Afgørelse om hjælp til pasning af barn efter Servicelovens § 83
Dato
10. juli 2013
Eksterne links
Læs hele sagenJuridisk område
Serviceloven
Emner
Hjemmelsmangel, Pasning af barn i hjemmet, Hjemmehjælp, Praktisk bistand
Lovreferencer:
En borger, der lider af sclerose, ansøgte om hjemmehjælp 24 timer i døgnet, herunder til pasning af sit ca. 2-årige barn. Barnets fader var flyttet fra hjemmet efter ansøgningen.
A Kommune bevilgede hjælp efter Serviceloven § 83 til praktiske opgaver for borgeren og familien, såsom rengøring, madlavning og vask. Derudover blev der bevilget hjælp til konkrete praktiske opgaver i forbindelse med barnet, herunder bleskift, af- og påklædning, bespisning og ledsagelse til vuggestue. Kommunen afslog dog 24-timers hjælp, da de ikke vurderede, at der var et overvågningsbehov.
En psykolog og en neurologisk overlæge udtalte, at borgeren hverken fysisk eller kognitivt var i stand til at passe barnet alene, især ikke i akutte situationer. På baggrund af disse udtalelser ændrede Det Sociale Nævn kommunens afgørelse og tilkendte borgeren ret til hjælp 24 timer i døgnet, fratrukket den tid barnet var i institution eller hos faderen. Kommunen klagede herefter til Ankestyrelsen, idet de mente, at nævnets afgørelse havde stor principiel betydning.
Ankestyrelsen ophævede Det Sociale Nævns afgørelse og hjemviste sagen til fornyet behandling. Ankestyrelsen fastslog, at hjælpen efter Serviceloven § 83 alene kan udmåles til konkrete, nødvendige praktiske opgaver i forbindelse med pasning af et barn. Der kan ikke ydes hjælp til generel pasning og omsorg for et barn.
Begrundelse for afgørelsen
Ankestyrelsen lagde vægt på følgende:
- Den sproglige forståelse af begrebet ”praktiske opgaver i hjemmet” og bestemmelsens forarbejder, som eksemplificerer hjælp til rengøring, madservice, vask af tøj og indkøb.
- Formålet med Serviceloven § 83 er at dække behovet hos personen med nedsat funktionsevne, ikke barnets generelle omsorgsbehov.
- Tilstedeværelsen af en hjemmehjælper 24 timer i døgnet i forbindelse med en risiko for manglende evne til at yde omsorg for et barn ved akut sygdom er ikke hjemlet i Serviceloven § 83.
Ankestyrelsen gjorde opmærksom på, at kommunen skal varetage barnets tarv efter reglerne i Serviceloven kapitel 11, herunder muligheden for at foretage en børnefaglig undersøgelse i medfør af Serviceloven § 50, indtil der hurtigst muligt træffes afgørelse efter dette regelsæt.
Lignende afgørelser