Command Palette

Search for a command to run...

Huslejenævnet nedsætter lejers istandsættelsesudgifter ved fraflytning og afviser visse krav

Sagsnr

621-56598

Dato

17. januar 2025

Eksterne links

Læs hele sagen

Kommune

Kolding

Medhold

SHARED

Besigtigelse

Ikke afholdt

Sagen omhandler en tvist mellem en lejer og en udlejer vedrørende lejers andel af udgifter til istandsættelse ved fraflytning efter et lejemål på ca. fem år. Udlejeren fremsatte krav om betaling for malerarbejde, udskiftning af køle-/fryseskab, køkkenbordplade, komfur og vinylgulv i køkkenet.

Udlejers krav og dokumentation

Udlejer argumenterede for, at de påkrævede istandsættelsesarbejder var nødvendige som følge af lejers brug af lejemålet. Udlejer fremlagde en fraflytningsrapport og fotodokumentation som grundlag for kravene. Ifølge lejekontrakten påhvilede indvendig vedligeholdelse lejeren.

Lejers indsigelser

Lejeren var uenig i omfanget af de krævede arbejder og dermed i størrelsen af de opkrævede udgifter. Der var ikke indgået en specifik aftale om istandsættelsen mellem parterne.

Huslejenævnets undersøgelse

Huslejenævnet undersøgte, om de formelle krav, herunder frister, var overholdt i henhold til Lejeloven § 90 og Lejeloven § 187. Nævnet vurderede desuden, om udlejer på tilstrækkelig specificeret måde havde dokumenteret, at istandsættelsen var påkrævet, jf. Lejeloven § 112, stk. 2. Dette indebar en gennemgang af fraflytningsrapporten og den fremlagte fotodokumentation for hvert enkelt krav.

Huslejenævnet traf en delt afgørelse, hvor lejers andel af istandsættelsesudgifterne blev nedsat for visse poster, mens andre krav blev afvist eller godkendt.

Afgørelse vedrørende istandsættelsesudgifter

  • Malerarbejde: Lejers andel af udgiften blev skønsmæssigt nedsat med 25% til kr. 13.078,12 inklusive moms. Dette skyldtes, at fraflytningsrapporten ikke specificerede skader flade for flade, og fotodokumentationen var mangelfuld og utydelig.
  • Gulvbehandling: Nævnet fandt nødvendigheden af gulvbehandling tilstrækkeligt dokumenteret og godkendte udgiften.
  • Køle-/fryseskab: Lejers andel af udgiften blev skønsmæssigt nedsat med 25% til kr. 2.356,31 inklusive moms. Nævnet fandt, at udlejer ikke tilstrækkeligt tydeligt havde taget forbehold for udskiftning, selvom rengøring var påkrævet.
  • Køkkenbordplade: Udgiften på kr. 1.089,09 kunne ikke opkræves hos lejer, da udlejer ikke havde dokumenteret skaden med fotodokumentation.
  • Komfur: Udgiften til udskiftning af komfur på kr. 5.823,50 blev godkendt, da det blev godtgjort, at komfuret var beskadiget på kogepladen, og udgiften blev anset for rimelig.
  • Vinyl på gulv i køkken: Udgiften kunne ikke opkræves hos lejer, da udlejer ikke havde dokumenteret misfarvning med fotodokumentation.

Husleje i opsigelsesperioden

Lejer skal betale husleje i opsigelsesperioden, dog maksimalt indtil lejemålet genudlejes.

Bemærkning om depositum

Nævnet bemærkede, at tilbageholdelse af depositum kun kan ske til dækning af ikke afregnede forbrugsregnskaber, hvis der er et resterende depositum at tilbageholde i. Der kan ikke opkræves et ekstra beløb ud over depositummet.

Lignende afgørelser