Command Palette

Search for a command to run...

Ugyldig standsning af børnetilskud grundet manglende partshøring og meddelelse

Dato

10. juli 2013

Eksterne links

Læs hele sagen

Juridisk område

Børnetilskudsloven, Forvaltningloven

Emner

Børnetilskud, Standsning af udbetaling, Manglende meddelelse af afgørelsen

En borger ansøgte i maj 2003 om ordinært og ekstra børnetilskud. Efter at være indgået ægteskab i oktober 2003, hvilket ikke blev oplyst til kommunen, stoppede kommunens edb-system automatisk udbetalingen af børnetilskuddet uden forudgående meddelelse til borgeren. Borgeren kontaktede kommunen i januar 2004, da udbetalingen udeblev, og blev da informeret om bortfaldet.

Kommunen fremsendte en skriftlig afgørelse med klagevejledning efter at udbetalingen var standset. Borgeren klagede til Det sociale nævn, som fandt kommunens afgørelse ugyldig, da borgeren ikke forudgående havde modtaget en afgørelse eller været partshørt om ægteskabet. Kommunen klagede herefter til Ankestyrelsen, idet de anførte, at deres system automatisk stoppede udbetalinger ved civilstandsændringer uden mulighed for sagsbehandleropfølgning.

Ankestyrelsen tiltrådte Det sociale nævns afgørelse og fastslog, at kommunens beslutning om at standse udbetalingen af ordinært og ekstra børnetilskud fra 1. januar 2004 var ugyldig.

Begrundelse for afgørelsen

Ankestyrelsen lagde vægt på følgende:

  • Kommunen havde ikke forud for 1. januar 2004 meddelt borgeren afgørelsen om standsning af udbetalingen. En afgørelse skal meddeles parten for at have retsvirkning, og en standsning skal træffes inden kvartalets begyndelse for at få virkning for samme kvartal, jf. Forvaltningsloven § 24.
  • Kommunen havde ikke partshørt borgeren om de faktiske oplysninger (indgåelse af ægteskab), som lå til grund for standsningen. Der er som udgangspunkt pligt til partshøring over oplysninger til ugunst for parten, jf. Forvaltningsloven § 19.

Konsekvens af afgørelsen

  • Ordinært og ekstra børnetilskud for januar kvartal 2004 skulle som udgangspunkt udbetales til borgeren.
  • Kommunen kunne dog træffe en ny afgørelse om tilbagebetaling af ydelserne, hvis betingelserne herfor var opfyldt, jf. Børnetilskudsloven § 24, stk. 2. Dette forudsatte, at ydelserne var modtaget uberettiget og mod bedre vidende.
  • Ankestyrelsen understregede, at kommunens sagsbehandling, herunder valg af it-systemer, skal tilrettelægges i overensstemmelse med Forvaltningslovens regler og god forvaltningsskik.

Lignende afgørelser