Command Palette

Search for a command to run...

Afslag på computer til 5-årig med spastisk tetraplegi - Udvikling vs. afhjælpning - Afgrænsning til anden lovgivning - Partsstatus

Dato

10. juli 2013

Eksterne links

Læs hele sagen

Juridisk område

Serviceloven

Emner

Afhjælpe eller udvikle, Hjælpemiddel, Funktionsniveau, Partshøring, Merudgifter, Computer, Førskolebarn

En far ansøgte om en computer med tilbehør til sin 5-årige søn, der var kørestolsbruger med spastisk tetraplegi og nedsat kommunikationsevne. Sønnen benyttede allerede computeren til kommunikation via elektroniske billedbøger og viste stor koncentration og selvstændighed ved brug af joystick.

Amtskommunen afslog ansøgningen med den begrundelse, at drengens behov for kommunikationshjælpemiddel blev tilgodeset af en talemaskine. De mente, at computeren primært var til leg og stimulation, hvilket faldt under Serviceloven § 28, og stillede spørgsmålstegn ved definitionen af kommunikation for førskolebørn. Amtskommunen klagede desuden over manglende partshøring over en udtalelse fra Hjælpemiddelinstituttet.

Nævnet fandt, at drengen var berettiget til computeren, da den i væsentlig grad kunne afhjælpe følgerne af hans nedsatte kommunikationsevne og lette den daglige tilværelse. De lagde vægt på, at han var afhængig af computeren som kommunikationshjælpemiddel og at tidlig træning var vigtig. De vurderede, at talemaskinen ikke var et tilstrækkeligt alternativ.

Hjælpemiddelinstituttet og Pædagogisk Psykologisk Rådgivning (PPR) understregede computerens betydning for drengens sproglige og intellektuelle udvikling samt motoriske kontrol. De fremhævede, at kommunikation via computer er en lang proces, der kræver daglig, intensiv træning i hjemmet, og at tidlig indsats i førskolealderen er afgørende for at opnå selvstændig kommunikation.

Ankestyrelsen ændrede nævnets afgørelse og fandt, at drengen ikke var berettiget til en computer med tilbehør efter Serviceloven § 98 og Serviceloven § 97, stk. 1. De vurderede, at computeren på daværende tidspunkt ikke i væsentlig grad afhjalp de varige følger af hans nedsatte funktionsevne, da den primært skulle bruges til at udvikle og træne hans kommunikationsevne og begrænse et fremtidigt handicap.

Ankestyrelsen lagde vægt på, at:

  • Serviceloven er sekundær i forhold til anden lovgivning, herunder Folkeskoleloven, når det gælder specialpædagogisk bistand til småbørn, der endnu ikke er startet i skole. Sådan bistand kan omfatte pædagogiske hjælpemidler, hvis barnets udvikling kræver særlig hensyntagen eller støtte på grund af sprog- eller talevanskeligheder.
  • En computer til udvikling og træning af sproglige færdigheder ikke kunne henføres til Serviceloven § 28 om merudgifter til særligt legetøj eller fritidsbeskæftigelse, da

Lignende afgørelser