Sag om erstatningsopgørelse efter tyveri af motor - Søassuranceforeningen "Ærø" G/S
Dato
23. august 2010
Principiel sag
Nej
Forsikringstype
Både
Afgørelse
Klager medhold
Firma navn
Søassuranceforeningen Ærø
Dokument
Lovreferencer
Klageren havde en lystfartøjsforsikring i Søassuranceforeningen ”Ærø” G/S og klagede over selskabets erstatningsopgørelse i forbindelse med en stjålet motor. Selskabet havde ydet pro-rata erstatning, da klageren ikke havde oplyst om, at han havde monteret en ny motor på sit lystfartøj.
Det fremgik, at klageren den 3. juli 2009 købte en ny motor til sit lystfartøj, og anmeldte tyveriet af motoren, et ekkolod, en benzintank og tre hængelåse til selskabet den 10. august 2009.
Selskabet anførte, at klageren ikke havde fået ændret sin police, således at den nye motor var forsikret, og at forsikringen ville have kostet det dobbelte, samt at selvrisikoen ville være hævet til 5.000 kr. Desuden ville der gælde dobbelt selvrisiko ved tyveri, da klageren ikke havde GPS tyverialarm.
Selskabet opgjorde erstatningen til:
- Ny motor: 20.990 kr.
- Tank: 600 kr.
- Ekkolod: 1.000 kr.
- Total: 22.590 kr.
- Selvrisiko: 10.000 kr.
- Erstatning: 12.590 kr.
Selskabet udbetalte ½ erstatning, svarende til 6.300 kr., grundet manglende meddelelse om ændring og dobbelt præmie.
Klageren nedlagde påstand om fuld erstatning for den mistede motor, idet han undrede sig over behandlingen og de voldsomme stigninger i præmie og selvrisiko uden at være blevet informeret.
Selskabet fastholdt sin afgørelse og anførte, at de ikke var blevet informeret om købet af ny motor, hvilket havde stor betydning for præmiestørrelse, selvrisiko og vilkår. Selskabet anførte desuden, at klageren havde haft tyveri i 2008, og at båden skulle henligge i ... Havn.
På foranledning af nævnet oplyste selskabet, at forsikringen ikke ville være blevet tegnet, hvis de havde haft oplysning om ny motor og informationen om henliggen uden for havn. Selskabet anførte, at klageren var blevet informeret om skærpede regler pga. de mange tyverier og selv havde været ude for et tyveri tidligere.
Af klagerens police fremgik bl.a. bådtype, fartøjets data, byggemateriale, byggeår, motormodel, drev/aksel-type, motorår, hestekræfter, topfart i knob og selvrisiko.
Af forsikringsbetingelserne fremgik bl.a. bestemmelser om erstatning for genstande og flytning og risikoforandring, herunder meddelelsespligt ved ændring i den risiko, der er beskrevet i policen.
Af tillæg til forsikringsbetingelserne fremgik bl.a. ændringer vedrørende selvrisiko for påhængsmotorer.
Nævnet fandt, at selskabet uberettiget havde reduceret erstatningen for motoren med henvisning til bestemmelserne om fareforøgelse, da selskabet ikke havde godtgjort en fareforøgelse ved skift af motortype eller fart. Nævnet fandt heller ikke, at betingelserne gav selskabet mulighed for at skelne mellem havnen og S. havneareal, hvor tyveriet var sket. Dog fremgik det af tillægget til lystfartøjspolicen gældende fra 1/1 2009, at der ved tyveri af påhængsmotorer beregnes dobbelt selvrisiko, når tyveriet som her er sket uden for aflåset, lukket rum, på trailer fra privatadresse eller med GPS-udstyr. Erstatningen for motoren udgjorde 24.490 kr., ekkolod 2.499 kr., 3 hængelåse 450 kr., 1 låse møtrik 399 kr., styrekabel 1.000 kr., gear og gaskabler 600 kr. og montage 4.200 kr. Benzin var ikke dækket af forsikringen. Erstatningen udgjorde herefter 33.638 kr. med fradrag af dobbelt selvrisiko.
Lignende afgørelser