Command Palette

Search for a command to run...

Kommunens tilrettelæggelse af pensionsudbetaling er faktisk forvaltningsvirksomhed

Dato

11. juli 2013

Eksterne links

Læs hele sagen

Juridisk område

Retssikkerhedsloven

Emner

Kompetence, Klage, Faktisk forvaltningsvirksomhed, Pension

En borger modtog førtidspension, som kommunen administrerede og udbetalte ugentligt til borgerens nemkonto. Efter at banken lukkede nemkontoen grundet borgerens adfærd, meddelte kommunen, at pensionen fremover skulle afhentes ugentligt hos politiet. Borgeren klagede over denne ændring i udbetalingsmåden.

Det sociale nævn afviste at behandle klagen med den begrundelse, at kommunens tilrettelæggelse af pensionsudbetalingen ikke var en afgørelse, der kunne påklages. Borgeren klagede herefter til Ankestyrelsen over nævnets afgørelse. Sagen blev behandlet i et principielt møde for at afklare, om en meddelelse om udbetalingsmåde for pension kunne anses for en påklagelig afgørelse.

Ankestyrelsen fandt, at kommunens meddelelse om udbetaling af pension hver torsdag hos politiet ikke kunne påklages til det sociale nævn. Dette skyldtes, at kommunens tilrettelæggelse af pensionsudbetalingen blev betragtet som faktisk forvaltningsvirksomhed og ikke en afgørelse.

En afgørelse forstås som en myndigheds fastsættelse af ret eller ikke ret for borgeren, mens faktisk forvaltningsvirksomhed er det arbejde, der udføres for at realisere en afgørelse. Klager over faktisk forvaltningsvirksomhed skal behandles af den ansvarlige forvaltningsvirksomhed og kan ikke klages videre i det offentlige klagesystem.

Ankestyrelsen lagde vægt på, at det fremgår af Retssikkerhedsloven § 60, stk. 1, at kommunens afgørelser kan indbringes for det sociale nævn, når det fremgår af lovgivningen. Da der i dette tilfælde var tale om faktisk forvaltningsvirksomhed og ikke en afgørelse, var der ikke klageadgang. Ankestyrelsen kom dermed til samme resultat som det sociale nævn.

Lignende afgørelser