Principmeddelelse om nødvendige merudgifter ved den daglige livsførelse
Dato
30. juni 2022
Eksterne links
Læs hele sagenJuridisk område
Serviceloven
Emner
Udmåling, Bolig, håndsrækninger, Merudgifter
Lovreferencer:
Denne principmeddelelse samler og præciserer Ankestyrelsens praksis vedrørende dækning af nødvendige merudgifter efter serviceloven. Den omhandler en række forskellige situationer, hvor borgere med varigt nedsat funktionsevne har ansøgt om dækning af udgifter, der er en konsekvens af deres handicap.
Sagerne dækker problemstillinger som forhøjede huslejeudgifter ved flytning til handicapvenlig bolig, udgifter til vedligeholdelse af bolig og have (såkaldte "håndsrækninger"), samt særlige udgifter som ekstra varme eller omkostninger forbundet med sommerhusophold. Fælles for sagerne er vurderingen af, om udgiften er nødvendig og direkte forårsaget af den nedsatte funktionsevne, og om den kan dækkes efter andre lovbestemmelser.
Flere sager belyser princippet om, at merudgifter skal vurderes i forhold til, hvad en ikke-handicappet person på samme alder og i samme livssituation ville have af udgifter. Dette gælder både for husleje og for praktiske opgaver i hjemmet. Derudover behandles spørgsmålet om, hvorvidt udgifter, der kan dækkes af anden lovgivning, f.eks. boligstøtteloven, kan bevilges som merudgifter.
Ankestyrelsen fastslår, at dækning af nødvendige merudgifter efter Serviceloven § 100 er subsidiær i forhold til anden lovgivning. Dette betyder, at hvis en udgift kan dækkes efter andre bestemmelser, f.eks. i boligstøtteloven eller aktivloven, kan den ikke bevilges som en merudgift.
Vurdering af husleje og flytteudgifter
Ankestyrelsen har principielt afgjort, at merudgifter til husleje skal beregnes ud fra en sammenligning med udgifterne for en ikke-handicappet person på samme alder og i samme livssituation. Kommunen skal inddrage elementer som alder, beskæftigelse, uddannelse og lokalt prisniveau i denne vurdering. Hvis en flytning er nødvendig på grund af funktionsevnen, skal beregningen tage udgangspunkt i det lokale prisniveau, hvor borgeren bosætter sig, og ikke nødvendigvis den tidligere husleje. Ved ansøgning om beboerindskud skal muligheden for et rente- og afdragsfrit lån efter boligstøtteloven undersøges først, da der ellers ikke er en aktuel merudgift.
Dækning af håndsrækninger og vedligeholdelse
Udgifter til håndsrækninger som havearbejde, snerydning, malerarbejde og vinduespudsning kan dækkes som merudgifter, hvis de er en direkte konsekvens af den nedsatte funktionsevne, og borgeren ikke selv kan udføre opgaverne. Kommunen kan ikke afvise dækning alene med den begrundelse, at borgeren vidste, at opgaven ikke kunne varetages ved indflytning i en ny bolig. Kommunen skal sikre, at bevillingen kompenserer borgeren tilstrækkeligt, og kan ikke blot henvise til et generelt serviceniveau, hvis borgeren sandsynliggør højere nødvendige udgifter.
Særlige udgifter
Udgifter til ekstra varme kan dækkes som merudgift, hvis det skyldes et konkret behov relateret til funktionsnedsættelsen, f.eks. i rum hvor borgeren opholder sig afklædt i længere tid. Generelt øget rumtemperatur i hele boligen er dog sjældent en nødvendig merudgift. Udgifter til vedligeholdelse af et sommerhus eller gennemgribende istandsættelse af en nyindkøbt bolig anses som udgangspunkt ikke for nødvendige merudgifter, medmindre de direkte skyldes den nedsatte funktionsevne og er nødvendige for den daglige livsførelse.
Lignende afgørelser