinger. Retten fandt ikke, at der var tilstrækkelig sammenhæng mellem T1's uagtsomme adfærd og kommunens arbejdstilrettelæggelse til at pålægge kommunen selskabsansvar for uagtsomt manddrab.
Strafudmåling for Københavns Kommune:
- Bøde på 40.000 kr.
Rettens Afgørelse vedrørende Tiltalte 1 (T1)
Retten fandt T1 skyldig i overtrædelse af Færdselsloven § 3, stk. 1, Færdselsloven § 28, stk. 4, 1. pkt. og Færdselsloven § 67, stk. 3, jf. § 118, stk. 1, nr. 1. Dette skyldtes, at T1 førte el-skraldebilen uden at udvise agtpågivenhed, tilsidesatte væsentlige hensyn til færdselssikkerheden, og forlod køretøjet uden at sikre, at det ikke kunne sætte i gang af sig selv, idet håndbremsen ikke blev trukket, og motoren ikke blev slukket.
Retten fandt endvidere T1 skyldig i overtrædelse af Straffeloven § 241 (uagtsomt manddrab), da påkørslen af den forurettede kunne tilregnes T1 som uagtsom. Den defekte sædesensor ændrede ikke dette resultat.
Strafudmåling for Tiltalte 1 (T1):
- 20 dagbøder á 250 kr. (i alt 5.000 kr.).
- Forvandlingsstraf: Fængsel i 20 dage.
- Betinget frakendelse af førerretten i 3 år, på vilkår om, at T1 ikke fører motordrevet køretøj under lignende omstændigheder.
Erstatning og Sagsomkostninger
Retten fastsatte den rimelige erstatning til boet efter den forurettede til 100.000 kr. Da 70.000 kr. allerede var udbetalt af forsikringsselskabet, skal Københavns Kommune og T1 in solidum betale yderligere 30.000 kr. med tillæg af procesrente fra den 15. december 2012.
Sagsomkostninger:
- T1 skal betale sagens delvise omkostninger på 10.000 kr. + moms i salær til den beskikkede forsvarer.
- Statskassen skal betale sagens delvise omkostninger på 65.200 kr. + moms i salær til den beskikkede forsvarer.
Lignende afgørelser