Command Palette

Search for a command to run...

Dom for skjult reklame på sociale medier

Sagstype

Bødesag

Status

Endelig

Dato

28. april 2023

Sted

Retten i Glostrup

Sagsemner

Erhvervsforhold

Eksterne links

Læs hele sagen

Dokument

Parter

Part: Anklagemyndigheden: Anklagemyndigheden

Denne sag omhandler en tiltalt, der er anklaget for overtrædelse af markedsføringsloven ved at have offentliggjort reklameopslag på sine sociale medieprofiler uden tydeligt at oplyse den kommercielle hensigt.

Sagens Baggrund

Tiltalte, født i 1987, var i perioden 2018-2019 på barsel og drev i denne periode en aktiv tilstedeværelse på sociale medier, primært Instagram, med en tilknyttet Facebook-profil. Hendes profiler var åbne og havde et betydeligt antal følgere, der voksede til 900.000 i februar-marts 2019 og 2,4 millioner på tidspunktet for domsafsigelsen.

Tiltalte modtog gratis tøj fra virksomhederne "Brand 1" og "Brand 2" og havde aftaler om at lave opslag og tagge deres navne. Disse opslag, der viste billeder af tiltalte iført tøjet med tilhørende tekst og tags, blev ikke tydeligt markeret som reklame. Tiltalte forklarede, at hun ikke anså opslagene for reklamer, men som personlige opdateringer.

Forbrugerombudsmandens Henvendelser

Forbrugerombudsmanden rettede henvendelse til tiltalte den 7. februar 2018 og igen den 11. februar 2019 for at orientere om reglerne for reklamemarkering på Instagram. I et høringssvar af 12. februar 2019 oplyste tiltalte, at hun nu forstod reglerne og havde rettet alle relevante opslag. Dog fastholdt hun i en mail af 31. marts 2019, at opslag uden en navngiven samarbejdspartner i teksten udelukkende var henvisninger til produkter og derfor ikke reklamer.

Anklagemyndighedens Tiltale

Anklagemyndigheden indgav den 8. august 2019 en politianmeldelse af tiltalte for overtrædelse af Markedsføringsloven § 6, stk. 4, sammenholdt med Markedsføringsloven § 8, stk. 1, jf. Markedsføringsloven § 37, stk. 3. Tiltalen omfattede ni specifikke forhold vedrørende opslag på Facebook og Instagram i perioden fra 26. juni 2018 til 20. marts 2019, hvor den kommercielle hensigt ikke var klart oplyst.

Anklagemyndigheden nedlagde påstand om en bødestraf på 120.000 kr. Tiltalte nægtede sig skyldig.

Rettens Begrundelse og Afgørelse

Retten afviste indledningsvis tiltaltes indsigelse om, at forholdene var forældet i medfør af Straffeloven § 93, stk. 1, nr. 1, da sagens forhold vedrørte perioden fra 26. juni 2018 til 20. marts 2019, og anklageskriftet blev indleveret til retten den 10. januar 2020.

Erhvervsdrivende Status

Det blev lagt til grund, at tiltalte i gerningstiden måtte anses for erhvervsdrivende i markedsføringslovens forstand, jf. Markedsføringsloven § 2, nr. 2. Dette blev baseret på en samlet vurdering af:

  • Karakteren af tiltaltes Instagram- og Facebook-profiler med eksponering af produkter.
  • Det særdeles store antal følgere på Instagram (921.520 pr. 23. marts 2019).
  • Tiltaltes kommercielle samarbejde med virksomheder, hvor hun modtog tøj/dele til gengæld for opslag.

Det forhold, at tiltalte ikke havde et CVR-nummer eller var på barselsorlov i gerningstiden, ændrede ikke ved denne vurdering.

Overtrædelse af Markedsføringsloven

Retten fandt det godtgjort, at tiltalte havde de opslag på sine Facebook- og Instagram-profiler, som var beskrevet i tiltalens forhold 1-9, og at disse opslag ikke var markerede som reklame. Opslagene blev overført fra Instagram til Facebook, og begge profiler var åbne.

Retten vurderede, at tiltaltes promovering af tøj fra Brand 1 og Brand 2 uden reklamemarkering ville kunne medføre, at en gennemsnitsforbruger traf en transaktionsbeslutning, som denne ellers ikke ville have truffet, jf. Markedsføringsloven § 8, stk. 1. Det forhold, at tiltalte overvejende havde mandlige følgere, ændrede ikke herpå.

Tiltalte blev derfor fundet skyldig i overtrædelse af Markedsføringsloven § 6, stk. 4, sammenholdt med Markedsføringsloven § 8, stk. 1.

Strafudmåling

Straffen blev fastsat til en bøde på 50.000 kr., jf. Markedsføringsloven § 37, stk. 3, sammenholdt med Markedsføringsloven § 6, stk. 4 og Markedsføringsloven § 8, stk. 1.

Ved straffastsættelsen lagde retten vægt på:

  • Antallet af opslag og længden af de perioder, hvor opslagene uden reklamemarkering var tilgængelige.
  • Tiltaltes mange følgere og den manglende fastslåelse af økonomiske fordele.
  • Den lange sagsbehandlingstid (over 4 år), som ikke kunne tilregnes tiltalte, hvilket blev anset som en formildende omstændighed, jf. Straffeloven § 82, nr. 13.

Forvandlingsstraffen for bøden blev fastsat til fængsel i 20 dage.

Sagsomkostninger

Tiltalte og statskassen skal hver betale halvdelen af sagens omkostninger.

Lignende afgørelser