Command Palette

Search for a command to run...

Krænkelse af DBU's kommercielle rettigheder ved reklamekampagne med landsholdsspiller

Dato

27. januar 2020

Eksterne links

Læs hele sagen

Dokument

Dommere

Retsformand Mette Skov LarsenMartin StormPer Håkon Schmidt

Parter

DBU A/S (advokat Peter Schønning)
modLeo Vegas Gaming p.l.c. (advokat Nina Henningsen)

DBU A/S anlagde sag mod LeoVegas Gaming p.l.c. med påstand om krænkelse af DBU's kommercielle og immaterielle rettigheder. Sagen omhandlede LeoVegas' reklamekampagne op til og under VM i herrefodbold 2018, hvor kendte fodboldpersonligheder som Nadia Nadim (kvindelandsholdsspiller) og Thomas Gravesen (tidligere herrelandsholdsspiller) samt komikeren Uffe Holm optrådte i rød/hvide fodboldtrøjer, der lignede landsholdets spilledragt, med direkte referencer til VM.

DBU A/S' Anbringender

DBU A/S påstod, at kampagnen udgjorde "ambush marketing" eller "parasitmarkedsføring" og krænkede DBU's rettigheder. De henviste til:

DBU A/S fremhævede, at de har eneret til at afsætte kvindelandsholdet som produkt på sponsormarkedet, og at spillere via landsholdsaftalen er begrænset i at indgå personlige aftaler, der relaterer til landsholdet eller anvender landsholdsdragten. DBU A/S har desuden en eksklusiv sponsoraftale med Danske Spil, som betaler for at anvende DBU's rettigheder.

LeoVegas' Anbringender

LeoVegas påstod frifindelse og anførte, at Nadia Nadim havde en personlig sponsoraftale, der tillod hende at medvirke i reklamer. De rød/hvide farver var valgt for at signalere "danskhed" og Dannebrog, ikke for at efterligne landsholdsdragten, som designmæssigt adskilte sig. Efter DBU's henvendelse ændrede LeoVegas farverne på trøjerne til orange i digitalt materiale, og ansigter på busreklamer blev tildækket. De mente, at kun en bagatelagtig del af kampagnen var i rød/hvid og bestred, at DBU A/S havde lidt et tab, eller at det påståede beløb var rimeligt.

Sø- og Handelsretten fandt, at LeoVegas Gaming p.l.c. var den rette sagsøgte, og at DBU A/S var berettiget til at forfølge sagen.

Rettens Vurdering af Krænkelse

Retten fastslog, at LeoVegas' oprindelige reklamekampagne, med brug af Nadia Nadim og Thomas Gravesen i rød/hvide fodboldtrøjer og referencer til VM, skabte en association til det danske fodboldlandshold. Dette udgjorde en snyltning på den goodwill, DBU har oparbejdet, og var i strid med Markedsføringsloven § 3 om god markedsføringsskik. Retten fandt, at den efterfølgende ændring til orange trøjer ikke tilstrækkeligt distancerede kampagnen, dels pga. den begrænsede farveforskel, dels fordi busreklamer fortsat kørte med rød/hvide trøjer. Krænkelsen fortsatte derfor.

Tilkendt Beløb

Retten fandt, at DBU A/S var berettiget til et skønsmæssigt fastsat rimeligt vederlag i medfør af Markedsføringsloven § 24, stk. 3, da LeoVegas' adfærd måtte tilregnes som uagtsom. Vederlaget blev fastsat til 500.000 kr., under hensyntagen til kampagnens betydelige og langvarige eksponering og de samlede reklameudgifter på 2-3 mio. kr.

LeoVegas Gaming p.l.c. blev dømt til at betale 500.000 kr. til DBU A/S med procesrente fra den 10. oktober 2018. LeoVegas blev desuden dømt til at betale sagsomkostninger på 72.300 kr. til DBU A/S, forrentet efter Renteloven § 8 a.

   

Lignende afgørelser