Klage over ændring af aldersdækning i arbejdsmarkedspension
Dato
16. maj 2011
Principiel sag
Nej
Forsikringstype
Arbejdsmarkedsp
Afgørelse
Paragraf 4
Firma navn
Finanssektorens Pen.k.
Dokument
Klageren er omfattet af en arbejdsmarkedspension i FSP Pension og klager over, at hans aldersdækning er ændret. Pensionskassen henviser til, at ændringerne er gyldigt vedtaget på pensionskassens generalforsamling.
Sagens baggrund
Klageren blev omfattet af ordningen i 1971. Han har løbende modtaget årlige pensionsoversigter, hvoraf det fremgik, at han havde en alderspension. Af en pensionsprognose fra marts 2009 fremgår forskellige estimater for alderspensionens størrelse ved henholdsvis 60, 62 og 65 år, inklusive en årlig alderspension indtil 67 år. Det fremgår også, at der trækkes betaling for en ydelsesgaranti fra i bonus.
På pensionskassens generalforsamling den 29. april 2009 blev der vedtaget en række ændringer, som bl.a. medførte en ændring i pensionsordningens dækningssammensætning og beregningsprincipper. En pensionsprognose fra april 2010 viser ændrede estimater for alderspensionen.
Klagerens påstande
Klageren udtrykte sin utilfredshed over ændringerne, da han mente, at de havde ført til en nedgang i hans alderspension. Han havde budgetteret med at stoppe på arbejdsmarkedet, når han fyldte 60 år i 2012. Han anfører, at han har mistet ca. 50.000 kr. årligt fra 60 år til 67 år, hvilket har betydning for hans pensionsplaner. Klageren mener, at FSP bør stå ved sine dækningsgarantier, og at det er urimeligt at forringe hans ordning ved en generalforsamlingsbeslutning.
Pensionskassens argumenter
Pensionskassen anførte, at ændringerne var en del af en forenkling af pensionsregulativerne for at skabe mere ensartede regler, give medlemmerne bedre overblik og nedbringe administrationsomkostningerne. Sammenlægningen af afdelingerne var vedtaget på generalforsamlingen den 29. april 2009. Pensionskassen mener ikke, at der er forsvundet eller tilført beløb til det enkelte medlems samlede depot, men at der alene er flyttet rundt mellem de enkelte delelementer i pensionsordningen. Den forhøjede alderspension indtil 67 år var ikke en selvstændig dækning, men en udbetalingsmulighed. FSP fastholder, at sammenlægningen er gennemført i overensstemmelse med gældende regler og praksis, og at klageren fortsat har mulighed for at vælge en forhøjet alderspension de første 10 år.
Nævnet udtaler, at sagen rejser principielle problemstillinger omkring ydelsesgaranti og grænserne for en pensionskasses mulighed for at ændre grundlaget for udmeldte pensionsprognoser. Da tilsvarende spørgsmål drøftes i andre pensionskasser, og en afgørelse vil have vidtrækkende konsekvenser af kompliceret juridisk karakter, afstår nævnet i medfør af vedtægternes § 4 fra at behandle sagen.
Lignende afgørelser